مردم تهران به یک جشن تولد بزرگ فراخوانده شدند

تهران - ایرنا - رییس شورای اسلامی شهر تهران، همزمانی انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را با سالگرد نخستین انتخابات مجلس در سال ۱۳۵۸ به فال نیک گرفت و از همه شهروندان خواست با حضور باشکوه پای صندوقهای رای، این رویداد را جشن بگیرند.

مردم تهران به یک جشن تولد بزرگ فراخوانده شدند

«محسن هاشمی» امروز چهارشنبه به خبرنگار ایرنا گفت: مجلس نخستین نهاد تاسیس شده توسط جمهوری اسلامی بود و همزمان با چهل سالگی انقلاب، مجلس شورای اسلامی نیز به چهل سالگی رسید و جمعه این هفته، فصل جدید خود را آغاز می کند.

انتخابات نخستین دوره مجلس شورای ملی پس از پیروزی انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 و تصویب قانون اساسی در آذر 1358 طی دو مرحله برگزار شد که مرحله اول آن در 24 اسفند 1358  و مرحله دوم آن در 19 اردیبهشت 1359 بود و سرانجام، مجلس اول در 7 خرداد 1359 فعالیت خود را آغاز کرد. بیشتر نمایندگان  این دوره مجلس از زندانیان سیاسی دوره  پهلوی بودند و ریاست آن را آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی بر عهده داشت.

نمایندگان این دوره، بلافاصله عنوان مجلس را به «مجلس شورای اسلامی» تغییر دادند و این موضوع در بازنگری قانون اساسی در سال 1368 نیز به طور رسمی تصویب شد.

به گفته محسن هاشمی، انتخابات این دوره مجلس شورای اسلامی با چالش‌های متعددی مواجه شده است؛ چالش نسبت به تاثیرگذاری و جایگاه واقعی مجلس، چالش کارآمدی و عملکرد مجلس دهم بویژه اکثریت اصلاح طلب و اعتدالی آن، چالش نسبت به عملکرد تایید صلاحیت ها و همچنین چالش کلی کشور در برخورد با مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ها.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: با وجود این چالشها، حتما باید در انتخابات شرکت کنیم و افرادی را که تفکر اعتدالی، عقلانیت و عمل‌گرایی دارند برای حضور در مجلس برگزینیم.

وی از شهروندان تهرانی خواست که با حضور فعال در پای صندوق های رای روز جمعه، صدا و خواسته خود را به گوش همه برسانند.

هاشمی یادآور شد: اعضای شورای اسلامی شهر تهران که خود با رای مردم به این نهاد راه یافته اند، تاکید دارند که شهروندان باید با مشارکت در انتخابات سرنوشت خود را تعیین کنند.

بر اساس همین برداشت است که شهروندان تهران این روزها با شهری آماده انتخابات روبرو هستند و بسیاری از آنها تصمیم دارند با حضور در انتخابات، در روند قانونگذاری کشور تاثیرگذار باشند.

در همین راستا، شهرداری تهران این امکان را برای نامزدهای  این دوره از انتخابات مجلس شورای اسلامی فراهم کرده  است تا پوسترهای تبلیغاتی خود را روی 2 هزار سازه پرتابلی که از سوی شهرداری تهران در مناطق مختلف شهر نصب شده است، قرار دهند.
 

مشارکت در انتخابات؛ دفاع از حق 

«زهرا نژادبهرام» عضو هیات رئیسه شورای  اسلامی شهر تهران هم در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد که انتخابات یکی از راه های دفاع مردم از حق و حقوقشان است.

وی با تاکید بر ضرورت حضور و مشارکت در انتخابات مجلس  افزود: اگر رای ندهیم امکان مطالبه حقوق مان را نخواهیم داشت.

نژادبهرام یادآور شد: شهروندان تهرانی روز جمعه حضوری موثر در پای صندوق های رای برای دفاع از حقوق خود خواهند داشت.


 


مجلس باید صدای ملت باشد

«محمد سالاری» رئیس کمیسیون معماری و شهرسازی شورای اسلامی شهر تهران هم به ایرنا گفت: انقلاب اسلامی ایران 4 دهه قبل با حضور تمامی آحاد مردم و با همه سلایق سیاسی، نگرش‌های مختلف و با مرام ها و مسلک های مختلف پیروز شد و مجموعه ای از اهداف متعالی را دنبال کرد.

وی افزود: عصاره یکی از اهداف اساسی انقلاب، واگذاری حق تعیین سرنوشت کشور و تصمیم سازی ها و تصمیم گیری ها به مردم مبتنی بر مبانی اعتقادی ایران اسلامی بود.

سالاری افزود: انتخابات این دوره از مجلس شورای اسلامی به رغم اینکه به دلیل پاره ای از محدودیت ها فضای رقابتی را کمرنگ‌تر کرده و نامزدهای موردنظر همه گروهها در صحنه رقابتها حضور ندارند، اما در تهران تعداد قابل توجهی از افرادی را داریم که مردم می‌توانند بیایند و برای انتخاب آنها در صحنه انتخابات حضور پیدا کنند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران افزود: من به عنوان منتخب مردم در شورای اسلامی شهر تهران،  اعتقاد دارم که با وجود همه مشکلات، نباید مسیر دموکراسی که از مسیر انتخابات عبور می کند، تعطیل شود.

وی با اشاره به شرایط کنونی کشور گفت: در حالی که کشور با مجموعه‌ای از ناکارآمدی ها مواجه است و نیاز به اصلاح اساسی وجود دارد و معاندان این کشور، ملت و نظام خط سیری به جز تجزیه ایران را دنبال نمی کنند و کشور تحت ظالمانه ترین تحریم های آمریکا و هم پیمانان آنها در دنیا و منطقه قرار دارد؛ ‌ ضرورت دارد که مردم در صحنه انتخابات حضور گسترده داشته باشند.

وی یادآور شد: مردم باید کسانی را که نگاه کلان و نگاه اصلاح گرایانه در برنامه ریزی دارند انتخاب کنند و افرادی را برای مجلس برگزینند که به پیشرفت کشور و ایجاد زیرساخت‌ها و مبارزه با فساد و رانت معتقد هستند.

سالاری تصریح کرد: باید کسانی را انتخاب کنیم که می توانند صدای ملت و صدای مردم در مجلس شورای اسلامی باشند.

تعداد واجدین شرایط در پایتخت

 رییس ستاد انتخابات استان تهران شمار افراد واجد شرایط حق رای را در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و اولین میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری را در این استان، تعداد 9 میلیون و 644 هزار و 981 نفر اعلام کرده است که از این تعداد 200 هزار و 198 نفر رای اولی هستند. 

به گفته شکرالله حسن بیگی، استانداری تهران برای برگزاری هر چه بهتر انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان دوره‌ای خبرگان رهبری 6 هزار و 689 شعبه اخذ رای پیش بینی کرده که از این تعداد 6 هزار و 112 شعبه شهری، 577 شعبه روستایی و 461 شعبه سیار اخذ رای است.

این مسئول یادآور شد: با توجه به اینکه انتخابات مجلس شورای اسلامی و میان دوره‌ای خبرگان رهبری به طور همزمان در روز دوم اسفند ماه برگزار می شود در مجموع حدود 13 هزار و 378 صندوق اخذ رای و 11 میلیون برگ تعرفه در شعب اخذ رای استان تهران پیش بینی و توزیع شده است.

شمارش معکوس برای آغاز رای گیری

مسئولان ستاد انتخابات استان تهران می گویند از ساعت 8 صبح فردا – پنجشنبه- ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی آغاز می شود و فهرستهای نهایی نامزدهای حاضر در رقابتها برای نصب در شعبه اخذ رای چاپ خواهد شد.

کار رای گیری از مردم نیز از ساعت 8 صبح روز جمعه – دوم اسفند – در تهران همزمان با  سراسر کشور آغاز خواهد شد.

شمار کل نامزدهای حاضر در شش حوزه انتخابیه استان تهران در حال حاضر یکهزار و 444 نفر است که از این تعداد، 1335 نفر در تهران، 26 نفر در شهریار، قدس و ملارد، 11 نفر در پاکدشت، 12 نفر در دماوند و فیروزکوه، 35 نفر در رباط کریم وبهارستان و 25 نفر نیز در حوزه انتخابیه ورامین، قرچک و پیشوا با یکدیگر رقابت می کنند.

استان تهران در مجلس شورای اسلامی 35 نماینده دارد که از این تعداد، حوزه انتخابیه «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس» 30 کرسی و هر کدام از حوزه های انتخابیه «پاکدشت»، «دماوند و فیروزکوه»، «ورامین، پیشوا و قرچک»، «قدس، ملارد و شهریار» و «رباط کریم و بهارستان» یک نماینده دارند.

در حوزه انتخابیه تهران، چهار کرسی نیز برای اقلیت های دینی «کلیمی»، «آشوری و کلدانی»، «زرتشتی» و «ارامنه شمال» پیش بینی شده است که هر کدام یک نماینده در مجلس دارند.

نمایندگان اقلیتهای دینی در کشور به صورت سراسری انتخاب می شوند و فقط ارامنه دارای دو حوزه انتخابیه ارامنه شمال به مرکزیت تهران و ارامنه جنوب به مرکزیت اصفهان هستند.

تهران روز جمعه شاهد برگزاری اولین انتخابات میاندوره ای پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز هست.

در انتخابات میاندوره ای مجلس خبرگان در استان تهران 17 نفر برای تصدی سه کرسی این استان با یکدیگر رقابت می کنند.

این افراد جایگزین مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی، آیت‌الله نصرالله شاه‌آبادی و آیت الله سیدابوالفضل میرمحمدی در مجلس خبرگان خواهند شد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان