لاوروف: طرح معامله قرن کمکی به بهبود وضعیت خاورمیانه نمی کند

وزیر امور خارجه روسیه اعلام کرد، آمریکا اساساً از رویکرد شناخته شده بین المللی در مورد توافق خاورمیانه چشم پوشی می کند و بعید است که این امر کمکی برای بهبود وضعیت موجود در منطقه کند.

لاوروف: طرح معامله قرن کمکی به بهبود وضعیت خاورمیانه نمی کند

به گزارش اسپوتنیک، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در گفتگو با روزنامه Stampa اظهار کرد: آمریکا به سبک خود، حل یکی از قدیمی ترین درگیری های عصر ما را پیشنهاد کرد. در عین حال، واشنگتن اساساً مبنای حقوقی بین المللی به رسمیت شناخته شده جهانی را برای توافق در خاورمیانه، قطعنامه های شورای امنیت و مجمع عمومی سازمان ملل را که شامل ابتکار عمل صلح عرب است نادیده گرفت.

به گفته وی دستاوردهای آمریکا، شامل حل همه مشکلات اساسی "وضعیت نهایی" سرزمین های فلسطین - مرزها، شهرک سازی، قدس شرقی و پناهندگان را از طریق امتیازات یک جانبه به نفع اسرائیل پیشنهاد می‌کند.

لاوروف گفت: چنین رویکردی نه تنها برای اصلاح اوضاع کمکی نخواهد کرد. این نیز نشان می دهد که این طرح به اصطلاح "معامله قرن" توسط فلسطینیان به طور کامل رد می شود.

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه افزود: میانجی‌گران بین‌المللی می‌توانند به عنوان تنها سازوکار مورد تایید شورای امنیت در نظارت بر روند صلح خاورمیانه ایفای نقش کنند. روسیه نیز به عنوان عضو کمیته چهارجانبه آماده تسهیل در دستیابی به راه حل میانه است.

شایان ذکر است که دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا روز سه‌شنبه 28 ژانویه همراه با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، در کاخ سفید از طرح صلح خود موسوم به "معامله قرن" رونمایی و اعلام کرد که اورشلیم پایتخت یکپارچه اسرائیل باقی می‌ماند. در پی رونمایی از این طرح، تمامی گروه‌ها و جریان‌های فلسطینی مخالفت خود را با آن اعلام کردند. در میان کشورهای عربی نیز عربستان سعودی، امارات، قطر و بحرین که به دنبال عادی‌سازی رابطه با اسرائیل هستند، از این طرح حمایت کردند. 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان