ثبت مریخ لرزه ۴ ریشتری در سیاره سرخ برای اولین بار

کاوشگر اینسایت ناسا توانست برای اولین بار صدها زمین لرزه را در سطح مریخ ثبت کند. از بین این‌ها، ۲۰ مورد بسیار محسوس بوده که این سازمان اعلام می‌کند به کمک داده‌‌های به دست آمده می‌تواند درک بهتری از داخل کره قرمز به دست آورد.

ثبت مریخ لرزه 4 ریشتری در سیاره سرخ برای اولین بار

کاوشگر اینسایت ناسا توانست برای اولین بار صدها زمین لرزه را در سطح مریخ ثبت کند. از بین این‌ها، 20 مورد بسیار محسوس بوده که این سازمان اعلام می‌کند به کمک داده‌‌های به دست آمده می‌تواند درک بهتری از داخل کره قرمز به دست آورد.

زمین لرزه (مریخ لرزه) در کره مریخ نسبت به کره زمین از شدت کمتری برخوردار بوده و ممکن است زمین لرزه‌های مریخ در کره زمین اصلا احساس نشوند. فلیپ لوگونه (Philippe Lognonné) یکی از مدیران این پروژه می‌گوید:

کره مریخ جایی است که خطرات ناشی از زمین لرزه در آن جا وجود ندارد؛ البته فعلا.

24 مورد از لرزه‌هایی که کاوشگر اینسایت (InSight) ثبت کرده است، بین 3 تا 4 ریشتر بوده که اگر در زمین رخ می‌داد، ممکن بود تنها سر و صدای آن به گوش برسد و قطعا آنقدر قدرت نداشتند که خسارت‌های جدی وارد کنند. با این حل برخلاف زمین که لرزه‌ها در نزدیکی سطح زمین رخ می‌دهند، در مریخ این لرزه‌ها در عمق‌های بیشتر مثلا در 30 الی 50 کیلومتری اتفاق می‌افتند. در نتیجه هر چه عمق بیشتری داشته باشند، لرزش کمتری احساس می‌شود.

کاوشگر اینسایت

با این حال محققین به دنبال ثبت لرزش‌های بزرگتر بودند تا این که بهتر بتوانند جزئیات داخل کره مریخ را ثبت کنند و حتی هسته آن را بهتر بشناسند، ولی تاکون که این اتفاقات نیفتاده است. این لرزه‌ها عموما به این دلیل اتفاق می‌افتد که کره مریخ سعی دارد به مرور زمان خودش را خنک کند. داخل مریخ همانند زمین سعی بر این است که دمای خود را کاهش دهد و به دلیل انقباض بخش‌های داخلی، باعث می‌شود تا پوسته ترک بخورد و سطح آن بلرزد.

کاوشگر اینسایت موفق شده بیش از 450 مورد از این لرزه‌ها را ثبت کند که از بین این‌ها انتظار می‌رود بیشترشان زمین لرزه باشند. البته سنسورهای دیگر اینسایت نیز بیکار نبوده و اطلاعات دیگری نظیر هزاران گردباد و سیگنال‌های مغناطیسی قدرتمند از زیر سطح مریخ را ثبت کرده‌اند. یک کاوشگر چکشی دیگر نیز قرار بود دمای داخل مریخ را انداز‌گیری کند، ولی به دلایل فنی موفق نشده است و ناسا قصد دارد در ماموریتی دیگر سعی کند آن را به کار بیندازد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان