انگلیس خواستار خویشتن‌داری طرف‌های درگیر در یمن شد

لندن – ایرنا – معاون وزیر امور خارجه انگلیس در واکنش به تحولات اخیر در یمن خواستار خویشتن‌داری تمام طرف‌های درگیر شد.

انگلیس خواستار خویشتن‌داری طرف‌های درگیر در یمن شد

«اندرو موریسون» روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای افزود که انگلیس با نگرانی این تحولات را دنبال می کند. «پس از یک دوره کاهش تنش‌ها، تحولات اخیر نشان دهنده بازگشت به عقب خطرناک است.»

وی افزود: ما از تمام طرف‌های درگیر می‌خواهیم تا به تلاش‌ها در جهت کاهش تنش‌ها بازگشته و برای شرکت در مذاکرات به رهبری سازمان ملل در جهت رسیدن به راه حل سیاسی پایدار آماده شوند.

نیروهای یمنی در یک هفته گذشته شکست سنگینی را به نیروهای ائتلاف سعودی وارد کردند و با یک عملیات دقیق و منحصر به فرد موفق شدند پس از 4 سال آرامش را به شمال شرق استان صنعاء بازگرداندند.

براساس گزارش‌ها، در جریان این عملیات حدود 500 تن از نیروهای ائتلاف متجاوز عربستان کشته و زخمی و صدها تن دیگر نیز اسیر شده اند.

هم‌زمان، منابع خبری شنبه شب گزارش دادند که ائتلاف سعودی در ادامه نقض آتش بش الحدیده یمن، مناطق گسترده ای در این استان را هدف حملات موشکی و توپخانه قرار داد.

به گزارش المسیره یمن، نیروهای وابسته به ائتلاف سعودی با بیش از 30 موشک کاتیوشا و گلوله توپ، اطراف شهر الدریهمی واقع در استان الحدیده را هدف قرار دادند.

عربستان و امارات از فروردین سال 94 در قالب ائتلافی از چند کشور غربی و عربی و با کمک آمریکا به بهانه بازگرداندن «عبدربه منصور هادی» رییس جمهوری مستعفی و فراری این کشور به قدرت، حملات گسترده‌ای را علیه یمن آغاز کردند.

بر اثر این تجاوز تاکنون هزاران یمنی کشته شده و بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، قحطی در این کشور به بزرگ‌ترین فاجعه انسانی در جهان تبدیل شده است.

دولت مستعفی یمن و جنبش انصارالله در مذاکرات صلحی که 22 آذر 97 در استکهلم پایتخت سوئد انجام شد، به توافق‌هایی از جمله موضوع آتش‌بس در الحدیده و مبادله اسرای دو طرف دست یافتند اما این توافق‌ها با توجه به اختلاف‌ها اجرا نشد.

انگلیس از زمان آغاز جنگ یمن مجوز فروش حدود 6 میلیارد پوند سلاح به عربستان سعودی را صادر کرده و در آموزش نیروهای سعودی نقش جدی داشته است. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان