مقام های لبنان بر حق بازگشت پناهندگان فلسطینی تاکید کردند

بیروت – ایرنا- رییس جمهوری، نخست وزیر و رییس مجلس لبنان که کشورشان میزبان بیش از پانصد هزار پناهجوی فلسطینی است، امروز (چهارشنبه) در واکنش به طرح سازش «معامله قرن» بر ضرورت بازگشت پناهندگان فلسطینی به میهنتشان تاکید کردند.

مقام های لبنان بر حق بازگشت پناهندگان فلسطینی تاکید کردند

به گزارش خبرگزاری ملی لبنان، میشل عون رییس جمهوری در تماس تلفنی با محمود عباس رییس حکومت خودگردان فلسطین حمایت دولت و ملت لبنان از فلسطینیان و موضع یکسان (واحد) کشورهای عربی در رویارویی با تحولات منطقه به ویژه طرح آمریکایی – اسراییلی معامله قرن اعلام کرد.

وی تاکید کرد: لبنان ملتزم به توافق صلح عربی در باره فلسطین است که 18 سال پیش و در سال 2002  میلادی در بیروت با حضور نمایندگان کشورهای عربی، سازمان ملل و اتحادیه اروپا امضا شد.

در نشست بیروت بر حق بازگشت فلسطینیان به میهن، تاسیس دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس و اجرای قطعنامه های سازمان ملل که از دهه ی 50 میلادی قرن گذشته به بعد صادر شده است، تاکید شد.

حسان دیاب نخست وزیر لبنان هم مساله ی فلسطین را مهم ترین موضوع جهان عرب عنوان کرد و خواستار تاسیس دولت مستقل فلسطینی به پایتختی قدس و بازگشت پناهندگان به کشورشان شد.

نبیه بری رهبر جنبش شیعی امل و رییس مجلس لبنان اعلام کرد: طرح معامله قرن بی اعتنایی به طرح و برنامه ی فلسطینی ها برای تاسیس دولت مستقل به مرکزیت قدس شریف است .

وی در بیانیه ای که در بیروت منتشر شد گفت: طرح یاد شده رشوه ای برای فروختن حق و حقوق، کرامت، حاکمیت و  خاک فلسطین است.

رییس مجلس لبنان تاکید کرد: شهروندان لبنانی شاهد مراسم اعدام ملت فلسطین و حقوق قانونی آن از جمله حق بازگشت پناهندگانش به وطن، نخواهند بود و تحت هیچ شرایطی مشارکت در طرح فروش حقوق فلسطینیان به « 30 سکه نقره» را نمی پذیرند.

«30 سکه نقره» اشاره به خیانت یکی از حواریون حضرت مسیح (ع) به نام یهودای اَسخریوطی است که به یهودیان گفت: چقدر به من می دهید تا یسوع (حضرت عیسی) را به شما تحویل دهم؟ و یهودا 30 سکه نقره گرفت و آدم فروشی کرد.

نبیه بری گفت: طرح معامله قرن اثبات کرد که مقاومت تنها گزینه برای فلسطینیان و اعراب است تا از این طریق بتوانند کرامت از دست رفته و سرزمین اشغال شده شان را بازپس بگیرند.

دونالد ترامپ روز گذشته همراه با «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی در کاخ سفید حاضر شد و با رونمایی طرح صلح خود موسوم به «معامله قرن» بیان کرد که شهر قدس پایتخت یکپارچه رژیم صهیونیستی باقی می‌ماند.

طرح معامله قرن خواستار چشم‌ پوشی  پناهندگان فلسطینی ساکن کشورهای عربی  به ویژه لبنان از حق بازگشت به سرزمین خود است ؛ طرحی که برخلاف مفاد قطعنامه 194 شورای امنیت سازمان ملل است . این طرح هم چنین در پی الحاق قدس و بخش‌های اشغالی  کرانه باختری رود اردن به رژیم صهیونیستی است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان