حامد کاشانی درباره ریشه عداوت با فاطمه زهرا (س) می‌گوید

حضرت فاطمه زهرا (س) بر اساس منطق قرآنی، نسبت به ولایت تولّا داشت و با هر آنچه که این مقوله را مورد آسیب قرار می‌داد تبرّی می‌جست.

حامد کاشانی درباره ریشه عداوت با فاطمه زهرا (س) می‌گوید

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، حجت‌الاسلام حامد کاشانی پژوهشگر دینی طی مراسمی در ایام فاطمیه در ذکر نمونه‌هایی از اقدامات مخرب علیه فاطمه زهرا سلام‌الله علیها گفت: إبنُ العربی مالکی از عالمان اهل سنت در قرن 5 ذیل آیه سوم سوره واقعه یعنی خَافِضَةٌ رَّافِعَةٌ می‌نویسد خافضه یعنی فاطمه که خداوند او را از آن بالا به پایین می‌آورد و رافعه هم مثل عایشه است که خداوند وی را بالا برد. این سخنان در حالی گفته می‌شود که روایتی در این زمینه ارائه نمی‌دهد.

کاشانی افزود: إبن تیمیه از دیگر عالمانی است که به اتهام‌زنی علیه خاندان وحی می‌پردازد. او در پاسخ به نظریات علامه حلی درباره هجوم به خانه امیرالمؤمنین و حضرت زهرا سلام‌الله علیها می‌نویسد من آن طور که علامه حلی می‌گوید، قبول ندارم به خانه علی و فاطمه حمله شده باشد، اما اگر اینچنین بود،‌ دلیلش آن است که آنچه از بیت‌المال در خانه علی حبس شده را به مردم بازگردانند. آیا این تحلیل عالمانه است و یا جز حقد و کینه است؟

این کارشناس مسائل دینی در ذکر نمونه‌ای دیگر از جسارت‌های عالمان مسلمان به ساحت مقدس حضرت زهرا سلام‌الله علیها گفت: وقتی از یک مفتی‌ برجسته عربستان به نام محمد صالح که نقش مهمی در جهت‌دهی افکار وهابیت دارد، سؤال می‌کنند که چه شد فاطمه زهرا سلام‌الله علیها با خلیفه قهر کرد، گفت آدمیزاد است، وقتی عصبانی شود، (نعوذا بالله) عقلش را از دست می‌دهد. این همه بغض از اهل‌بیت علیهم‌السلام از کجا سرچشمه می‌گیرد؟ 

کاشانی یکی از دلایل عداوت با حضرت زهرا سلام‌الله علیها را خطبه‌های روشنگرانه ایشان پس از جریان سقیفه معرفی کرد و گفت: اگر می‌بینیم طی سده‌های اخیر تاکنون عده‌ای علیه این بانوی بزرگوار قلم‌فرسایی می‌کنند، به دلیل خطبه‌های روشنگرانه ایشان و تقابل فکری‌شان با حاکمیت عصر خودشان بود.

وی افزود: حضرت زهرا سلام‌الله علیها بانویی بود که حاکمیت عصر خویش را متهم به فساد مالی و دروغ کرد. ایشان درباره موضوع فدک تلاش دارند تا این هبه رسول‌الله (ص) را از خلیفه اول پس بگیرند و سر این موضوع، استدلال‌های متعدد قرآنی هم آوردند، اما موفق نشدند. روی بر تافتن از چهره‌هایی که جزو صف‌اولی‌های لشکر اسلام بودند و حالا در تقابل با خاندان عترت بر آمدند، برای خیلی از صحابه دردناک بود؛ از این رو ضربه‌ای که حضرت زهرا سلام‌الله علیها به حیثیت حاکمیت زمان خویش زدند، سهمگین بود به گونه‌ای که موج آن تا آینده‌ها را در بر گرفت.

کاشانی یکی از راهکارهای دفع انتقادهای حضرت زهرا سلام‌الله علیها بر حاکمیت زمان خویش را اتهام‌زنی و حرمت‌شکنی معرفی کرد و گفت: اگر می‌بینیم موجی از تخریب علیه این بانوی بزرگوار وجود دارد، به دلیل رفع اتهام از کسانی است که هتک حرمت به ساحت عترت را بر خود جایز شمردند. ایشان در مسیر احیای امر ولایت و امامت بالاتر از بدنش، آبروی خویش را برای امیرالمؤمنین هزینه کرد. توهینی به ایشان کردند که وقتی به خانه برگشت، به امیرالمؤمنین علیه‌السلام فرمود کاش به این دنیا نیامده بودم. به گونه‌ای که به قول امام صادق علیه‌السلام این عبارت را سالیان سال برای هتک حرمت ایشان روی منبرها می‌گفتند.

وی تقابل حضرت زهرا سلام‌الله علیها با حاکمیت عصر خویش را اراده الهی معرفی کرد و گفت: خاندان وحی بدون اراده الهی کاری انجام نمی‌دهند. ایشان بر اساس منطق قرآنی، نسبت به ولایت تولّا داشت و با هر آنچه که این مقوله را مورد آسیب قرار می‌داد تبرّی می‌جست. ایشان هر بُتی که مقابل خلیفةالله قرار می‌گرفت نفی می‌کرد و با کسی در این زمینه تعارف نداشت.

انتهای‌پیام/

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان