مدیر مالی یک بانک تجاری:

قرار گرفتن در لیست سیاه FATF تاثیری بر نظام بانکی کشور ندارد

تهران- ایرنا- مدیر مالی بانک تجارت گفت:امروز به دلیل نداشتن مراودات مالی بانک‌ها با خارج از کشور، قرار گرفتن نام ایران در لیست سیاه FATF تاثیری بر عملکرد آنها ندارد.

قرار گرفتن در لیست سیاه FATF تاثیری بر نظام بانکی کشور ندارد

«محمود صفرزاده» روز شنبه در نشست خبری ضمن تشریح وضعیت مالی نظام بانکی، افزود: روند عادی فعالیت‌ها به دور از تحریم‌ها جریان دارد، بنابراین تصمیم FATF بی تاثیر است.

وی اضافه کرد: بانک تجارت نیز ارتباطی با بانک‌های خارجی ندارد، بر این اساس این اتفاق، تاثیری بر عملکرد، کاهش و یا افرایش سود ندارد.

کاهش هزینه بانک‌ها با عملیات بین بانکی

این مقام بانکی در پاسخ به ایرنا درباره راه‌اندازی بازار و عملیات بین بانکی گفت: راه‌اندازی این بازار می‌تواند هزینه پول را کاهش داده و به روند سود دهی بانک‌ها کمک کند.

وی اضافه کرد: منابع و اوراق با هدف اعطای تسهیلات در بازار بین بانکی مورد استفاده قرار می‌گیرد و در آذر ماه 98 حدود 120 هزار میلیارد ریال مازاد نقدینگی داشتیم که در بازار بین بانکی معامله می‌شود.

مدیر مالی بانک تجارت همچنین درباره نقش حذف سود روزشمار در افزایش سود دهی بانک‌ها نیز گفت: حذف این سود، باعث کاهش هزینه تمام شده پول توسط بانک‌ها می‌شود.

صفرزاده گفت: حذف سود روزشمار بین دو تا سه واحد درصد هزینه پول بانک را کاهش داده است.

وی تصریح کرد: پولی که روزانه در اختیار بانک قرار می‌گیرد، بانک‌ها نمی‌توانند برای اعطای تسهیلات برنامه ریزی کنند.

صفرزاده پیرامون فروش اموال مازاد در نظام بانکی هم گفت: چندین پروژه بزرگ در معرض فروش قرار گرفته که با فروش آنها، دارایی‌های بانک افزایش خواهد داشت.

 وی یادآور شد: اسفند 97 هزینه پول کل سپرده‌ها 14 هزار و 227 میلیارد ریال بود که در آذر 98 به 12 هزار و 72 میلیارد ریال کاهش یافت که این روند کاهشی همچنان ادامه خواهد داشت.

 صفرزاده ضمن تاکید بر اینکه نسبت کفایت ذخایر بانک‌ها به عنوان پشتوانه محکمی برای آنها به شمار می رود از افزایش بیشتر آن در آینده خبر داد.

 وی خاطرنشان ساخت: بانک تجارت در آذر 96 حدود 57 هزار میلیارد ریال زیان داشت که در آذر 97 به 25 هزار میلیارد ریال کاهش یافت و میزان زیان خالص این بانک در آذر 98 به 13 هزار میلیارد رسیده که در آینده صفر خواهد شد.

وی درباره افزایش سپرده ها گفت: رشد سپرده‌ها تابعی از نقدینگی است، بنابراین زمانی که نقدینگی رشد پیدا کند، میزان سپرده ها نیز افزایش می‌یابد.

صفرزاده افزود: البته بانک مرکزی بخشنامه‌ای ابلاغ کرده که بر اساس آن، تمام وجوه دولتی به حساب بانک مرکزی منتقل می‌شود که این موضوع باعث کاهش سپرده‌های نزد بانک‌ها شده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان