مشروح سخنان ترامپ در خصوص معامله قرن

مقام های آمریکایی در "معامله قرن" بر ایجاد دو دولت با دو پایتخت عربی و یهودی تاکید دارند.

مشروح سخنان ترامپ در خصوص معامله قرن

به گزارش اسپوتنیک، رئیس جمهور آمریکا در بیانیه ای در تاریخ 28 ژانویه، از معامله قرن رونمایی خواهد کرد. به عقیده ترامپ، در اورشلیم و بیت المقدس باید، دو دولت با یک پایتخت عربی (اورشلیم شرقی) و یک پایتخت یهودی ساخته شود. 

برنامه ترامپ  در معامله قرن شامل ایجاد کشور عربی با پایتخت در قدس شرقی است.

"معامله قرن" آمریکا، که رئیس جمهور آمریکا قصد دارد آن را امروز پیشنهاد کند، شامل ایجاد دو کشور است: کشور عربی با پایتختی در اورشلیم شرقی و کشوری یهودی.

علاوه بر این، اسرائیل باید موافقت کند که ساخت و سازهای شهرک سازی را در خاک فلسطین به مدت 4 سال متوقف کند.

پیش از این، دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا اعلام کرد که وی "معامله قرن" را در مورد اسرائیل فلسطینی و اسرائیلی را روز سه شنبه 28 ژانویه ساعت 20:00 به وقت مسکو در ملاقات با نخست وزیر اسرائیل بنیامین نتانیاهو به مردم ارائه خواهد نمود.

ترامپ در ادامه سخنرانی خود از معامله قرن افزود که معامله قرن «گامی به سمت صلح» برای اسرائیل است. من از وضعیتی که فلسطینی‌ها در آن به سر می‌برند، ناراحت هستم.

طرح پیشنهادی ما 80 صفحه است و با پیشنهاد برد-برد برای هر دو طرف است. این طرح برای رسیدن به منطقه‌ای آرامتر، راهکارهای عملی ارائه می‌دهد.

از سوی دیگر ترامپ اعلام نمود که آماده ساخت سفارت آمریکا در اورشلیم شرقی برای فلسطینی ها است. 

به عقیده ترامپ، اورشلیم جزئی جدایی ناپذیر از اسرائیل باقی خواهد ماند. 

رئیس جمهور آمریکا افزود: فلسطینی ها در صورتی که با معامله قرن موافقت کنند، می توانند منطقه و کشور خود را ببینند. 

در ادامه ترامپ تصریح کرد، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با مفاد معامله قرن موافقت خود را اعلام داشته است. 

نخست وزیر اسرائیل در این خصوص گفت: امروز روز تاریخی است، همانند روزی که ترومان (رئیس جمهور آمریکا) در سال 1948 اسرائیل را به رسمیت شناخت.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است که  اسرائیل و فلسطین دو طرف درگیر در این موضوع هستند. مسکو جزءی از این مشاجرات نیست.  در این بیانیه تصریح شده است که، پیشنهادهای ایالات متحده برای خاورمیانه یکی از ابتکارات (این کشور) است ؛ اما واشنگتن تصمیم گیرنده این درگیری ها نیست.

گفتنی است، معامله قرن اصطلاحی سیاسی است و به طرحی گفته می‌شود که از سوی دولت دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در چارچوب روند به اصطلاح «صلح» میان دولت فلسطین و رژیم صهیونیستی ارائه شد و جرد کوشنر، معاون وی مسئول این معامله است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان