کریمی: دوره قاریان مسابقه‌ای کوتاه است/ انتخاب‌های سلیقه‌ای برای نشست‌های مهم

دبیر قرآنی آموزش و پرورش، سبک و سیاق انتخاب افراد ممتاز حافظ و قاری از طریق مسابقات قرآن را کاری نه چندان عادلانه و بعضاً ناعادلانه ارزیابی می‌کند.

کریمی: دوره قاریان مسابقه‌ای کوتاه است/ انتخاب‌های سلیقه‌ای برای نشست‌های مهم

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مسأله مسابقات قرآن در میان جامعه قرآنی به یکی از دغدغه‌های مهم تبدیل شده است. مسابقاتی که در دهه‌های گذشته میزان رتبه و مقام قاریان را مشخص می‌کند و همین موضوع دلهره و دلواپسی را برای آنها بوجود آورده است.

"داود کریمی" قاری قرآن و دبیر قرآنی وزارت آموزش و پرورش در گفت‌وگو با تسنیم، سبک و سیاق انتخاب افراد ممتاز حافظ و قاری از طریق مسابقات قرآن را کاری نه چندان عادلانه ارزیابی کرد و گفت:  از بین همه افراد که در مسابقات شرکت می‌کنند، تعداد محدودی‌ از قاریان و حافظان، رتبه‌ها را کسب کرده و هدایایی دریافت می‌کنند و بقیه افراد تا سال بعد منتظر می‌مانند که اغلب خودشان هم می‌دانند که سال‌های بعد هم همین روال ادامه دارد.

وی ادامه داد: نفرات اول و دوم مسابقات کشوری برای مسابقات بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران و مسابقات کشور مالزی انتخاب می‌شوند و جالب است که همان افراد اگر در مسابقات بین‌المللی، مقام نیاورند سال آینده نیز در مسابقات کشوری مجدداً شرکت می‌کنند. یعنی عملاً فرصت را از دیگر قاریان می‌گیرند. آنها حتی بهتر از سال قبل حضور پیدا می‌کنند و تا نوبت به نفرات بعدی برسد احتمالاً یا صدایشان و یا سنشان برای شرکت در مسابقات یاری نخواهد کرد و سال‌های سال با تحمل رنج‌های زیاد در کسب تعالیم قرآنی و استفاده از اساتید ممتاز و هزینه‌های زیاد، هیچ بهره‌ای از این مسابقات نمی‌برند و صاحب هیچ‌گونه امتیازی نخواهند شد.

کریمی با بیان اینکه استرسی قاریان مسابقه‌ای زیاد است، گفت:مسابقات، فشار روحی زیادی را به افراد وارد می‌کند که در آینده بعضاً از نظر روحی و روانی و همچنین جسمی مشکلاتی را برای آنها به همراه دارد.

این قاری قرآن اظهار کرد: بسیاری از قاریانی که در قید و بند مسابقه‌اند، دوره کوتاهی دارند. یعنی بعد از مدت کوتاهی که از کسب مقام آن‌ها می‌گذرد، به فراموشی سپرده می‌شوند؛ کما اینکه دوستان زیادی داریم که در دهه‌های گذشته مقام آورده‌اند و هیچ نگاه و توجهی به آنها نمی‌شود؛ مگر قاریانی که تلاوت‌های مجلسی دارند و شاگرد و جلسه‌ای تشکیل داده‌اند. آنها همچنان می‌توانند در عرصه تلاوت فعالیت کنند.

وی ضمن انتقاد از نحوه انتخاب قاریان در جلسات مهم و دوره‌های تخصصی گفت: متأسفانه برخی از مجموعه‌های قرآنی برای انتخاب قاریان، سلیقه‌ای برخورد می‌کنند مثلاً در دیدارهای مهم همچون دیدار جامعه قرآنی با رهبر انقلاب، قاریان و حافظان به‌صورت گزینشی دعوت می‌شوند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان