نیاز ورزش ایران به رایزن

بررسی اوضاع ورزش ایران در بُعد بین‌المللی نشان می‌دهد ورزش این روزها بیش از پیش برای پیشبرد اهداف خود نیاز به دیپلماسی دارد.

نیاز ورزش ایران به رایزن

تأثیر تحریم‌های گسترده آمریکا، نقش پول‌های کشورهای مخالف ایران و اتفاقات متعدد دیگری، کشور را در شرایط ویژه و سختی قرار داده است و لابی‌های سیاسی، فشارهای اقتصادی و به تبع آن کاهش درآمدها مهم‌ترین تأثیر خود را بر مقوله‌هایی همچون ورزش می‌گذارند.

یکی از راه‌هایی که بتوانیم ورزش را از این بحران‌ها دور کنیم و برای رشد و تعالی آن نقش مؤثرتری داشته باشیم، استفاده از قدرت دیپلماسی در ورزش است. دیپلماسی ورزشی ابزار نوین و مفید در تدوین و اجرای سیاست‌های ورزشی می‌تواند باشد. برای اجرای درست دیپلماسی ورزشی نیاز به رایزنان ورزشی است. همان‌گونه که در اقتصاد و فرهنگ و... در سایر کشورها رایزن داریم، امروز نیاز مبرم ورزش نیز به رایزن ورزشی است.

نتایجی که حضور یک رایزن ورزشی می‌تواند داشته باشد، به مراتب ارزشمندتر، مؤثرتر و ارزان‌تر از آنی است که امروز در ورزش اتفاق می‌افتد. حتی نیازی نیست در اکثر کشورها رایزن ورزشی داشته باشیم. برای شروع حداقل 10 کشور که از نظر ورزشی مهم هستند، می‌توانند پایلوت اجرای این طرح باشند. کشورهایی نظیر مالزی، آلمان، ترکیه، روسیه، سوئیس، چین و... به دلایل مختلف پتانسیل‌های بااهمیتی برای فعالیت دیپلماسی ورزشی دارند و رایزن‌های ورزشی می‌توانند در کشورهایی که مقر فدراسیون‌های مهم بین‌المللی، دادگاه ورزش و مراجع مهم ورزشی است، جلوی بسیاری از بحران‌ها و شکایت‌ها را بگیرند.

موضوعاتی نظیر میزبانی باشگاه‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا، فسخ متعدد قراردادها توسط مربیان خارجی، عدم صدور ویزا برای ورزشکاران، میزبانی جام جهانی کشتی فرنگی، لغو اعزام ورزشکاران به مسابقات یا اردوهای تمرینی خارجی به دلیل مشکلات اقتصادی و اتفاقاتی که چه بسا در آینده ممکن است رخ دهد، مؤید این است که افرادی آشنا با ورزش و متخصص حقوق ورزشی، توانمند در مذاکره و چانه‌زنی می‌توانند نقش مهمی را در ساماندهی و بهبود اوضاع داشته باشند، البته به شرطی که در انتخاب رایزن ورزشی دنبال نان قرض دادن نباشیم و از چهره‌های متخصص و توانمند استفاده کنیم.

وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک با همکاری وزارت امور خارجه که نقش آن‌ها را در حل خیلی از مشکلات اخیر مرتبط با ورزش دیدیم، می‌توانند با برنامه‌ریزی و هدفگذاری در زمینه به‌کارگیری رایزنان ورزشی در کشورهای مهم گام بردارند. قطعاً آن‌چه در این زمینه هزینه خواهد شد، ثمرات و نتایج بزرگی خواهد داشت و ورزش که مهم‌ترین ابزار شادی‌آفرینی و امیدبخشی در جامعه است، از بند مشکلات رهایی خواهد یافت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان