حاشیه پررنگ تر از متن؟!

از تغییر مدیریت تا پردازش سوژه های قدیمی/ وقتی چوپان ها برای افزایش حقوق خود گوسفندهای شان را در مرکز برلین رها می کنند!

هفتادمین جشنواره فیلم برلین در حالی آغاز به کار خواهد کرد که حواشی این رویداد بین المللی سینمایی تاکنون پررنگ از متن آن بوده است؛ از خداحافظی دیتر کاسلیک مدیرسابق برلیناله که پس از ۱۹ سال جای خود را به زوج هنری داده تا عدم تغییر در سیاست های سیاسی این رویداد سینمایی از جمله اتفاقات مهم در برلیناله ۲۰۲۰ شود؛ همچنین یکی از نکات مهم در مورد هفتادمین ...

از تغییر مدیریت تا پردازش سوژه های قدیمی/ وقتی چوپان ها برای افزایش حقوق خود گوسفندهای شان را در مرکز برلین رها می کنند!

به گزارش سینماپرس تعدادی از چوپان ها در آستانه افتتاحیه هفتادمین جشنواره فیلم برلین با بیرون آوردن گوسفندان شان و رها کردن آن ها در مرکز شهر، خواستار افزایش حقوق و جایگاه خود در رونق صنعت دامپروری شدند.

از سوی دیگر جشنواره برلین نام جایزه آلفرد باوئر را تغییر داد؛ این اتفاق بعد از افشاگری ها درباره نقش آلفرد باوئر دبیر سابق این جشنواره در دوران حکومت نازی رخ داد. باوئر فیلم پژوهی بود که از سال 1951 تا 1976 مدیریت برلیناله را برعهده داشت. جشنواره برلین بلافاصله بعد از مرگ وی در سال 1986 جایزه ای با نام  آلفرد باوئر بنا نهاد که به سینماگرانی که چشم انداز جدیدی را گشوده اند، اختصاص پیدا می کرد. چندی پیش اما با افشاگری های یک روزنامه آلمانی و اعلام نقش آلفرد باوئر در دوران نازی، برلیناله اهدای این جایزه را به حالت تعلیق درآورد. جشنواره برلین سه شنبه 18 فوریه اعلام کرد نام باوئر را از جایزه گرفته و به جای آن جایزه «خرس نقره ای-برلیناله هفتادم» را اهدا می کند.

اما برلیناله اگر چه امسال طعم هفتادمین سال عمر خود را می‌چشد، اما در عین حال فصل تازه‌ای را تجربه می‌کند. دیتر کالسلیک، مدیر برلیناله پس از 19 سال مدیریت جای خود را به زوجی هنری داده است. هدایت این جشنواره را از این پس کارلو چاتریان و ماریته ریسن‌ بک عهده‌دار هستند. چاتریان مدیریت هنری را بر عهده خواهد داشت و ریسن‌ بک مدیریت اجرایی این جشنواره را بر عهده خواهد داشت.

مدیران جدید جشنواره فیلم برلین در این دوره بخش رقابتی جدیدی به راه‌انداخته‌اند که «رویارویی» (Encounters) نام دارد و قرار است با گذشت زمان نقش مهمی در چارچوب این فستیوال ایفا کند و تنوع و گوناگونی عالم فیلم و سینما را بازبتاباند. در این بخش مجموعا 15 فیلم با یکدیگر رقابت می‌کنند.

جشنواره فیلم برلین در مقایسه با 2 جشنواره سینمایی مهم دیگر اروپا یعنی کن و ونیز، سیاسی‌ترین جشنواره محسوب می‌شود. این رویکرد با آمدن مدیران جدید نیز تغییری نکرده است. نگاهی به برنامه برلیناله 2020 نشان می‌دهد که آثار سینمایی و مستند متعددی با مضامین سیاسی در جشنواره اکران می‌شوند که به موضوعات و جریانات روز می‌پردازند!

سینمای آلمان همواره حضوری پررنگ در جشنواره فیلم برلین داشته است. دستاوردهای سینماگران و فیلمسازان آلمانی در تمامی بخش‌های جشنواره دیده می‌شوند. در میان این فیلم‌ها همچنین آثاری به چشم می‌خورند که پردازشی تازه از سوژه‌ای قدیمی هستند.

در این راستا می‌توان به فیلم «میدان الکساندر» به کارگردانی برهان قربانی، فیلمساز آلمانی‌-افغانی اشاره کرد که در بخش رقابتی حضور دارد. این فیلم اقتباسی ادبی است از اثر معروفی به همین نام از آلفرد دوبلین که در سال 1929 انتشار یافت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان