سازمان بهداشت جهانی کرونا را از طبقه فراگیری خارج کرد

تهران– ایرنا– سازمان بهداشت جهانی امروز(دوشنبه ۵ اسفندماه) اعلام کرد، از این پس واژه فراگیر را برای ویروس کرونا استفاده نمی‌کند، اما شیوع این ویروس همچنان اضطرار مهم بین‌المللی است که احتمال گستردگی آن وجود دارد.

سازمان بهداشت جهانی کرونا را از طبقه فراگیری خارج کرد

به گزارش خبرگزاری رویترز از ژنو، نگرانی از فراگیری این بیماری در پی افزایش موارد ابتلا در ایران، ایتالیا و کره‌جنوبی افزایش یافت؛ اگرچه چین در پی کاهش موارد آلودگی، از شدت محدودیت‌های تردد در برخی شهرها از جمله پکن کاست.

سازمان بهداشت جهانی، شیوع آنفلونزای خوکی اچ1ان1 (H1N1) را در سال 2009 فراگیر خواند، درحالی که خفیف از آب درآمد، امری که انتقادهایی را بدنبال شتاب شرکت‌های دارویی برای تولید واکسن و دارو به همراه داشت.
این نهاد 30 ژانویه (10 بهمن‌ماه) ویروس کرونا را یک وضعیت اضطراری عمومی با سطح نگرانی بین‌المللی خواند تا به کشورهایی با سیستم‌های بهداشتی ضعیف‌تر به ویژه در آفریقا کمک کند سطح تمهیدات دفاعی خود را تقویت کنند.

از آن زمان به بعد شیوع ویروس گسترش یافت به طوری که طبق آمار سازمان بهداشت جهانی، بیش از 77 هزار نفر در چین آلوده شدند که از این تعداد 2 هزار و 445 نفر جان باختند و یک هزار و 769 مورد با 17 مورد مرگ در 28 کشور دیگر اعلام شد که موارد شیوع در کره‌جنوبی، ژاپن و ایتالیا بالاست.

در همین حال « طارق جاسارویچ » سخنگوی سازمان بهداشت جهانی گفت: طبقه‌بندی رسمی برای فراگیر بودن این بیماری وجود ندارد.
وی افزود: این سازمان به خاطر شفاف‌سازی، سیستم قدیمی فاز 6 را که ممکن است برخی از زمان شیوع آنفلوانزای خوکی اچ1ان1 (H1N1) در سال 2009 با آن آشنا باشند، مورد استفاده قرار نمی‌دهد.
این سیستم از فاز 1 تا 6 را در بر می‌گیرد؛ فاز 1 دربرگیرنده آلوده نشدن انسان از یک حیوان مبتلا به آنفلوانزا است و فاز 6 فراگیری را شامل می‌شود.

سخنگوی سازمان بهداشت جهانی در عین حال گفت: در زبان عامیانه، « فراگیر » دلالت بر شیوع یک بیماری‌زای جدید دارد که به آسانی از فردی به فرد دیگر در سراسر جهان سرایت می‌کند.
وی افزود: آنچه ما در حال حاضر شاهدیم، شیوع مواردی از این ویروس در چند کشور است. برخی کشورها جلوی سرایت و انتقال را گرفته‌اند اما باید همچنان به دلیل احتمال شیوع دوباره گوش به زنگ باشند. ممکن است موارد بیشتری در جاهای بیشتری به وجود آید.

این مقام مسئول گفت: جدا از تعاریف و واژگان، ما همچنان به همکاری با کشورها برای کاهش سرایت ویروس ادامه می‌دهیم  درحالی که همچنین برای احتمال شیوع و گسترش بیشتر آماده می‌شویم. 9109

« تدروس آدهانوم گبرای سوس » مدیرکل سازمان بهداشت جهانی جمعه گذشته(دوم اسفندماه) اعلام کرد: به شما اطمینان می‌دهم که اطلاعات مربوط به این ویروس را به طور پیوسته دنبال می‌کنیم و حال آنکه در مرحله‌ای هستیم که سیاست جلوگیری از گسترش شیوع با روزنه باریکی از فرصت همچنان به قوت خود باقی است.
2023

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان