ایلام، علاج واقعه سیل از رهاسازی سدها تا تخلیه مناطق

پیش‌بینی وقوع باران‌های تندو سیلابی طی روزهای اخیر، مسوولان را بر آن داشته که تمهیدات لازم به منظور آمادگی مقابله با خطرات احتمالی را اتخاذ کنند.

ایلام، علاج واقعه سیل از رهاسازی سدها تا تخلیه مناطق

 به گزارش خبرآنلاین از ایلام ؛ استان ایلام به واسطه وقوع 2 سیل مخرب به فاصله کمتر از پنج سال دچار خسارت‌های عدیده مالی و زیرساختی زیادی شد و حتی در سیلاب سال 94 چهار نفر از شهروندان نیز جان خود را از دست دادند، اما در فروردین ماه امسال که سیلاب موجب بروز آسیب‌های جدی به منازل مسکونی، ابنیه و زیرساخت‌های استان به ویژه در شهرستان‌های دره‌شهر و سیروان شد، هیچگونه خسارت جانی بر جای نماند و تجربه ارزشمندی از مقابله موثر با سیل در این استان ثبت شد.
مسوولان استان ایلام منتظر نمانده‌اند که حادثه یا مشکلی پیش بیاید و بعد به فکر بیافتند بلکه با استفاده از تجربه مدیریت سیل فروردین ماه امسال علاج واقعه را قبل از وقوع کرده و تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌اند تا خطر سیل اینبار نیز ابتدا از جان شهروندان و سپس از مال آن‌ها بگذرد.
با توجه به هشدارهای مکرر هواشناسی مسوولان استان ایلام به ویژه اعضای ستاد بحران جلسات مکرری را در خصوص پیشگیری و مقابله احتمالی با مخاطرات سیل برگزار کرده‌اند و تمامی دستگاه‌های مختلف اعم از استانداری، سپاه، فرمانداری‌ها و بخشداری‌ها، نهادهای امدادی و خدماتی در حالت آماده‌باش کامل قرار دارند.
در کنار آماده‌باش فرمانداران، بخشداران و دهیاران، استقرار گروه‌های راهداری، فوریت‌های پزشکی، پلیس راه، هلال احمر و تجهیزات و ماشین‌های راهداری در طول مسیرهای اصلی و فرعی باعث شده است که آمادگی استان ایلام برای مقابله با سیل احتمالی بیشتر از گذشته باشد.
استاندار ایلام نیز در جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران استان ایلام از همه مسوولان خواست با لغو همه مرخصی‌ها در شهرستان‌های تابعه خود استقرار یابند و با بروز رسانی اطلاعات مناطق تابعه خود را مورد بازدید قرار دهند.
پهنه‌بندی شهرستان‌های ایلام برای مدیریت سیل
مدیرکل ستاد مدیریت بحران استانداری ایلام گفت: سیستم‌های پاسخگویی 24 ساعته، پایش و رصد لحظه‌ای استان، پهنه‌بندی استان و همه شهرستان‌ها، شناسایی نقاط حادثه‌خیز و مستعد خرابی سیلاب و برگزاری مکرر جلسات ستاد بحران از جمله تمهیدات لازم برای مقابله با مخاطرات احتمالی بارش باران در استان است.
کریمیان یادآور شد: این آماده باش شامل اعضای ستاد بحران از جمله فرمانداری‌ها و بخش‌های تابعه و تمامی دستگاه‌های امدادرسان و خدماتی اعم از شهرداری، هلال احمر، راهداری، پلیس راه و راهور و فوریت‌های پزشکی و جهاد کشاورزی است.
وی افزود: از دستگاه‌های مرتبط خواسته شده است هشدارهای لازم را به عامه مردم به ویژه رانندگان، کشاورزان، عشایر و دامداران ارایه بدهند و کشاروزان باید ایستگاه‌ها و موتورهای تامین آب را عایق‌بندی کنند و کانال‌های هدایت آب به اراضی را بپوشانند تا از طغیان و سرریز شدن احتمالی این کانال‌ها به اراضی زراعی جلوگیری شود.
کریمیان یادآور شد: عشایر و دامداران نیز باید از اتراق در حاشیه یا حریم رودخانه‌ها و خشکه‌رودها اجتناب کنند و همچنین از تعلیف دام در کنار رودخانه‌ها به علت احتمال طغیان آب و ارتفاعات به دلیل خطر رعد و برق و صاعقه خودداری کنند و رانندگان و مسافران نیز تا حد امکان از سفر غیرضروری بپرهیزند و در صورت مسافرت و رانندگی در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها احتیاط‌های لازم را مد نظر داشته باشند.
وی تاکید کرد: باتوجه به رصدهای لحظ‌ای و پایش استان توسط فرمانداران تا این لحظه هیچ‌گونه موردی از خسارت و آسیب‌دیدگی مهم مخابره نشده و از فرمانداران خواسته شده است ساکنان حاشیه رودخانه‌ها را در صورت نیاز جابجا کنند.
27 میلیون مترمکعب آب سدهای ایلام و دویرج دهلران رهاسازی شد
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای استان ایلام نیز گفت: 27 میلیون متر مکعب آب از ظرفیت سدهای چم گردلان ایلام و دویرج دهلران به منظور کنترل بارش‌های تند سیلابی به اراضی پایین دست سدها رهاسازی شده است.
احسان یارمحمدی اظهار داشت: یکی از سیاست‌ها و اهداف ساخت سدهای مخزنی مهار و کنترل سیلاب است و شرکت امور آب منطقه‌ای استان نیز به این منظور اقدام به رهاسازی مدیریت شده مقداری از آب سدهای ایلام و دویرج کرده است.
وی افزود: رهاسازی این مقدار آب از (سد دویرج 16 میلیون و سد ایلام 11 میلیون مترمکعب) به صورت کنترل شده بوده تا به اراضی پایین دست خسارت و آسیب وارد نشود.
معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای ایلام یادآور شد: هم اکنون میزان خروجی آب از سد چم گردلان ایلام 50 مترمکعب در ثانیه و میزان خروجی آب از سد دویرج دهلران نیز 80 مترمکعب در ثانیه است.
یارمحمدی با اشاره به حجم کنونی سدهای سه‌گانه استان اضافه کرد: حجم مخزن سد ایلام 64 میلیون مترمکعب است که با رهاسازی انجام شده حجم کنونی آن به 52 میلیون مترمکعب رسیده است.
وی به وضعیت آبی سد دویریج دهلران اشاره کرد و گفت: میزان حجم نهایی این سد 200 میلیون مترمکعب است که هم اکنون حدود 83 درصد حجم آب این سد معادل 163 میلیون مترمکعب پر شده است.
وی به وضعیت سد کنگیر ایوان نیز اشاره کرد و یادآور شد: حجم کلی سد کنگیر ایوان 19 میلیون مترمکعب است که تاکنون 14 میلیون مترمکعب آن معادل بیش از 73 درصد حجم آن پر شده است.
یارمحمدی اضافه کرد: این ظرفیت خالی تا حدود بسیار زیادی به جمع‌آوری آب ناشی از باران‌های سامانه کنونی و نیز کنترل سیلاب کمک می‌کند. وی تاکید کرد: رهاسازی آب سدها تا زمان فروکش کردن بارش‌های سیلابی همچنان ادامه دارد تا مشکلی در زمینه بروز سیلاب ایجاد نشود.

عشایر ایلام در مسیر سیلاب اتراق نکنند
مدیرکل امور عشایر ایلام گفت: همه کانون‌های محل تجمع عشایر از طریق ارسال پیام کوتاه یا چهره به چهره در جریان وقوع بارش‌های سیلابی قرار گرفته‌اند و از آن‌ها خواسته شده است با استقرار در اماکن امن در مسیر سیلاب اتراق نکنند.
علی سلیمی اظهار داشت: با توجه به هشدارهای هواشناسی، این سامانه موجب بروز پدیده‌های جوی همچون رگبار، رعد و برق، باد شدید، تگرگ، سیلاب و در ارتفاعات همراه با بارش برف می‌شود.
وی افزود: عشایر کوچرو و دامداران باید نسبت به محل نگهداری احشام و دام‌های خود به خصوص دام‌های کوچک در اماکن امن و سرپوشیده دقت کنند و از چرای دام‌های خود در مناطق کوهستانی و ارتفاعات و تردد در مسیر رودخانه‌ها، مسیل‌ها و مناطق مستعد آبگیر جدا خودداری کنند.
سلیمی یادآور شد: عشایر باید تدابیر لازم در خصوص ایمن‌سازی سیاه چادرها جهت جلوگیری از هرگونه خطرات احتمالی بعمل آورند و تا فروکش کردن این سامانه از تالیف دام در حاشیه رودها به علت طغیان احتمالی آب یا ارتفاعات به خاطر وقوع صاعقه خودداری کنند.
وی تاکید کرد: آب شرب و سوخت مورد نیاز خانوارهای عشایر تامین شده و همچنین علوفه و خوراک دام احشام عشایر به مقدار کافی تهیه و در اختیار آن‌ها قرار گرفته است.
شناسایی 14 نقطه بحرانی سیلاب در شهر ایلام
شهردار ایلام گفت: 14 نقطه حساس و بحرانی سیلابی در ایلام شناسایی شده است که در این نقاط 50 درصد مشکلات مرتفع شده، اما 50 درصد باقیمانده نیازمند اعتبارات بیشتر و کار اساسی و علمی‌تر است که به زمان بیشتری نیاز دارد.
طالب صادقیان افزود: همچنین علاوه بر لایروبی جداول، مسیل‌ها و معابر عمومی 30 هزار کیسه شن و ماسه آماده شده تا مغازه‌دارانی که در پایین دست سیلاب هستند با دریافت این کیسه‌ها از ورود آب به مغازه‌های خود جلوگیری کنند و همچنین سازمان آتش‌نشانی ایلام 30 دستگاه لجن‌کش را در حالت آماده‌باش قرار داده است.
وی یادآور شد: با توجه به پیش‌بینی بارش‌ها تا اواسط روز چهارشنبه و احتمال سیلابی شدن معابر، شهروندانی که منازل یا مغازه‌هایشان در معرض آبگرفتگی قرار دارد جهت دریافت کیسه شن و ماسه به سازمان مدیریت پسماند شهرداری واقع در خیابان خرمشهر نرسیده به تقاطع مادر مراجعه کنند.
صادقیان اضافه کرد: محلات حادثه‌خیز مستعد سیلاب شناسایی شده‌اند و با استقرار نیرو و ماشین‌آلات در این نقاط و لایروبی جداول، کانال‌ها و مسیل‌ها آمادگی لازم برای مقابله با سیلاب احتمالی و آبگرفتگی معابر حاصل شده است.
40 خانوار روستایی حاشیه سد سیمره جابجا شدند
شهرستان دره‌شهر باتوجه به اینکه در سیلاب فروردین‌ماه با آسیب جدی در بخش ماژین مواجه شد اکنون از حساسیت زیادی برخودار است.
فرماندار دره‌شهر در زمینه آمادگی برای مقابله با بروز خسارت‌های سیل در بارش امروز گفت: از تمام ساکنان حاشیه رودخانه سیمره خواسته شده است منازل خود را تخلیه کنند.
کیانوش محمدنژاد توضیح داد: با توجه به افزایش حجم رودخانه سیمره ناشی از افزایش دبی رودخانه کشکان در بالادست این رودخانه در استان لرستان، از حدود 40 خانوار روستایی ساکن در حاشیه سد سیمره خواسته شده است تا زمان فروکش کردن بارش‌ها منازل خود را تخلیه کنند.
وی افزود: همچنین در مرکز شهر دره‌شهر نیز که در کوهپایه کبیرکوه قرار دارد به علت احتمال بارش باران و ذوب برف‌های این کوه و سرازیر شدن آب حاصل از ذوب برف‌ها به داخل شهر دره‌شهر نقاط حساس شناسایی شده و از مردم خواسته شده است در صورت نیاز منازل خود را تخلیه کنند و به نقاط امن بروند.
محمدنژاد تاکید کرد: باتوجه به تجربه سیل فروردین ماه تمهیدات و برنامه‌ریزی‌های لازم برای مقابله با حوادث احتمالی ناشی از بارش‌ها در نظر گرفته شده است و تمام نقاط شهرستان لحظه‌ای پایش و رصد می‌شود.
خطر سیل روستای چم‌شیر را تهدید نمی‌کند
روستای چم‌شیر در منطقه عرب رودبار شهرستان سیروان نیز یکی از مناطقی است که در پایین دست سد سیمره قرار دارد و در سیل فروردین امسال بدلیل بالا آمدن سطح آب رودخانه سیمره به زیر آب رفت و ساکنان آن تخلیه شدند.
فرماندار سیروان در خصوص این روستا گفت: 90 درصد اراضی مسکونی، باغی و زراعی روستای چم‌شیر به تملک سد سیمره درآمده است و 10 درصد باقیمانده نیز در معرض آسیب بارش‌های سیلابی نیستند هرچند اخطارها و اطلاعیه‌های لازم به آن‌ها داده شده است، اما خطر خاصی ناشی از سیلاب باقیماندگان روستا را تهدید نمی‌کند.
جواد رحیمی‌مقدم افزود: با توجه به تجربه سیل فروردین ماه تمهیدات و آمادگی‌های لازم برای مقابله با کاهش آثار باران‌های سیلابی در این شهرستان اتخاذ و به همه ساکنان روستاهای این شهرستان اطلاعات لازم ارائه شده است تا ایستگاه‌های پمپاژ آب و تاسیسات کشاورزی را از خطر بروز صاعقه و بارش‌های سیلابی ایمن کنند.
وی یادآور شد: احتمال وقوع رانش و ریزش در مسیرهای فرعی دور از انتظار نیست و در این زمینه گروه‌های امدادی اعم از راهداری، پلیس راه، هلال احمر و فوریت‌های پزشکی در مسیرهای فرعی نیز گشت‌زنی می‌کنند و همه دهیاران و بخشداران به صورت لحظه‌ای مناطق تحت مدیریت خود را رصد و گزارش ارائه می‌دهند.
اماکن ورزشی ایلام آماده اسکان مردم سیل‌زده هستند
مدیرکل ورزش و جوانان ایلام نیز گفت: با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته و احتمال وقوع سیل همه اماکن ورزشی استان برای اسکان مردم آماده هستند.
مظفر علی‌شائی اظهار داشت: همه شهرستان‌های ایلام دارای سالن‌های سرپوشیده و مجهز هستند و در صورت وقوع سیل در اختیار همشهریان قرار می‌گیرند.
وی با بیان اینکه 40 سالن ورزشی در سطح استان وجود دارد، افزود: همه امکانات ورزشی اعم از سالن‌های سرپوشیده و مجموعه‌های ورزشی تحت نظر ستاد بحران در اختیار مردم سیل‌زده احتمالی قرار می‌گیرند.
مدیرکل ورزش و جوانان ایلام یادآور شد: همچنین از ظرفیت هیات اتومبیل‌رانی با ماشین‌های آفرود ایلام در کنار گروه‌های امدادی برای دسترسی به جاده‌های سخت‌گذر استفاده می‌شود.
باران‌های تند سیلابی تا روز چهارشنبه ادامه دارد
هواشناسی استان اعلام کرد: بارش باران تا فردا چهارشنبه تقویت می‌شود و دامنه پراکنش این سامانه همه استان را دربرخواهد گرفت که تقویت بارش‌ها به ویژه مناطق شرق و شمال بیشتر از سایر نقاط است.
این سامانه از اواخر وقت فردا از استان ایلام خارج می‌شود و رعد و برق، وزش باد، مه‌گرفتگی در گردنه‌ها و کاهش دید و بارش تگرگ از دیگر پدیده‌های جوی این سامانه است که باید مردم و مسوولان نسبت به پیامدهای آن باتوجه به شدت گرفتن بارش‌ها اهتمام داشته باشند.
از صبح دیروز تاکنون بیشترین بارش متعلق به شهر بدره با 96 میلیمتر و کمترین دریافت نزولات جوی متعلق به مهران با هشت میلیمتر بوده و در ایلام نیز 17 میلیمتر باران باریده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان