معاون آموزش ابتدایی:

هفت میلیون رکورد کتابخوانی با حذف پیک نوروزی ثبت شد

تهران- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش گفت: با حذف پیک‌های نوروزی و جایگزینی آن با عید و داستان؛ هفت میلیون رکورد کتاب‌خوانی و قصه‌نویسی در کشور به ثبت رسید.

هفت میلیون رکورد کتابخوانی با حذف پیک نوروزی ثبت شد

به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌ و پرورش، رضوان حکیم زاده روز دوشنبه در دیدار وزیر آموزش‌ و پرورش با کارکنان معاونت آموزش ابتدایی افزود: معاونت آموزش ابتدایی متولی امر آموزش اصلی‌ترین سرمایه‌های کشوراست که از سرمایه نفت و معادن مهمتر است.  ١٠میلیون دانش‌آموز و نوآموز پیش‌دبستانی و دبستانی امیدهای آینده ایران اسلامی هستند.

وی افزود: در معاونت آموزش ابتدایی سه دفتر دبستان، پیش‌دبستانی و آموزش عشایری و توسعه عدالت آموزشی وجود دارد و با جدیت کارها را پیگیری می‌کنند.

حکیم زاده گفت: در سند تحول بنیادین آموزش و پرورش بر اولویت دوره ابتدایی و نگاه تخصصی برآن تأکید شده و انتظار است این تأکید، ترجمه عملیاتی داشته باشد و در جهت‌گیری‌ها و سیاست‌گذاری‌ها مثل بودجه‌ریزی این مهم در نظر گرفته شود.

معاون آموزش ابتدایی خاطرنشان کرد: با کمک همکاران تلاش می‌کنیم موضوع مهم پاسداشت کودکی و اهمیت دادن به دوران کودکی را به گفتمان تبدیل کنیم و دستاوردهای خوبی نیز داشته ایم.

مخالف جداسازی‌ها و غربالگری کودکان هستیم

وی بابیان اینکه در دوره ابتدایی سه رویکرد اصلی وجود دارد که نقشه راه ما در اجرای سند تحول بنیادین است، گفت: کودک به‌ عنوان انسان ارزشمند دارای کرامت است، بنابراین نیازمند تحول در نگاه به کودکان هستیم؛ چرا که روش‌ها، رفتارها و تعاملات ما نباید کرامت کودکی را خدشه‌دار کند. در راستای این رویکرد تمام کودکان برای ما مهم هستند و براین اساس با جداسازی‌ها و غربالگری‌ها مخالف هستیم؛ چرا که پیامدهای اجتماعی خوبی برای جامعه نخواهد داشت.

حکیم زاده تصریح کرد: پرهیز از هرگونه خشونت، اصالت تشویق بر مبنای آیات قرآن و کار گروهی به‌جای رقابت می‌تواند محیط مدارس را بانشاط و معضلات اساسی جامعه بشری را حل کند؛ چرا که بسیاری از مشکلات و نزاع‌ها از تأکید بر من و فرد شروع می‌شود؛ در حالی‌ که توفیق خواهی کاری جمعی است.

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه ارزشیابی کیفی توصیفی با این دید در دوره ابتدایی اجرا شده است، اظهار کرد: به این دلیل که ارزشیابی حلقه آخر است و بقیه اجرا از جمله روش‌های تدریس و محتوا با آن منطبق نشده است، بسته تحولی تدوین‌شده که همه حلقه‌ها را با همدیگر در نظر گرفته است.

مصوبه ٩5١شورای عالی آموزش‌ و پرورش به حذف آزمون‌های زائد منجر شد

حکیم زاده بابیان اینکه دستاورد مهم دیگر معاونت آموزش ابتدایی مصوبه ٩5١شورای عالی آموزش‌ و پرورش است، گفت: برای اولین بار تمام متخصصان در عرصه آموزش‌وپرورش در این خصوص کنش داشتند و با این مصوبه آزمون‌های زائد حذف شدند. آزمون‌های زائد تربیت را به آموزش تقلیل می‌داد و این دستاورد مهمی است و مراقبت می‌کنیم تا در تمامی مدارس اجرا شود. در این راستا نگرش خانواده و صداوسیما باید تغییر کند و با ما همراه شوند.

معاون آموزش ابتدایی اضافه کرد: رویکرد بعدی ما، تأکید بر هماهنگی آموزش‌ها با ویژگی‌های رشد کودکان است بنابراین در دوره ابتدایی تلاش می‌کنیم از بستر هنر، ورزش و فعالیت‌های دست‌ورز استفاده کنیم و فعالیت‌هایی همچون قصه‌خوانی، اتاق‌بازی یادگیری، جایگزینی تکالیف مهارت محور به‌جای مشق شب، حرکت از حافظه محوری به سمت یادگیری پایدار و مهارت محور از این قبیل برنامه‌ها است.

معاون آموزش ابتدایی خاطرنشان کرد: از دانش آموزان خواسته شده به قصه‌های مادربزرگ و پدربزرگ خود گوش دهند و قصه‌نویسی داشته باشند و این رویکرد در پرورش مهارت‌های نوشتن، خواندن و خلاقیت دستاوردهای خوبی داشت.

وی با اشاره به جایگزینی برنامه‌های تکالیف مهارت محور با مشق شب گفت: در گذشته جایگزینی تکالیف مهارت محور به‌جای مشق شب معمول بود که با برنامه تکالیف مهارت محور دانش آموزان یاد گرفتند در حساب‌های زندگی روزمره و مدیرت مصرف چگونه عمل کنند.

معاون آموزش ابتدایی تصریح کرد: در این برنامه انتظار خود را از مدارس بیان کردیم و روش اجرا به مدارس واگذار شد تا این رویکرد با خلاقیت اتفاق بیفتد و خوشبختانه مشارکت معلمان فراتر از تصور ما بروز پیدا کرد.

حکیم زاده بابیان اینکه شادابی و نشاط فقط به فضای فیزیکی مدرسه وابسته نیست، گفت: باید این فکر به دانش آموزان منتقل شود که باوجود تفاوت‌های موجود در یادگیری، دارای ارزش و احترام هستند و به همین دلیل برنامه پرهیز از خشونت طراحی شده تا به آنان این پیام را بدهیم که شما انسان‌های با ارزش و با احترامی هستید.

معاون آموزش ابتدایی با اشاره به اینکه معلم نقش الگویی دارد و نسل آینده را می‌سازد، اظهار کرد: در برنامه توانمندسازی معلمان نقش تربیتی برای معلمان تعریف کرده‌ایم تا از لحظه ورود به کلاس به این باور رسیده باشند که کار تربیتی و پرورشی دانش آموزان یکی از وظایف مهم آنان است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان