پیام‌رسان‌های اجتماعی نیازمند سیاستگذاری جامعی هستند

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: پیام‌رسان‌های اجتماعی نیازمند سیاستگذاری جامع و کاملی هستند.

پیام‌رسان‌های اجتماعی نیازمند سیاستگذاری جامعی هستند

به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری تسنیم به نقل از مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، جمعی از اعضای انجمن علمی ارتباط صنعت و دانشگاه با سعید رضا عاملی، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در محل دبیرخانه این شورا دیدار و گفتگو کردند.

عاملی در ابتدای این نشست طی سخنانی گفت: از منظر مقام معظم رهبری «مدظله العالی» یکی از جنبه‌ها و شئون جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان قرارگاه فرهنگ کشور، حفاظت این شورا از فرهنگ کشور است. و امروز ما با دو فضایی شدن فرهنگ مواجه شده ایم و بخش مهم از فرهنگ جامعه در فضای مجازی شکل می گیرد و فضای مجازی منبع مهمی برای فرهنگ شدن جامعه است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: اسناد مهم مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی مانند نقشه جامع علمی کشور، نقشه مهندسی فرهنگی، سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و ... در حال اجرایی سازی هستند و نظارت بر اجرای این اسناد نیز با شورای عالی انقلاب فرهنگی است که با سازوکارهای لازم این کار را انجام می دهد. و البته با ظهور فضای مجازی و فنآوری های نو، همه اسناد محتوایی شورای عالی انقلاب فرهنگی نیازمند به روز رسانی است.

 

 عاملی همچنین با اشاره به جایگاه شورای عالی انقلاب فرهنگی در نظام حقوقی نظام جمهوری اسلامی گفت: اختیارات و صلاحیت‌های شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی ناشی از اصول 57 و 110 قانون اساسی است و می‌توان این دو شورا را مکمل نظام رسمی قانونگذاری کشور دانست که البته در بسیاری از موارد در سطح سیاست گذاری راهبردی قرار می گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به موضوع زیست فناوری افزود: حوزه زیست فناوری یک حوزه بسیار مهم است که می تواند ارزش افزوده فراوانی برای کشور ایجاد کند و در همین جلسه آخر شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیمات خوبی در این خصوص اتخاذ شد.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با اشاره به روند اجرای نقشه مهندسی فرهنگی ادامه داد: اجرای سند نقشه مهندسی فرهنگی در استان‌ها بر عهده شورای فرهنگ عمومی استان‌ها است و این بدین معناست که شورای عالی انقلاب فرهنگی از یک ساز و کار فراگیر در سطح ملی برخوردار است.

وی همچنین با اشاره به ضعیف شدن نقش دولت‌ها گفت: با گسترش هوش مصنوعی و سایر فناوری‌های جدید نقش و عملکرد دولت‌ها در بخش‌های مختلف به فناوری های جدید واگذار می شود که منشاء کاهش هزینه های دولت و حرکت به سمت عقلانیت سیستمی است.

عاملی همچنین بر اهمیت موضوع پیام‌رسان‌های اجتماعی افزود: پیام‌رسان‌های اجتماعی با توجه به تاثیرگذاری این رسانه‌ها بر فرهنگ عمومی نیازمند سیاستگذاری جامع و کاملی هستند.


 کبگانیان: فراز و نشیب‌های سیاسی کشور بر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاثیر زیادی ندارد.

 منصور کبگانیان هم در این جلسه طی سخنانی گفت: حوزه علم و فناوری حوزه گسترده‌ای است و با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب «مدظله العالی» برای ساماندهی و مدیریت این حوزه، نقشه جامع علمی کشور تدوین و تصویب شده است.

دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: مصوبات ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور با امضای دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی به عنوان رئیس این ستاد ابلاغ می شود و برای همه دستگاه‌های کشور لازم الاتباع و الزام آور است.

عضو هیئت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در مورد مبادلات علمی بین‌المللی، سند مهمی در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب و ابلاغ شده است که این سند نقشه راه حرکت نهادهای کشور در زمینه دیپلماسی علمی و فناوری است.

 کبگانیان افزود: خوشبختانه فراز و نشیب‌های سیاسی کشور بر شورای عالی انقلاب فرهنگی تاثیر زیادی ندارد.

قائم مقام و دبیر ستاد علم و فناوری شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در شورای عالی انقلاب فرهنگی پس از تصویب یک سند، اجرای این سند نیز پیگیری می‌شود.
وی با اشاره به حساسیت فضای مجازی گفت: نداشتن سیاست بالادستی در این زمینه و مشخص نبودن چشم انداز این بخش مهم، کشور را با مشکلاتی مواجه کرده است.

فضای مجازی به صورت جدی بر بخش فرهنگ کشور تاثیرگذار است

محمد آقاسی، دبیر ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این جلسه طی سخنانی گفت: فضای مجازی به صورت جدی بر بخش فرهنگ کشور تاثیرگذار است.

وی با اشاره به راهبرد دهم نقشه مهندسی فرهنگی در مورد فضای مجازی افزود: در این راهبرد نگاه مناسبی به موضوع فضای مجازی شده است.

آقاسی ادامه داد: موضوع دیگری که لازم است به آن توجه شود، موضوع پیوست فرهنگی است که در سند نقشه مهندسی فرهنگی به این بخش توجه شده است و باید به این موضوع توجه شود که فضای مجازی به پیوست فرهنگی نیاز دارد.

دبیر ستاد فرهنگ شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به نقش فضای مجازی در شکل‌دهی به فرهنگ جامعه گفت: موضوع سواد رسانه‌ای و فهم فضای مجازی نیاز اصلی این بخش است و در برخی موارد موج‌سازی‌های فضای مجازی نقش منفی بر افکار عمومی جامعه گذاشته است.

 علوم انسانی در ساماندهی و مدیریت فضای مجازی نقش مهمی دارد

 مهدی ناظمی اردکانی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: علوم انسانی در ساماندهی و مدیریت فضای مجازی نقش مهمی دارد.

وی افزود: شورای تحول و ارتقای علوم انسانی می‌تواند در این زمینه نقش مهمی را ایفا کند.

عضو کمیسیون تخصصی مهندسی فرهنگی ادامه داد: در بخش مربوط به دستگاه‌های فرهنگی، کارگروه مدیریت کلان دستگاه‌های فرهنگی در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تشکیل شده است.

 ناظمی اردکانی گفت: می‌توان از ظرفیت‌های فضای مجازی برای بسط و گسترش پیام‌های فرهنگی انقلاب اسلامی استفاده کرد.

 سید ابوالحسن فیروزآبادی، دبیر شورای عالی فضای مجازی هم در این جلسه طی سخنانی گفت: با توجه به این موضوع که شورای عالی انقلاب فرهنگی سیاستگذار اصلی بخش علم و فناوری کشور است از این نظر می‌تواند همکاری خوبی با شورای عالی فضای مجازی داشته باشد.

وی با اشاره به ارزش افزوده فراوان بخش فناوری اطلاعات افزود: یکی از اولین زمینه‌های همکاری میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی، راه‌اندازی رشته‌های علمی میان رشته‌ای و مشترک در بخش فناوری اطلاعات است.

 فیروزآبادی ادامه داد: باید برای کارهای مشترک میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی یک لیست از زمینه‌های کاری مشترک تدوین و زمینه کارهای موثر را فراهم کرد.

پیشنهاد تدوین سند جامع رسانه‌های اجتماعی و سند جامع بازی‌های رایانه‌ای

 کلانتری سرپرست پژوهشگاه فناوری اطلاعات و فضای مجازی نیز طی سخنانی گفت: تبادل تجربیات و دستاوردها، می‌تواند از سرفصل‌های مهم همکاری میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی باشد.

وی افزود: سند جامع رسانه‌های اجتماعی و سند جامع بازی‌های رایانه‌ای از جمله زمینه‌های مشترک همکاری میان شورای عالی انقلاب فرهنگی و شورای عالی فضای مجازی می تواند باشد.

 ولوی از مدیران دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی نیز طی سخنانی گفت: فضای مجازی موضوع حکمرانی را با مسائل زیادی مواجه کرده است.

وی افزود: بازتعریف مباحث مربوط به حکمرانی با توجه به تحولات فضای مجازی دارای اهمیت است و باید الزامات  علمی، فرهنگی و اجتماعی با گسترش فضای مجازی مدنظر سیاستگذاران این بخش قرار گیرد.

طاهریان یکی دیگر از مدیران شورای مصلحت نیز طی سخنانی گفت: انقلاب صنعتی چهارم که به حکمرانی نوین در فضای مجازی نظر دارد از موضوعات مهمی است که باید به آن نگاه همه جانبه داشته باشیم.

به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، پس از بحث و تبادل نظر اعضای جلسه مقرر شد تا با همفکری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی و دبیرخانه شورای عالی فضای مجازی زمینه‌های همکاری مشترک در زمینه فضای مجازی و تاثیر متقابل این فضا بر علم، فناوری و فرهنگی تدوین و در جلسه آینده مورد بررسی قرار گیرد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان