پالایشگاه گاز بیدبلند در آستانه راه‌اندازی/ احداث بزرگترین پتروشیمی کشور بعد از ۱۴۰۲

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس از آماده افتتاح شدن پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: مگاپروژه ای بسیار بزرگ به اسم پتروشیمی هرمز بعد از ۱۴۰۲ احداث خواهد شد که این پروژه، بزرگترین پروژه پتروشیمی کشور خواهد بود.

پالایشگاه گاز بیدبلند در آستانه راه‌اندازی/ احداث بزرگترین پتروشیمی کشور بعد از 1402

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، جعفر ربیعی، مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس در خصوص آخرین وضعیت پروژه‌های این شرکت اظهار داشت: پالایشگاه گاز بیدبلند خلیج فارس به پیشرفت فیزیکی 97 درصدی رسیده و تا پایان سال جاری، خوراک گاز به این پروژه تزریق می شود و این پالایشگاه به عنوان بزرگترین پالایشگاه گازی کشور، آماده افتتاح خواهد شد، اما زمان افتتاح رسمی آن به هماهنگی با مقامات رسمی برای حضور و اجرای برنامه افتتاح بستگی دارد.

وی افزود: پروژه اوره آمونیاک هنگام به پیشرفت فیزیکی 75 درصدی رسیده و پروژه متانول آپادانا نیز به 41 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه "احداث پتروشیمی لردگان به مراحل پایانی رسیده و امسال به محصول می رسد"، گفت: پتروشیمی ایلام نیز به پیشرفت فیزیکی 96 درصدی رسیده و از اوایل سال آینده به تولید آزمایشی محصول در این پروژه می رسیم.

وی ادامه داد: در سال 99 پروژه شیرین سازی سبک پتروشیمی بوعلی سینا راه‌اندازی می شود و همچنین پروژه آمونیاک هنگام به مدار بهره برداری خواهد آمد، بخش دوم پروژه جمع‌آوری گازهای فلر نیز راه اندازی می شود و بدین طریق خوراک پالایشگاه بیدبلند تضمین خواهد شد.

ربیعی از راه اندازی پروژه NGL3200 در سال آینده خبر داد و گفت: با به مدار آمدن پروژه‌های یادآوران و بیدبلند، مشکل خوراک پایین دستی این پروژه‌ها، حل می شود.

وی افزود: در سال 1400 پروژه آپادانا که یک طرح متانول است به مدار بهره برداری می رسد و از آنجایی که پیش از این انتقاد شده بود که چرا بیشتر به سراغ خوراک مایع رفته اید و حاشیه سود خوراک مایع از خوراک گاز کمتر است، با بهره برداری از پروژه های آپادانا، هنگام و لردگان که خوراک گازی هستند، تعادل خوراک در طرح ها رعایت می شود.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس خاطرنشان کرد: واحد پارازایلین پتروشیمی بوعلی سینا که در زمان حادثه این پتروشیمی از مدار خارج شده بود، در سال 1400 به مدار خواهد آمد و پروژه صدف عسلویه و تولید کلر در پتروشیمی بندرامام نیز در سال 1400 راه اندازی می شود.

وی ادامه داد: پروژه پلی پروپیلن ایلام در سال 1400 راه‌اندازی می شود و پتروشیمی گچساران به عنوان پایین دست پالایشگاه بیدبلند با ظرفیت یک میلیون تن به مدار بهره برداری می‌آید.

ربیعی تاریخ تکمیل پتروشیمی گچساران را سال 1401 اعلام کرد و گفت: در سال 1401 همچنین پتروشیمی دهدشت و شیرین سازی نوری را به مدار خواهیم آورد و بخش دوم جمع‌آوری گازهای فلر اجرایی می‌شود.

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه "از سال 1402 به بعد، شاهد اجرای پروژه‌های معروف به جهش سوم پتروشیمی خواهیم بود"، گفت: مگاپروژه ای بسیار بزرگ به اسم پتروشیمی هرمز احداث خواهد شد که این پروژه، بزرگترین پروژه پتروشیمی کشور خواهد بود.

وی افزود: طرحی که بدون توجیه اقتصادی باشد، در دستور کار هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس قرار نخواهد گرفت و همه پروژه‌هایی که در حال اجرا و یا در برنامه آغاز عملیات اجرایی است برای کشور سودآور خواهد بود.

ربیعی با بیان اینکه "زمانی رویای این را داشتیم که ارزش کل بازار سرمایه کشور از مرز 100 هزار میلیارد تومان بگذرد"، گفت: اکنون فقط ارزش شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس بالغ بر 103 هزار میلیارد تومان است که برابر با 7 میلیارد دلار در بازار سرمایه است و هنوز معتقدیم که ارزش واقعی هلدینگ خلیج فارس بیش از این است.

وی افزود: دی ماه سال گذشته سرمایه این شرکت از 5 هزار میلیارد تومان به 9 هزار و 150 میلیارد تومان رسید و امروز این سرمایه از 9 هزار و 150 میلیارد تومان به بیش از 14 هزار میلیارد تومان افزایش می یابد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان