۵ موزه استانبول که در نوروز ۹۹ باید از آن‌ها بازدید کنید

استانبول یا همان قسطنطنیه (عربی شده کُنستانتینوپول، به معنای شهر کنستانتین) نام امروزی شهری است که چند قرن پیش محل تاخت و تاز سپاه صلیبیون و مسلمانان بود

5 موزه استانبول که در نوروز 99 باید از آن‌ها بازدید کنید

استانبول یا همان قسطنطنیه (عربی شده کُنستانتینوپول، به معنای شهر کنستانتین) نام امروزی شهری است که چند قرن پیش محل تاخت و تاز سپاه صلیبیون و مسلمانان بود. جایی که به افتخار قیصر روم، کنستانتین یکم نام گذاری شده بود. این شهر سال‌ها پایتخت امپراتوری روم شرقی بود و بعد از سرنگونی رومی‌ها و روی کار آمدن مسلمانان عثمانی در ابتدا اسلامبول (به معنای شهر اسلام) نامیده شد و بعدها به استانبول تغییر نام پیدا کرد؛ شهری که بازدید از آن به حدی مورد استقبال قرار گرفته که رزرو تور استانبول به یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها در میان گردشگران ایرانی در سال‌های اخیر تبدیل شده و بلیط هواپیما استانبول نیز هم اکنون یکی از پر فروش‌ترین بلیط‌های هواپیما در ایران به شمار می‌رود.

در چهارمین جنگ صلیبی در سال 1204 سپاه صلیبیون هرگز به ارض مقدس نرسید و به جای آن به قسطنطنیه حمله کرد. در آن زمان قسطنطینه پایتخت امپراتوری مسیحی بیزانس بود. صلیبیون شهر را غارت کردند و اهالی شهر را از دم تیغ شمشیرها گذراندند. تا سال 1453 قسطنطنیه پایتخت امپراتور روم شرقی بود. اما در این سال سپاهیانی به فرماندهی "سلطان محمد فاتح" قسطنطنیه را از امپراتور روم شرقی پس می‌گیرند و بعد از یک نبرد سنگین شهر قسطنطنیه به نام امروزی خودش یعنی استانبول تغییر نام می‌دهد.

در مورد این نبرد مهم فیلمی با نام فتح 1453؛ به انگلیسی «Conquest 1453» و به ترکی «Fetih 1453» ساخته شده که در تاریخ 16 آوریل 2012 منتشر شد. این فیلم با کارگردانی و تهیه کنندگی فاروق آکسوی داستان فتح قسطنطنیه (استانبول امروزی) به فرماندهی سلطان محمد فاتح را به نمایش می‌گذارد. فیلم " فتح 1453" با هزینه معادل 18.200.000 دلار تاکنون پرهزینه‌ترین فیلم تاریخ سینمای ترکیه به حساب می‌آید. ساخت این فیلم 2 سال به طول انجامید و دقیقاً در سال روز و لحظه فتح قسطنطنیه در سینماهای ترکیه به نمایش درآمد.

نتایج نبردهای مهم آن جنگ‌ها از آن موقع تا زمان حال در قالب آثار مختلفی قابل رویت است که برخی از آنها امروزه به موزه‌هایی گران‌بها تبدیل شدند که حاوی چندین قرن خاطره، فرهنگ، جنگ و صلح است. موزه‌هایی که با دیدنشان میتوانید خاطرات 300 سال جنگ‌های صلیبی را حس کنید. در این نوشتار 5 موزه‌ای که در تورهای استانبول باید ببینید را معرفی می‌کنیم که به نوعی با تاریخ جنگ‌های صلیبی و امپراطوری عثمانی گره خورده‌اند.

موزه ایاصوفیه «Hagia Sophia»

ایاصوفیه موزه شگفت انگیزی است و تاریخ و معماری بسیار غنی ای دارد. در سال 532 میلادی به دستور امپراتور ژوستین یکم ساخته شد و بعدها در سال 537 میلادی بازسازی شد. بعد از فتح استانبول و به دستور سلطان محمد فاتح کلیسای ایاصوفیه به مسجد تبدیل شد و دیوارنگاره ها و نقاشی های مختلفی دور تا دور سقف ایاصوفیه نصب شد که در آن نام الله، محمد، ابوبکر، عمر، عثمان، علی، حسن و حسین نوشته شده بود. بعدها و با به قدرت رسیدن "مصطفی کمال آتاترک" رهبر جنگ استقلال ترکیه، مسجد ایاصوفیه به موزه ایاصوفیه تبدیل شد و تا امروز به همین شکل باقی مانده است. عمده شهرت این موزه به دلیل گنبد منحصر به فردش است که با 4 مناره محاصره شده است. جالب است بدانید که مناره ها در دوران امپراطوری عثمانی به مسجد ایاصوفیه اضافه شدند.

موزه کاخ توپقاپی «Topkapı Palace»

کاخ توپقاپی یا توپکاپی «Topkapı Palace» از سال 1465 تا 1853 مرکز اداری و از قصرهای معروف امپراطوری عثمانی بود که به فرمان "سلطان محمد فاتح" در سال 1459 دستور ساخت گرفت و در سال 1465 به پایان رسید. موقعیت کاخ از نظر موقعیت جغرافیایی بین شاخ طلایی و دریای مرمره است و چشم اندازی بسیار عالی به تنگه بسفر دارد.

در سال 1853 "سلطان عبدالمجید" محل اقامتش را به "دلمه باغچه" تغییر میدهد که از نظر معماری سبکی اروپایی داشت. امروزه کاخ توپقاپی به موزه توپقابی تبدیل شده و و به دلیل اشراف فوق العاده ای که به قسمت شرقی و آسیایی استانبول دارد به یکی از بهترین موزه های استانبول تبدی شده است. در این موزه آثار ادبی و هنری ایرانی هم دیده میشود که ارزش بازدید از آن را دو چندان افزایش داده است.

موزه دلمه باغچه «Dolmabahçe Palace»

کاخ دلمه باغچه در اواخر قرن 19 میلادی، یعنی در بازه سال های 1889 تا 1909 در بخش اروپایی تنگه بسفر ساخته شد و یکی از مراکز اداری مهم "امپراطوری عثمانی" بود. این قصر مجلل به دستور سلطان عبدالمجید، 31 امین پادشاه عثمانی در زمینی به مساحت 45 هزار متر مربع و در منطقه ای با مساحت 110 هزار متر مربع بنا شده است. کاخ دلمه باغچه را میتوانیم آخرین سکونتگاه سلطنتی پادشاهان عثمانی بدانیم که تا قبل از جمهوری ترکیه باغچه خانه سلطنتی شاهان عثمانی بوده است. این کاخ سلطنتی امروزه به دلیل طراحی شگرفی که دارد به موزه دلمه باغچه تبدیل شده است. موزه دلمه باغچه دارای سه قسمت است: موزه مجموعه کاخ دلمه باغچه، موزه موسیقی و موزه ساعت.

موزه کلیسا کورا «Chora Museum»

یکی دیگر از محبوب ترین بناهای زمان امپراطوری عثمانی، کلیسا کورا «Chora Museum» است که متعلق به قرن 16 میلادی و یک ساختمان بیزانسی محسوب میشود. کلیسا کورا در سال 1948 میلادی به موزه تبدیل شد و به جرات میتوان گفت بعد از موزه ایاصوفیه «Hagia Sophia» محبوب ترین جاذبه گردشگری استانبول است. طراحی داخلی این بنا متعلق به دوران امپراطوری روم شرقی است و در زمان امپراطوری «ژوستینین یکم» بین سال های 527 تا 565 میلادی احداث شده است. نام این کلیسا در ابتدا «کلیسای ناجی مقدس کورا» بود که در آن زمان بر روی خرابه هایی در بیرون از شهر قسطنطنیه (استانبول امروزی) ساخته شده بود. کلیسا کورا «Chora Museum» به دلیل طراحی زیبا و نقش و نگارهایی که دارد یکی از پربازدید ترین موزه های استانبول است.

موزه هنرهای ترکی و اسلامی «Museum of Islamic Art in Istanbul»

موزه هنرهای ترکی و اسلامی « «Turkish and Islamic Arts Museuهمان کاخ "ابراهیم پاشای پارگایی" دومین وزیر اعظم سلطان سلیمان قانونی بود که در سال 1523 جایگزین پیری محمد پاشا شد و 13 سال این سمت را بر عهده داشت. وی از بانفوذترین و تاثیرگذارترین وزرا و فرماندهان تاریخ امپراطوری عثمانی بود. ابراهیم پاشای چنان قدرت و ثروت عظیمی در امپراطوری عثمانی داشت که موجب حسادت و کینه ورزی اطرافیانش شد. این کینه ورزی و بدگمانی به ابراهیم پاشای با نزاعی که بین ابراهیم و اسکندر چلبی درگرفت دو چندان شد. اسکندر چلبی مسئول امور مالی دربار بود که پیش از مرگش در آخرین کلماتی که بر زبانش جاری شد، ابراهیم را به تلاش برای توطئه چینی بر ضد سلطان متهم کرد و سخنان او، خیانت ابراهیم را برای سلطان مسجل کرد. در نهایت در 15 مارس 1536 جسد بی جان ابراهیم در قصر توپقاپی پیدا شد. این مکان در حال حاضر به "موزه هنرهای ترکی و اسلامی" تبدیل شده و شامل نمونه های قابل توجهی از خوشنویسی در جهان اسلام، کاشی کاری، فرش و مردم نگاری است.

حال که با تاریخ جنگ های صلیبی اندکی آشنا شدید و آمیختگی معماری ساختمان های امپراطوری عثمانی با جنگ های صلیبی برایتان آشکار شد، وقتش رسیده از موزه های فوق بازدید کنید و با دقت بیشتری یکبار دیگر تاریخ نیم قرن گذشته را مرور کنید. الی گشت برای اقامت خاطره انگیز شما در این شهر تاریخی و زیبا امکان رزرو هتل استانبول با بهترین قیمت ها را فراهم آورده است تا بتوانید یک بازدید لذت بخش از استانبول را تجربه نمایید.

 

منبع: eligasht.com
اطلاعات تماس الی گشت:
تلفن: 0218540
ایمیل: info@eligasht.com
آدرس: تهران، خیابان بهشتی، خیابان خالد اسلامبولی، کوچه 23، پلاک 7

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان