جای خالی جامعه روحانیت در وحدت لحظه آخری شورای ائتلاف و پایداری

کمتر ۴۸ ساعت مانده به انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی و در حالی‌که کمتر از ۲۴ ساعت به پایان زمان تبلیغات مانده بود، اصولگرایان برای جستجوی کالای کمیاب «وحدت»، بازهم دور هم جمع شدند تا آخرین‌ تلاش‌های خود را برای رسیدن به یک لیست مشترک انجام دهند، گعده ای که خبری از جامعه روحانیت در آن نبود.

جای خالی جامعه روحانیت در وحدت لحظه آخری شورای ائتلاف و پایداری

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، از همان ابتدای شکل‌گیری شورای وحدت اصولگرایان که بعدها به شورای وحدت نیروهای انقلاب تغییر نام داد، بحث چگونگی حضور جامعه روحانیت مبارز و نقش این تشکل ریشه‌دار روحانی در این شورا یکی از موضوعاتی بود که ذهن بسیاری از ناظران را به خود مشغول کرده بود.

برخی از گروه‌های اصولگرا نیز شرط حضور خود را در شورای ائتلاف، حضور  جامعه روحانیت مبارز اعلام کرده و بر نقش محوری این جامعه تاکید می‌کردند، نقشی که سعی شد از جانب برخی گروه‌های درون شورای ائتلاف به نقش مشورتی تقلیل داده شود، مانند همان اتفاقی که در زمان شکل گیری جمنا رخ داده بود.

جامعه روحانیت که در انتخابات 96 بخاطر وحدت اصولگرایان تن به سکوت داده بود اینبار اما این نقش را نپذیرفت و بر موضع محوری خود پافشاری کرد، آنقدر که ائتلافی ها که فضای وحدت را چندان امیدوار کننده نمی دیدند در چند ماه مانده به انتخاب از موضع مشورتی خود عقب نشینی کرده و در نهایت آنچه از زبان اعضای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب بارها شنیده شد این بود که قرار است جامعه روحانیت نقش داوری را در این شورا برعهده بگیرد تا در هنگامه اختلافات احتمالی به میدان آمده و برای پایان دادن به اختلاف گروه‌ها نقش خود را ایفا کند.

نقش داوری جامعه روحانیت در شورای ائتلاف، مدام در خبرها و گفتگوها تکرار می‌شد، آنچنان که کریمی اصفهانی از اعضای جبهه پیروان خط امام و رهبری به خبرآنلاین گفته بود که «نقش داوری جامعه روحانیت مبارز به تائید همه اعضا رسیده و شورای ائتلاف بر نقش داوری جامعه روحانیت مبارز تاکید دارد». او هم‌چنین گفته بود: «جامعه روحانیت بر روی تمام بخش‌های شورای ائتلاف از فرآیند گرفته تا تعیین مصداق‌ها باید صحه بگذارد و در این صورت لیست مورد تایید و قبول همه اصولگرایان است.»

نقش داوری، تنها روی کاغذ

اما در واقعیت هیچ‌گاه درباره چند و چون این نقش محوری و داوری چیزی گفته نشد و کسی نمی‌دانست این داوری قرار است چگونه تعریف شود و چه سازوکاری دارد. ابهامات آنقدر دنباله دار شد که در نهایت آیت الله موحدی کرمانی دبیر کل و پورمحمدی دبیرعالی جامعه روحانیت لب به گلایه و انتقاد گشودند.

آیت‌الله موحدی کرمانی که از روشن نبودن سرنوشت داوری جامعه روحانیت مبارز در شورای ائتلاف گلایه داشت گفت: اگر بر فرض، اختلاف‌نظر در هر مرحله‌ای بروز کرد، نقش و چگونگی داوری جامعه روحانیت نباید مبهم باشد، بنابراین نقش داوری را روشن و بدون تعارف و کلی‌گویی بیان کنید.

حجت‌الاسلام پورمحمدی نیز با انتقاد از روند کار شورای ائتلاف در این باره گفته بود؛«ما در شورای ائتلاف نقش همراهی و هدایت داشتیم که قرار شد موضوع داوری جامعه روحانیت مطرح باشد، بر این اساس انتظار این بوده که مکانیسم داوری در شورای ائتلاف در صورت بروز اختلاف یا سوءبرداشت، روشن و صریح بیان شود».

انتقادهای آیت‌الله موحدی کرمانی و پورمحمدی هم اما تغییری در روند کار شورای ائتلاف ایجاد نکرد تا اینکه کار شورای ائتلاف به انتخاب نهایی و بستن لیست 30 نفره تهران از میان90 کاندیدای پالایش شده رسید، جایی که تمام گمانه‌زنی‌ها به حقیقت تبدیل شد و جبهه پایداری نیز که مدتها اخباری از حضور او در شورای ائتلاف و حتی همراهی این جبهه با اعضای شورا منتشر می‌شد، لیست جداگانه خود را در کنار لیست نهایی شورای ائتلاف نیروهای انقلاب منتشر کرد و تا استارت علنی اختلافان در درون جبهه اصولگرا زده شود.

قالیباف در کنار پایداری در صف وحدت شکنی

اما وحدت‌شکنی جبهه پایداری چیز عجیبی نبود، چرا که مدتها بود اصولگرایان از ساز ناکوک این جبهه سخن می‌گفتند، داستان وحدت اصولگرایان که این‌بار نام نیروهای انقلاب را برای خود انتخاب کرده بودن جایی جالب شد که محمدباقر قالیباف که نامش در لیست نهایی بود و سرلیست احتمالی شورا هم بود، چراغ دوم اختلافات را روشن کرد و با انتشار توییتی، اردوگاه اصولگرایان را بهم ریخت. او در توییتی نوشت: «من به شما وعده داده بودم که دغدغه مجلس آینده همان دغدغه مردم یعنی اقتصاد است. لیستی که به نام بنده اعلام شده است مورد تایید نیست».

توییت قالیباف، سرآغاز انتقادهای اصولگریان به لیست شورای ائتلاف شد، تا جایی که در میانه بالا گرفتن انتقادها، شورا لیست خود را پس گرفت تا زمینه را برای تغییر لیست و جلب نظر منتقدان و در راس آن قالیباف فراهم کند. 

لیست شورای ائتلاف اصلاح شد، اما جبهه پایداری تن به وحدت با شورا ندارد و کنار این دو لیست نیز، جبهه پیشرفت، رفاه و عدالت نیز لیست سوم را در جریان اصولگرایی منتشر کرد تا داستان وحدت اصولگرایان به کلی شکست بخورد.

در این میان اما، جامعه روحانیت مبارز هنوز گوشه‌نشین جریان اصولگرایی بود و اعضای شورای وحدت هیچ‌کدام به سراغ جامعه روحانیت نرفتند و نقش داوری این تشکل روحانی را به کلی کنار گذاشتند. چیزی که از حرفهای غلامعلی حدادعادل در نشست خبری شورای ائتلاف نیروهای انقلاب با اهالی رسانه‌ هم به خوبی روشن بود. او در این نشست گفت: جامعه روحانیت مبارز یک حزب نیست هیچ وقت جامعه روحانیت به عنوان یک حزب در کنار مابقی قرار نگرفته و لیست مجزا نداده است. جامعه روحانیت مثل یک پدر بر کار اصولگرایان نظارت می‌کند و بحث حکمیت مطرح نیست.

ائتلاف دقیقه نودی که دیگر «دیر» بود

اما روز گذشته، اعضای شورای ائتلاف نیروهای انقلاب، با وجود اینکه تنها 72 ساعت به برگزاری انتخابات مجلس مانده بود، یکبار دیگر در جلسه‌ای دور هم جمع شدند تا برای رسیدن به یک لیست مشترک باهم مذاکره کنند، تلاش‌هایی که بر اساس اعلام خبرگزاری فارس، بازهم بی‌نتیجه ماند و پیشنهادهای جبهه پایداری در آن جلسه رد شد. جلسه‌ای با حضور صادق محصولی و آقاتهرانی و 2 نفر دیگر از اعضای جبهه پایداری به عنوان نمایندگان این جبهه و حدادعادل، قالیباف و نادران به نمایندگی از شورای ائتلاف برگزار شده بود، اما در آن پیشنهاد سهم‌خواهی جبهه پایداری مورد توافق قرار نگرفت و اعلام شد با توجه به حضور سایر احزاب و گروه‌ها نهایتا 6 نفر قابلیت تخصیص به جبهه پایداری وجود دارد.

درست در ساعاتی پایانی شب بود که بالاخره در دقیقه نود، دود سفید از اردوگاه اصولگرایان بلند شد و با عقب‌نشینی حدادعادل و قالیباف و سهم‌گرفتن جبهه پایداری، و پس از دو روز مذاکره. لیست واحد اصولگرایان بیرون آمد و شورای ائتلاف نیروهای انقلاب و جبهه پایداری روی یک لیست توافق کردند. البته جبهه پایداری نیز با گرفتن سهم بیشتر روی سرلیستی قالیباف معامله کرد. ائتلافی که البته از نظر سید رضا تقوی از اعضای شورای ائتلاف «دیگر دیر بود»، چرا که به عقیده او اصولگرایان نمی‌توانستند پیام ائتلاف را به مردم برسانند. افرادی مانند رئوفیان نیز سازوکار شورای ائتلاف را زیر سوال برد و گفت که «تصمیم چند نفره» نامش «ائتلاف» نیست.

اما نکته‌ای که در این میان عجیب به نظر می‌رسد، کنار گذاشته شدن کامل جامعه روحانیت از شورای ائتلاف بود در حالیکه اعضای شورای ائتلاف مدتها بود این وعده را می‌دادند که در هنگامه اختلافات جامعه روحانیت به میدان خواهد آمد و نقش داوری را ایفا خواهد کرد. اما از چرایی کنار گذاشته شدن جامعه روحانیت از شورای ائتلاف برای کسی روشن نبود و دو تن از اعضای این تشکل روحانی هم از دلیل آن بی‌اطلاعند.

ابهام در کنار گذاشته شدن جامعه روحانیت از داوری اصولگرایان

محمدتقی رهبر از اعضای جامعه روحانیت مبارز به خبرآنلاین می‌گوید: جامعه روحانیت قرار بود نقش داوری را در شورای ائتلاف برعهده بگیرد، اما نمی‌دانم چرا اختلافات میان آقایان اصولگرا حل‌ نمی‌شود.

او می‌گوید: ما بارها و بارها تلخی این اختلاف‌ها و عدم هماهنگی‌ها را چشیده‌ایم، اما در عین حال برایمان درس عبرت نمی‌شود. من از اینکه چرا جامعه روحانیت از شورای ائتلاف کنار گذاشته شده است، بی‌اطلاعم.

مجتهد شبستری نیز از اعضای دیگر جامعه روحانیت مبارز هم درباره کنار گذاشته شدن این تشکل روحانیت از شورای ائتلاف به خبرآنلاین می‌گوید: من از جزئیات جلسات شورای ائتلاف بی‌خبرم، اما اجمالا این را می‌دانم که آقایان حاضر نشده‌اند که جامعه روحانیت وارد قضیه شود و اصولگرایان را به وحدت برساند. جامعه روحانیت تلاش زیادی در این زمینه کرد، اما موفق نشد.

وی گفت: اینکه جامعه روحانیت از داوری در شورای ائتلاف کنار زده شده است را خبر ندارم. 

حالا باید دید وحدت دقیقه نودی اصولگرایان که در سایه سهم‌خواهی و معامله‌ بر سرلیستی محقق شده است تا چه میزان در توفیق آنان در انتخابات و اقبال مردم به سوی آنان تاثیرگذار خواهد بود. 

1727217

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان