معاون سازمان تحقیقات کشاورزی:

کلزا در خوزستان و گلستان رقیب جدی دارد

دزفول- ایرنا- معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: با وجود مزایای فراوان کلزا نسبت به کشت‌های رقیب همچنان این کشت اولویت نخست کشاورزان استان‌های گلستان و خوزستان نیست.

کلزا در خوزستان و گلستان رقیب جدی دارد

به گزارش ایرنا سید باقر محمودی دوشنبه در همایش مزرعه ملی کلزا در سالن همایش‌های مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول افزود: کشاورزان همچنان کشت چغندرقند را به کلزا ترجیح می‌دهند لذا باید اقدامات لازم برای ترغیب آنها با بیان مزایای کشت کلزا انجام شود.

وی اظهارداشت: کلزا یک محصول راهبردی است و باعث افزایش خوداتکایی کشور در تولید روغن و امنیت غذایی کشور می‌شود.

معاون سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، استان خوزستان را از مهمترین مناطق کشور در تولید محصول و بذر کلزا دانست و گفت: سطح زیر کشت این محصول در خوزستان در سال زراعی جاری به 57 هزار هکتار رسیده است.

وی تولید بذر را صنعتی پردرآمد خواند و با اشاره به وجود مزارع تولید بذر بسیار خوب در خوزستان افزود: بذر تولیدی این مزارع از جمله مزارع شرکت شهید بهشتی دزفول از نظر تکنولوژی و کیفیت تولید با اروپا برابری می‌کند.

محمودی، سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی را پشتیبان اصلی و واحدهای اجرایی و کشاورزان را خط مقدم تولید محصولات کشاورزی دانست و گفت: افزایش تولید در واحد سطح با انتقال یافته‌ها و کاهش هزینه‌ها از وظایف سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی هستند.

خوزستان برای 31 میلیون نفر شکر تولید می‌کند

رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول نیز در این همایش گفت: خوزستان برای 31 میلیون نفر شکر و برای 11.5 میلیون نفر گندم تولید می‌کند لذا مقام نخست تولید گندم و شکر را در کشور دارد.

محمدرضا ملک‌زاده با بیان اینکه خوزستان با تولید 16 میلیون تن محصول کشاورزی مقام نخست تولید محصولات کشاورزی کشور را دارد، گفت: نزدیک 92 درصد بذر ارقام بهاری کشور زیر نظر مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول تولید می‌شود.

وی با اشاره به وجود همبستگی خوب بین بخش‌های تحقیقات و ترویج در خوزستان افزود: نظارت بر بیش از یکهزار تن بذر برای کاهش وابستگی به خارج در خوزستان انجام می‌شود.

 رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی صفی آباد دزفول درخصوص همایش روز مزرعه ملی کلزا گفت: این همایش با هدف انتقال آخرین یافته‌های کشاورزی در مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد برگزار شده است.

وی با اشاره به تاسیس مرکز تحقیقات کشاورزی صفی آباد دزفول از سال 1342 همزمان با احداث سد دز افزود: این مرکز جزو معدود مراکزی است که در خود 2 مرکز تحقیقات و آموزش شامل پژوهشکده‌های خرما و شیلات دارد.

بازدید از مزارع کلزا و برگزاری چهار کارگروه شامل تغذیه و حاصلخیزی خاک، گیاه پزشکی، به زراعی، به نژادی و بهبود بذر و فنی و مهندسی از دیگر بخش‌های همایش روز مزرعه ملی کلزا در دزفول بودند.

این همایش با حضور روسای مراکز تحقیقاتی استان خوزستان و با هدف حمایت از تولیدکنندگان دانه روغنی برای افزایش ضریب خودکفایی و کاهش وابستگی به دانه‌های روغنی به خارج برگزار شد.

کلزا نقش مهمی در تعادل زراعی دارد و مهمترین عامل در افزایش تولید روغن در کشور است.

استان خوزستان با 57 هزار هکتار بالاترین سطح زیرکشت کلزا را در کشور دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان