گزارش اقتصادنیوز از بازار طلاوارز پایتخت؛ جهش اولیه و تعدیل ثانویه

اقتصادنیوز؛ امروز چهارشنبه ۳۰ بهمن‌ماه بازار طلا و ارز پایتخت با جهش قیمت‌ها در معاملات اولیه همراه و بعدازظهر با تعدیل نرخ‌ها و روند نزولی ملایم قیمت مواجه شد

گزارش اقتصادنیوز از بازار طلاوارز پایتخت؛ جهش اولیه و تعدیل ثانویه

به گزارش اقتصادنیوز؛ چهارشنبه آخرین روز بهمن‌ماه بازار با رشد قابل توجه قیمت‌ها در معاملات اولیه چشم‌انداز مرزشکنی قیمت‌ها را تقویت کرد اما معاملات بعدازظهر دلار و سکه روی مسیر تعدیل و نزول قیمت حرکت کردند. در نهایت قیمت دلار با اندکی کاهش و قیمت سکه و طلا در بازار داخلی همانند بهای اونس طلای جهانی با رشد قابل توجه نسبت به روز گذشته بهمن‌ماه را به پایان رساندند.

بهمن ماه زمانی برای تند شدن رشد سکه و دلار بود؛‌ روندی که برای فلز گران بهای داخلی در آخرین روز این ماه نیز ادامه داشت،‌ ولی در مورد دلار، سهم معامله گران در روز چهارشنبه کاهش قیمت بود.

سبقت بازدهی سکه از دلار

در سی امین روز بهمن ماه، سکه تمام بهار آزادی 70هزار تومان  افزایش قیمت را به ثبت رساند و به بهای 5 میلیون و 330 هزار تومان رسید. این افزایشی در حالی رقم خورد که در بازار ارز، اسکناس آمریکایی 60 تومان از ارزش خود را از دست داده و با پایین رفتن از محدوده 14 هزار و 400 تومانی روی عدد 14 هزار و 380 تومان به کار خود پایان داد. علی رغم این کاهش، دلار در ماهی که گذشت توانست رشد قابل توجهی را به ثبت برساند، ولی مساله آن بود  که این رشد، از بازدهی سکه محدودتر بود.

فلز گران بهای داخلی در یازدهمین ماه سال، بازدهی 2/9 درصدی را به ثبت رساند، حال آنکه سهم دلار رشد 6/6 درصدی بود. در اولین ماه زمستان نیز سکه راندمان بهتری نسبت به دلار داشت؛ آخرین بار شاخص ارزی در آذرماه رشد بیشتری را در مقایسه با سکه به دست آورده بود. در آن مقطع زمانی، دلار بیش از 10 درصد گران شد که بیشترین میزان بازدهی آن در سال 98 بود. فلز گران بهای داخلی در آن مقطع زمانی تنها کمی بیش از 5 درصد افزایش را تجربه کرده بود.

دو دلیل مهم بازدهی بیشتر سکه از دلار

به گفته فعالان، دو دلیل مهم برای سبقت سکه از دلار وجود داشته است. اولی رشد بهای طلای جهانی و دومی، بالا بودن ارزش ذاتی سکه نسبت به قیمت بازار. طلای جهانی قبل از شروع زمستان در اواخر کانال هزار و 400 دلاری قرار داشت ولی در دو ماه اخیر نه تنها از مرز هزار و 500 دلاری عبور کرده است، بلکه روز چهارشنبه یک بار دیگر موفق به شکست مرز هزار و 600 دلاری شد. در واقع تحریک طلای جهانی یکی از مهم ترین عواملی بوده است که موجب شده است سکه در بازار داخلی از دلار سبقت بگیرد. در کنار این، ارزش ذاتی سکه در ماه های اخیر بالاتر از قیمت بازاری آن بوده است و همین مساله موجب شد که این فلز گران  بها ظرفیت درونی بیشتری برای رشد قیمت داشته باشد. به عنوان مثال، حدود ساعت 4 بعدازظهر امروز بدون در نظر گرفتن مالیات ارزش افزوده، ارزش ذاتی سکه به بالای 5 میلیون و 450 هزار تومان می رسید که بیش از 100 هزار تومان از قیمت بازار بیشتر بود. اگر مالیات ارزش افزوده را در فرمول حباب سکه در نظر بگیریم، ارزش آن به نزدیک 6 میلیون تومان می رسید.

با توجه به چنین موضوعی برخی از معامله گران بازار سکه عنوان می کردند که باید انتظار رشد بیشتری را در این بازار داشته باشیم، حال آنکه دسته دیگری از بازیگران این بازار عنوان می کردند،‌ سکه مدت هاست حباب دارد و اینکه هیچ وقت به ارزش بازاری خود نزدیک نشده است، نشان از آن دارد که معامله گران در خرید آن احتیاط می کنند و انتظار قیمت های بسیار بالا را ندارند.

در مورد بازار ارز نیز مخصوصا با افت روز چهارشنبه یک دو گانگی انتظاری در بازار شکل گرفته بود،‌ خصوصا آنکه این ارز در این روز نوسانات زیادی نیز داشت. شاخص ارزی معاملات روز چهارشنبه را با قیمت 14 هزار و 390 تومان آغاز کرد که 50 تومان کمتر از روز سه شنبه بود. در ادامه روز تا قیمت 14 هزار و 300 تومانی عقب نشینی کرد و در حالی که انتظارات کاهشی در حال تشدید بود، به یکباره خریدها افزایش و قیمت توانست تا محدوده 14 هزار و 380 تومان بالا بیاید.

در این میان، عده ای باور دارند کاهش روز چهارشنبه آغازی بر تغییر مسیر دلار بوده است‌،‌ حال آنکه بازیگران افزایشی بازار افت روز چهارشنبه را تنها اصلاحی می دانستند که برای موج جدید افزایش قیمت لازم بود. در این میان، عده ای باور داشتند با اعلام تصمیم fatf  در مورد ایران، جو روانی که در بازار هفته جاری وجود داشت،‌ از میان خواهد رفت و قیمت در مسیر افت بیشتر قرار خواهد گرفت. این در حالی است که عده دیگری باور داشتند، ‌اگر تصمیم این نهاد مالی بازگشت ایران به لیست سیاه باشد، ‌امکان رشد بیشتر قیمت دلار وجود خواهد داشت.

آخرین قیمت دلار و ارزهای رایج

امروز چهارشنبه 30 بهمن‌ماه قیمت دلار آزاد در بازار تهران بین 14320 تا 14510 تومان نوسان داشت و در نهایت بین 14350 و 14380 تومان ثبت شد. نرخ حواله درهم نیز در بازار دوبی امروز به 3930 تومان از یک سو، و به 3895 در سوی دیگر نیز رسید اما در نهایت قیمت 3905 تومان را ثبت کرد.

همچنین  قیمت یورو نقدی در معاملات بازار آزاد 15550 تا 15650 تومان و پوند انگلیس نیز بین 18800 تا 19050 تومان قیمت خورد.

همچنین قیمت حدودی دلار کانادا 11050 تومان، دلار استرالیا 9730 تومان، فرانک سوییس 14820 تومان، یوان چین 2065 تومان و لیر ترکیه 2400 تومان بوده است.

قیمت رسمی دلار و یورو در صرافی ملی

قیمت خرید و فروش دلار در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی بدون تغییر نسبت به روز گذشته و به شرح زیر اعلام شد:

قیمت خرید دلار آمریکا :  14100 تومان (0)
قیمت فروش دلار آمریکا :  14200 تومان
(0)

قیمت خرید یورو :  15.300 تومان (0)
قیمت فروش یورو :  15،400 تومان (0)

قیمت انواع طلا و سکه

همچنین در بازار طلا سکه طرح جدید با قیمت 5 میلیون و 350 هزار تومان ثبت شد و سکه طرح قدیم 5 میلیون 340 هزارتومان قیمت خورد. قیمت نیم‌سکه 2 میلیون و 790 هزار تومان و ربع‌سکه یک میلیون و 700 هزار تومان شد. سکه گرمی هم با قیمت 950 هزار تومان به فروش می‌رسید.

بهای هر اونس طلا در بازار جهانی، امروز تا حدود 1607 دلار رشد کرد. در بازار داخلی نیز هر مثقال طلای آبشده با قیمت 2 میلیون و 365 هزار تومان به کار خود پایان داد که این رقم معادل هر گرم طلای 18عیار  حدود 546 هزار تومان است

این مطلب برایم مفید است
10 نفر این پست را پسندیده اند
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان