ماجراجویی آسیایی استقلال فرهاد تکمیل می‌شود؟

تیم فوتبال استقلال ایران برای صعود به مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا باید از سد تیم الریان قطر عبور کند.

ماجراجویی آسیایی استقلال فرهاد تکمیل می‌شود؟

عرفان حاج‌بابایی: روز موعود برای استقلال فرارسیده. روزی که این تیم پس از بالا و پایین های پر شمار،حالا در آستانه آزمونی بزرگ قرار دارد. استقلال که طی یک ماه اخیر به اندازه یک فصل،ماجراهای عجیب و غریبی را پشت سر گذاشته،حالا به یکی از بزنگاه های تاریخی خود در دوحه رسیده. شاگردان فرهاد مجیدی که چند روز پیش موفق شده بودند از پس الکویت بربیایند،حالا در دور نهایی پلی آف لیگ قهرمانان آسیا و برای صعود به مرحله گروهی،حریفی قدرتمند و آماده را به نام الریان قطر پیش رو دارند. تیمی که با بازیکنانی نظیر سباستین سوریا،رودریگو تاباتا و یاسین براهیمی به چیزی جز حضور در لیگ قهرمانان نمی اندیشد و استقلال برای تاریخ سازی آسیایی باید خارج از خاک ایران دست به کار بزرگی بزند.

امتیاز استقلال نسبت به حریف ثروتمندش،سابقه تقابل های دو تیم است.تقابل هایی که با اختلاف حکم به برتری آبی های تهران می دهد و آن ها امیدوارند به پشتوانه همین مسئله امشب هم دست پر از میدان خارج شوند و دل هواداران خود را شاد کنند. در ادامه مروری خواهیم داشت به تاریخچه تقابل آبی های ایران و قرمزهای قطر در لیگ قهرمانان آسیا:

جام باشگاه های آسیا 1991؛ استقلال 2-1 الریان

در زمانی که مسابقات باشگاهی فوتبال در آسیا با عنوان جام باشگاه ها شناخته می شد،تیم های استقلال و الریان برای اولین بار رو در روی هم قرار گرفتند. استقلال که به عنوان مدافع عنوان قهرمانی پا به این رقابت ها گذاشته بود،برای صعود به دیدار فینال و دفاع از این افتخار خود تیم الریان را پیش رو داشت. این دیدار که در ورزشگاه القطر شهر دوحه برگزار می شد، با دو گل عبدالعلی چنگیز و عباس سرخاب، به سود آبی ها به پایان رسید تا آن ها برای دومین فصل پیاپی فینالیست شوند.

لیگ قهرمانان آسیا 2012؛ الریان 0-1 استقلال

دو تیم برای دومین بازی خود در مقابل یک دیگر،حدود 20 سال صبر کردند و این بار در دور گروهی رقابت های لیگ قهرمانان به مصاف هم رفتند. استقلال که با عبور از سد ذوب آهن و الاتفاق عربستان در پلی آف به گروه A رقابت های آن فصل راه یافته بود، در اولین مسابقه خود در استادیوم احمد بن علی که متعلق به الریان است توانست با تک گل دقیقه 90 گوران یرکوویچ به یک پیروزی شیرین دست یابد و گام نخست را در آن فصل از مسابقات محکم بردارد.

لیگ قهرمانان آسیا 2012؛ استقلال 3-0 الریان

بازی برگشت دو تیم در دور گروهی هم با بردی دیگر برای نماینده فوتبال ایران همراه بود. استقلال برای قطعی کردن صعودش به دور بعدی رقابت ها،احتیاج داشت تا در ورزشگاه آزادی از سد حریف قطری اش عبور کند. شاگردان پرویز مظلومی در آن مسابقه توانستند با گل های آرش برهانی(2بار) و اسماعیل شریفات با سه گل الریان در هم بکوبند و بردی مقتدرانه را مقابل قرمزهای قطر کسب کنند.

لیگ قهرمانان آسیا 2013؛ الریان 3-3 استقلال

فصل بعد دو تیم یک بار دیگر با هم رو به رو شدند و این بار هم اولین بازی فصل را در زمین الریان مقابل هم برگزار کردند.در این مسابقه استقلال با هدایت امیر قلعه نویی سه بار توانست دروازه حریف را باز کند اما سه بار هم دروازه خود را باز شده دید تا دو تیم به یک تساوی پر گل دست یابند. در این مسابقه جی لوید ساموئل،آرش برهانی و جواد نکونام سه گل استقلال را به ثمر رساندند.

لیگ قهرمانان آسیا 2013؛ استقلال 3-0 الریان

بازی برگشت دو تیم در آن فصل یک بار دیگر فرصت قدرتنمایی را برای آبی ها در ورزشگاه آزادی فراهم کرد. استقلال یک بار دیگر در مصاف با الریان در تهران توانست سه گل به حریفش بزند و قدرت خود را به قطری ها دیکته کند. فرهاد مجیدی،هاشم بیگ زاده و آرش برهانی با گل های خود زمینه ساز این برد شیرین و پرگل شدند.

لیگ قهرمانان آسیا 2014؛ الریان 1-0 استقلال

سومین فصل تقابل های پیاپی دو تیم با اولین برد الریان مقابل استقلال در لیگ قهرمانان آسیا همراه بود. شاگردان امیر قلعه نویی که فصل قبل تا نیمه نهایی آسیا پیش رفته بودند،این بار شروع خوبی در فصل جدید نداشتند و مقابل الریان با یک گل تن به شکست دادند. گلی که روی اشتباه سید مهدی رحمتی به ثمر رسید.

لیگ قهرمانان آسیا 2014؛ استقلال 3-1 الریان

آخرین بازی دور گروهی در آن فصل به دیداری تشریفاتی برای دو تیم حذف شده تبدیل شده بود. استقلال در شب تقریبا خالی ورزشگاه آزادی و در شرایطی که هیچ شانسی برای صعود به مرحله بعدی نداشت، با گل های بوبکر کبه(2بار) و محمد قاضی الریان را شکست داد و با لیگ قهرمانان آسیا وداع کرد.

لیگ قهرمانان آسیا 2018؛ الریان 2-2 استقلال

استقلال با وینفرد شفر در لیگ قهرمانان آسیا هم ماجراجویی اش را با پیکار مقابل الریان شروع کرد. استقلالی ها که در استادیوم جاسم بن حمد دوحه با الریان دیدار کرده بودند،با گل به خودی مدافع الریان از حریف خود پیش افتاده بودند اما با درخشش تاباتا در پایان نیمه اول از حریف خود عقب افتادند و در نهایت توانستند با گل دقایق پایانی علی قربانی روی سانتر امید ابراهیمی، بازی را در زمین حریف به تساوی بکشانند.

لیگ قهرمانان آسیا 2018؛ استقلال 2-0 الریان

دیدار برگشت دو تیم در آن فصل در ورزشگاه آزادی با برتری دو گله آبی ها به پایان رسید. استقلال موفق شد در آن مسابقه با گل های سرور جپاروف و وریا غفوری از روی نقطه پنالتی،از سد حریف قطری عبور کند و بالاتر از تیم های الهلال و العین،راهی مرحله یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا شود. پس از این مسابقه وینفرد شفر،نمایش شاگردانش مقابل الریان در آزادی را بهترین نمایش تیمش در دوران حضور خود در استقلال دانست.

254 43

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان