ارائه ۳۰ هزار مثل فارسی در فرهنگ امثال/ شمه‌ای از ظرفیت زبان فارسی

«فرهنگ امثال»، اثر ارزشمند حسن انوری، دربردارنده ۳۰ هزار مثل فارسی است؛ اثری که شمه‌ای از ظرفیت زبان فارسی را نشان می‌دهد.

ارائه 30 هزار مثل فارسی در فرهنگ امثال/ شمه‌ای از ظرفیت زبان فارسی

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، «فرهنگ امثال»، نوشته حسن انوری، از سوی نشر سخن به چاپ دوم رسید. این اثر فرهنگی است شامل بیش از 30 هزار مَثَل فارسی که به ترتیب الفبایی تنظیم شده است. در این کتاب سعی شده مأخذ اکثر امثال ذکر شود. در موارد لازم، شأن نزول و نظیر امثال نیز آورده شده است.

فرهنگ امثال سخن نهمین عنوان در مجموعه فرهنگ‌های نشر سخن است. در پی انتشار فرهنگ بزرگ سخن، فرهنگ فشرده سخن، فرهنگ روز سخن، فرهنگ کوچک سخن، فرهنگ کنایات سخن، فرهنگ کودکان سخن، فرهنگ دانش‌آموزان سخن و فرهنگ نام سخن، چاپ و نشر این فرهنگ را نیز پاسخ به ضرورتی علمی و در استمرار همان حرکت فرهنگ‌نویسی در انتشارات سخن باید تلقی کرد. هریک از فرهنگ‌های یاد شده، با توجه به طیف‌ها و لایه‌های خاصی از مخاطبان تدوین شده است. فرهنگ امثال سخن با توجه به پشتوانه نسبتاً غنی و فرهنگ‌نویسی و نیاز محسوس مخاطبان تألیف شده و همچون دیگر عناوین این مجموعه، به سهم خود، خلأیی را پر می‌کند که رفع آن دیری است احساس می‌شود.

در پیش‌گفتار این اثر آمده است: کتابی که پیش رو دارید، مجموعه‌ای است از مثل‌های فارسی که به صورت فرهنگ تنظیم شده است. مثل چیست؟ جمله‌ای است نسبتاً کوتاه، اغلب آهنگین حاوی آموزه‌ای اخلاقی یا اجتماعی که از ویژگی‌های مهم آن ایجاز است؛ یعنی معنای بیشتری در لفظی اندک گنجانیده است. در عین حال معنا روشن است و ذهن شنونده اهل زبان بی‌کوشش زیادی آن را درمی‌یابد. جنبه روان‌شناختی کاربرد مثل چنین است: وقتی مثلی به کار برده می‌شود، تشبیهی در ذهن‌ها پدید می‌آید؛ مفهوم مثل بر منظور گوینده انطباق می‌یابد و در این فرایند ذهن شنونده به همانند کردن دو امر می‌پردازد.

... زبان فارسی از جمله چند زبان انگشت‌شمار در جهان است که دارای امثال فراوان هستند. این موضوع نتیجه چند عامل است. نخست اینکه زبان فارسی در گذر زمان در این 12 قرن اخیر تطور کندی داشته است؛ مثلاً اگر زبان فارسی را با زبان انگلیسی مقایسه کنیم، انگلیسی‌زبانان امروزه آثار چاوسر را به زحمت می‌فهمند، در حالی که فارسی‌زبانان اغلب آثار شاعران دوره سامانی یا زبان فردوسی را به راحتی می‌فهمند. در حالی که شاعران دوره سامانی حدود 500 سال پیش از چاوسر بوده‌اند. ...

نشر سخن چاپ دوم دوره دو جلدی «فرهنگ امثال» را در یک‌هزار و 520 صفحه و به قیمت 300 هزار تومان منتشر کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان