بازداشت دهها تن از مخالفان در قزاقستان

تهران – ایرنا – دهها تن از اعضای حزب در شرف تاسیس "دموکراتیک" قزاقستان امروز شنبه در تدارک تجمع اعتراضی در شهر آلماتی بازداشت شدند.

بازداشت دهها تن از مخالفان در قزاقستان

به گزارش رسانه‌های آسیای میانه ، ژانبولات مامای (Zhanbolat Mamay) رهبر حزب دموکراتیک نیز شب گذشته بازداشت شده بود. این حزب قراربود امروز شنبه در شهر آلماتی راهپیمایی برگزار کند. پیش از این قرار بود کنگره این حزب در روز شنبه برگزار شود اما با دستگیری شماری از اعضا این نشست مختل و لغو شد. در پی آن رهبر حزب خواستار تجمع اعضا و هواداران در اعتراض به آنچه سرکوب سیاسی می‌نامد شد. برخی گزارشها نیز از دستگیری دهها تن از حامیان این حزب در نورسلطان پایتخت قزاقستان و چند شهر دیگر این کشور حکایت دارد.

در همین ارتباط سازمان عفو بین‌الملل ادعا کرد که مقامات قزاقستان باید فورا و بدون شرط تمام بازداشت شدگان امروز را آزاد سازد.

"دنیس کریوشیف" (Denis Krivosheev) معاون مدیر عفو بین‌الملل برای منطقه شرق اروپا و آسیای مرکزی گفت: کارنامه ضعیف حقوق بشری قزاقستان با این اقدامات بدتر شد و نشان داد که دولت از آزادی بیان هراس دارد. عفو بین‌الملل اعلام کرد: حزب دموکراتیک قزاقستان که یک حزب مخالف جدید است مجبور شد کنگره تاسیس خود را امروز لغو کند.

قاسم جومارت توکایف خرداد ماه سال جاری به عنوان رئیس جمهور جدید قزاقستان سوگند یاد کرد و رسما تبدیل به دومین رئیس جمهور تاریخ این کشور شد.  نورسلطان نظربایف 79 ساله که از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی ریاست کشور نفتخیز قزاقستان را ابتدا به عنوان رهبر کمونیستی و سپس به عنوان رئیس جمهوری پس از استقلال قزاقستان به مدت نزدیک به 30 سال بر عهده داشت، روز سه شنبه 28 اسفند سال گذشته در اقدامی غیرمنتظره در اظهاراتی تلویزیونی استعفای خود را از این سمت اعلام کرد. نظربایف در عین حال سمت رئیس شورای امنیت ملی و رهبری حزب حاکم "نور اوتان" را همچنان در اختیار دارد.

 با این که نظربایف دیگر ییس جمهوری نیست، او رهبری حزب حاکم“نوراتن ” را به عهده دارد و در شورای امنیت نیز  تا آخر عمرش رییس باقی خواهد ماند. روز بعد از استعفای نظربایف در تاریخ 19 مارس سال 2019 با یک قرار و بر خلاف مخالفت های جامعه، اسم آستانه پایتخت قزاقستان به نورسلطان  تبدیل شد. 
 
 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان