نامزدهای انتخاباتی در دانشگاه تهران: نگاه تکنوکراسی در جامعه رواج یافته است

با حضور برخی کاندیداهای مجلس نشست مسائل آموزش و پرورش در دانشگان تهران برگزار شد.

نامزدهای انتخاباتی در دانشگاه تهران: نگاه تکنوکراسی در جامعه رواج یافته است

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم، نشست «گفت‌وگو با نامزدهای انتخابات پیرامون مسائل آموزش و پرورش» به همت بسیج دانشجویی در دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه تهران برگزار شد.

* دانشگاه‌ها از عقاید نئولیبرالی آسیب جدی دیده‌اند

احمد نادری عضو شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در این نشست گفت: در نقطه‌ای از این 40 سال، ما دچار انحراف در کار آموزش و پرورش شدیم و آن نقطه پس از جنگ و شروع دوره سازندگی بود. در آن زمان، تعلیم و تربیت در جامعه ما به سمت لیبرالی شدن و پس از آن نئولیبرالی شدن سوق یافت.

وی افزود: با نئولیبرال شدن آموزش و پرورش، نهادهای دیگر جامعه نیز به آن سمت کشیده خواهد شد. در نهایت سیستم سرمایه‌داری در همه حوزه‌ها خودنمایی کرده و جامعه تبدیل به یک جامعه طبقاتی می‌شود، چنان که قابل مشاهده است.

نادری تاکید کرد: این شکاف آموزشی با ظهور عقاید نئولیبرالی، بر آموزش عالی نیز تأثیر گذاشته و دانشگاه‌ها آسیب جدی دیده‌اند.

نادری در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ اجرایی شدن سند تحول گفت: سند تحول استثناً از سندهای خوب نوشته‌شده در دوران 40 ساله جمهوری اسلامی‌ست. اما دلیل اجرا نشدن آن، سیری است که از دهه 70 تا به امروز دنبال شده و تعویض دولت‌ها و وزیران، تغییر اساسی در این امر صورت نداده است.

وی افزود: یکی از دلایل این امر، وجود مدیران میانی با تفکرات نئولیبرالی است که همواره در عرصه سیاست‌گذاری‌ها حضور داشته‌اند.

نادری تاکید کرد: نگاه تکنوکراسی که تخصص را جدا از بینش و سیاست می‌داند، در جامعه ما رواج یافته، اما نگاه درستی نیست!

* فرصت‌های نابرابر آموزشی یک خطر بزرگ است

محمد خندان عضو لیست عدالتخواه هم در این نشست گفت: فرصت‌های نابرابر آموزشی یک خطر بزرگ است.چاره‌ی رهایی از این خطر  عدالت آموزشی است.

وی افزود: طبق اصل 30 قانون اساسی آموزش و پرورش باید رایگان باشد. 

خندان تاکید کرد: از دهه 70 و ظهور سیاست نئولیبرالی، دولت تعهد خود را نسبت به مسائل تعلیم و تربیت به حد چشمگیر کاهش داده و با این اعتقاد پیش رفت که والدین باید خود برای تحصیل فرزندان هزینه کنند.

وی افزود: این که مدارس دولتی به مجتمع‌هایی با کیفیت پایین و شلوغ تبدیل شده، این ضد مردم است و نابرابری را تشدید می‌کند.

خندان اظهار داشت: نیاز است که به آرمان‌های انقلاب بازگردیم که به دنبال برابری و عدالت در میان مردم بود. 

وی گفت: ادامه نابرابری آموزشی، باعث نابرابری در دستیابی به شغل و دامن زدن به طبقاتی شدن جامعه خواهد شد.

خندان نیز در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ اجرایی شدن سند تحول گفت: سند، سند خوبی نیست. زیرا سنت ما در سندنویسی خوب نیست. اجزای متناقض این سند، آن را غیر قابل اجرا می‌کند. بهتر است که سند اصلاح شود.

عضو لیست عدالتخواه درباره این سوال که « عدالتی که از آن صحبت می‌کنید، عدالت اسلامی‌ست که امام به دنبال آن بود و یا عدالت‌های مارکسیستی و سوسیالیستی؟» تصریح کرد: عدالت بحث همه‌شمولی است و نمی‌توان آن را به چند گروه اختصاص داد. این گونه سؤال پرسیدن باعث ساخت کلیشه می‌شود!

وی تاکید کرد: وجود مدارس غیرانتفاعی قانونی است و ما هم دنبال تعطیلی آن نیستیم. بلکه به دنبال بازگشت به اصل 30 قانون اساسی هستیم که در آن آموزش و پرورش به صورت رایگان و با کیفیت خوب در اختیار مردم قرار گیرد. مدارس باید در ایجاد و گسترش تنوع آموزشی تلاش کنند.

خندان گفت: تعلیم و تربیت سویه‌های سیاسی دارد. و یکی از مشکلات کشور ما، سیاست‌زدایی از مسائل مختلف است و محدود کردن آن به بحث‌های فنی است.

وی افزود: یکی از مشکلات امروزی هم جدایی دانشگاه و سیاست است. ورود مجلس به بحث‌های تعلیم و تربیت، ورودی است به منظور حکمرانی، قانون‌گذاری و نظارت.
با نگاه سیاسی میتوانیم مشکلات را حل کنیم.

* تا الان تنها چهار درصد از سند تحول اجرا شده است

سید محمدجواد ابطحی هم در این نشست درباره‌ اجرایی شدن سند تحول گفت: با وجود تأکیدات مقام معظم رهبری، تا الان تنها چهار درصد این سند اجرا شده است.

وی افزود: سیاست‌های نئولیبرالی، به دنبال این است که آموزش و پرورش از عرصه حاکمیت خارج شود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان