دو راهی فشار امریکا و منافع تجاری جانسون در راه اندازی اینترنت نسل پنجم

لندن – ایرنا – هم زمان با افزایش فشار کاخ سفید بر دولت انگلیس برای عدم مشارکت شرکت چینی هوآوی در پروژه راه اندازی اینترنت پرسرعت نسل پنجم، بوریس جانسون می‌گوید در این رابطه تصمیمی خواهد گرفت که از یک سو به منافع ملی و تجاری و از سوی دیگر روابط خارجی این کشور با قدرت‌های جهانی آسیبی وارد نشود.

دو راهی فشار امریکا و منافع تجاری جانسون در راه اندازی اینترنت نسل پنجم

نخست وزیر انگلیس که عصر دوشنبه در «کینگز کالج لندن» سخن می گفت، دیدگاه خود را درباره سهم هواوی در پروژه اینترنت نسل پنجم این گونه توضیح داد؛ راه حل برای ما این است که سیستمی راه اندازی شود که از یک سو مردم را از مزایای نسل پنجم اینترنت بهره‌مند ساخته و از سوی دیگر به شبکه حیاتی زیرساخت‌های ملی و اجتماعی کشور آسیبی نزده و همکاری انگلیس با سایر قدرت‌های اطلاعاتی جهان را تخریب نکند.

او در پاسخ به این سووال که آیا این مطلب به معنای همکاری با هوآوی است افزود: به راه حلی نگاه می‌کنیم که ما را به هر دو هدف نزدیک کند.

بوریس جانسون ادامه داد؛ هیچ دلیلی وجود ندارد که ما در انگلیس از پیشرفت فنآوری بهره نبرده و اجازه ندهیم که مردم و شرکت‌ها از دسترسی به این فنآوری فوق‌العاده محروم شوند. او در عین حال به گونه‌ای مبهم عنوان کرد که ملاحظات امنیتی سایر شرکای انگلیس را دراین رابطه مد نظر قرار خواهد داد.

بر اساس برنامه اعلام شده شورای امنیت ملی انگلیس قرار است فردا (سه شنبه) درباره مشارکت هوآوی در پروژه راه اندازی اینترنت پرسرعت نسل پنجم این کشور تصمیم‌گیری کند.

کاخ سفید در روزها گذشته فشار زیادی را علیه دولت انگلیس اعمال کرده و با طرح این ادعا که شرکت هوآوی با سرویس جاسوسی چین هم دست است، خواستار عدم همکاری لندن در این زمینه شده است.

وزیر امور خارجه آمریکا امروز ادعا کرد که که چراغ سبز انگلیس اقتدار و حق حاکمیت این کشور را به خطر می‌اندازد.

«مایک پمپئو» با انتشار پیامی در توییتر نوشت: انگلیس با تصمیم گیری خطیری در آستانه راه اندازی پروژه(5جی)  روبروست.

وی ضمن بازنشر توییت رئیس کمیته پارلمانی امور خارجی در همین رابطه تصریح کرد؛ تنها ملت‌هایی که از داده‌های خود محافظت می کنند دارای اقتدار و حق حاکمیت هستند.

پیش از این تام توجندهات رئیس کمیته پارلمانی امور خارجی انگلیس در توییتر نوشته بود: اقتدار به این معناست که حفاظت از داده‌ها به اندازه سرزمین ارزشمند و حائز اهمیت است.

وی افزود: ما بایستی تصمیم بگیریم که با چه کسی می خواهیم فناوری خود را تقسیم کنیم و روی چه موضوعی سرمایه گذاری کنیم. رئیس کمیته پارلمانی امور خارجی انگلیس سپس هشدار داد که هزینه تصمیم گیری اشتباه در این زمینه بعدا ظاهر خواهد شد.

«استیو منوچین» وزیر خزانه داری آمریکا هم روز شنبه در سخنانی که به تعبیر رسانه‌های انگلیسی سیاست چماق و هویج تفسیر شده، پیشنهاد کرد که اگر طرف انگلیسی از همکاری با هوآوی صرف نظر کند قراردادهای تجاری قابل توجهی در انتظار دو کشور خواهد بود.

همچنین دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا جمعه گذشته در گفت و گوی تلفنی با نخست وزیر انگلیس هشدار داد که در صورت موافقت دولت لندن با طرح همکاری هوآوی، راه دو کشور در حوزه امنیت ملی از هم جدا می‌ شود.

به گزارش ساندی تایمز، دونالد ترامپ به بوریس جانسون پیشنهاد کرده که دو کشور با همکاری یکدیگر خلاء هوآوی را پر کنند اما طرف انگلیسی معتقد است که چنین کاری پر هزینه و زمان‌ بر خواهد بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان