ایوبی: تخریب بناهای فرهنگی میراث جراحت بر روح بشر است

ایوبی در نشست هم اندیشی حفاظت از اموال فرهنگی ملت ها تخریب بناهای فرهنگی را جراحت بر روح خانواده بشری دانست.

ایوبی: تخریب بناهای فرهنگی میراث جراحت بر روح بشر است

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران پویا؛ حجت‌الله ایوبی، رئیس کمیسیون ملی یونسکو در نشست هم‌اندیشی حفاظت از اموال فرهنگی ملت‌ها و میراث بشری، با بیان اینکه هفتاد سال پیش بعد از جنگ جهانی دوم اندیشه‌ای زیبا رویید، گفت: در آن زمان بشر به دنبال آرمان‌شهر صلح و گفت‌وگو می‌گشت و با توجه به اینکه می‌دانست جنگ از ذهن بشر آغاز می‌شود، قصد داشت آیینه ذهن بشر را پاک کند. به همین دلیل در یونسکو گردهم آمدند تا ضمیر انسان را از خشونت پاک کنند و اصالت‌ها، آیین‌ها و خویشتن آنها را به خودشان نشان دهند. 

رئیس کمیسیون ملی یونسکو تاکید کرد: این سازمان با ثبت میراث ملموس و غیرملموس قصد دارند یادآوری کنند بشر خانواده‌ای بزرگ در جهان است و این آثار فرهنگی میراث همه بشر است.

ایوبی با بیان اینکه زر و زور، ثروت و سرمایه نیست، تصریح کرد: داشته‌های فرهنگی، آیین‌ها و رنگها ثروت است که باید قدر این داشته ها را بدانیم. زور در بازو و زر در ترازو چالش‌برانگیز است و برای جهان تکثر و رقابت مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد اما جهان فرهنگ، جهان جان، معنا و یگانگی است؛ در معانی، اعداد جایگاهی ندارند زیرا جهان فرهنگ، جهان جان و روح است اما تفرقه رویه حیوانی است. 

رئیس اسبق سازمان سینمایی با تأکید بر اینکه تخریب و تهدید بناهای فرهنگی، میراث جراحت بر روح خانواده بشر است، اظهار کرد: به همین دلیل است زمانی که ارگ بم فرو می‌ریزد یا بغداد غارت می‌شود، همه جهان عزادار می‌شود زیرا وقتی پرِ سیمرغ فرهنگ و هنر بر سرزمینی می‌افتد، جوشش شور و عشق و میعادگاه همه انسان‌ها می‌شود.

وی افزود: روح بشر آینه‌ای است که باید آن را در باورها و اصالت‌ها بجوید و پیام یونسکو همین است که فرهنگ و تاریخ اصالت هستند و باید داشته های خود را در فرهنگ و تاریخ باورهای خود بجوییم.

رئیس کمیسیون ملی یونسکو همچنین با بیان اینکه هر سال در یونسکو دو رویداد در فهرست تجلیل خود می‌گذاریم، گفت: در دو سال گذشته به نام "شیخ اشراق"،  سهروردی شهید راه ادب و عرفان و عشق برگزار کردیم که از نامداران دانشگاه جندی شاپور است.

به گفته ایوبی، 1750 سال پیش دانشگاهی با نام جندی شاپور با بیش از هزار دانشجو و 500 عضو هیأت علمی با منشور علمی در ایران وجود داشت. 

وی افزود: از امسال همزمان با سال 2020 دو شخصیت برجسته ایران را گرامی می داریم؛ نخست فارابی که با قزاقستان به صورت مشترک داریم و دیگری عطار نیشابوری است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، در پایان نیز از سردیس سهروردی رونمایی شد که به گفته ایوبی پرتره مشخصی از آن وجود ندارد و تنها طراحی از تحقیقات جمع آوری شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان