کم ‌فروشی بنزین؛ معضل جدید مردم پس از سهمیه بندی سوخت

بنزین همیشه مورد توجه ایرانی‌ها بوده و حالا بعد از موضوع سهمیه‌بندی و افزایش قیمت، ‌ بحث کم فروشی بنزین در پمپ‌بنزین‌ها نقل هر مجلسی شده است. اما به واقع پشت پرده کم‌فروشی این کالای استراتژیک در جایگاه‌های سوخت چیست؟

کم ‌فروشی بنزین؛ معضل جدید مردم پس از سهمیه بندی سوخت

بنزین همیشه مورد توجه ایرانی‌ها بوده و حالا بعد از موضوع سهمیه‌بندی و افزایش قیمت، ‌ بحث کم فروشی بنزین در پمپ‌بنزین‌ها نقل هر مجلسی شده است. اما به واقع پشت پرده کم‌فروشی این کالای استراتژیک در جایگاه‌های سوخت چیست؟

کم فروشی بنزین که با افزایش قیمت آن مورد توجه قرار گرفته و از گوشه کنار صدای اعتراض به این موضوع در جایگاه‌های مختلف به گوش می‌رسد و از آنجا که حالا به جای هزار تومان، هر لیتر بنزین 3 هزار تومان قیمت دارد، افراد دیگر به سادگی از کنار آن نمی‌گذرند.

در این راستا بارها توصیه شده که اگر مردم در هر جایگاهی تخلفی دیدند، به شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی اطلاع دهند و منتظر بمانند. این شرکت تیم نظارتی خود را با تجهیزات کنترل کمی به جایگاه مذکور اعزام می‌کند و چنانچه تخلف جایگاه اثبات شود، به شدیدترین شکل ممکن جریمه خواهد شد.

کم ‌فروشی

اما درباره جریمه‌ای که در انتظار جایگاه‌های متخلف است نیز باید گفت که مقدار اضافی تلمبه تا زمانی که کنترل، تنظیم و فروخته شد، محاسبه شده و شماره توتالیزه آن نوشته و این شماره تا شماره همان روز برداشته می‌شود. مثلاً اگر عدد 10 هزار لیتر ثبت شود، در این 10 هزار لیتر مشخص می‌شود که در هر 20 لیتر چند سی سی کم‌تر فروخته شده است. این نرخ محاسبه و جایگاه به نرخ فوب خلیج فارس جریمه می‌شود و هر هفته همه جایگاه‌های کشور کنترل کیفی می‌شوند. در واقع فرآورده نزدیک به 4000 جایگاه کنترل کیفی می‌شود و 50 هزار تلمبه هم ماهانه توسط شرکت ملی پخش کنترل می‌شود.

اغلب شکایات در موضوع کم فروشی بنزین مربوط به این است که همراه با بنزین هوا وارد باک خودرو می‌شود و این امر را به دستکاری در نازل نسبت می‌دهند. مالکان خودرو که به پمپ‌بنزین‌ها مراجعه می‌کنند، ‌ می‌گویند که بنزین با هوا راهی باک خودرو می‌شود و این موضوع باعث شده تا با طی مسافت کوتاهی، ‌ نشانگر باک بنزین خودرو پایین بیاید.

از سوی دیگر افرادی نیز هستند که معتقدند کیفیت بنزین در جایگاه‌های مختلف متفاوت است، ‌به این صورت که بنزین برخی جایگاه‌ها دوام بیشتری در باک دارد و برخی دیگر به اصطلاح زود می‌پرد.

کم فروشی بنزین

در کنار این دو اما افرادی نیز هستند که فرایند سوخت‌گیری را بر عهده کارگران جایگاه می‌گذارند. این افراد معتقدند برخی کارگران بنزین کمتری تحویل می‌دهند اما پول بیشتری می‌گیرند.

بیژن زنگنه، وزیر نفت در این‌باره اعلام کرده است که اگر چنین تخلفی در جایگاه‌ها رخ دهد، مردم باید آن را به شرکت پخش فرآورده‌های نفتی منعکس کنند؛ چرا که این مساله علاوه بر اینکه جنبه کیفری دارد، شرکت پخش به عنوان یک موضوع انضباط مدیریتی با آن برخورد خواهد کرد و جرائمی اعمال خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که البته لازم است مردم نیز در زمان سوخت‌گیری دقت کافی را داشته باشند، تصریح کرد: شیوه صحیح سوخت‌گیری و توجه به مسائلی که متوجه تخلف جایگاه‌ها شوند، موضوعی است که ما از همه مردم خواستاریم.

به گفته او مردم می‌توانند کم‌فروشی را با شماره 09627 اطلاع دهند و در همه جایگاه‌ها، تابلوهای اضطراری نصب شده که یک شماره مربوط به همین موضوع است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان