تشدید محدودیت‌های مالی در رابطه با پولشویی

تحریم‌های گروه ویژه اقدام مالی مبارزه با پولشویی شدیدتر شده است.

تشدید محدودیت‌های مالی در رابطه با پولشویی

به گزارش اسپوتنیک به نقل از «وال استریت ژورنال»، گروه ویژه اقدام مالی مبارزه با پولشویی، کنترل شدیدتری در رابطه با عملیات مالی با ایران را وضع کرد.

گروه ویژه اقدام مالی  از تمام کشورها خواست دست به «اقدامات موثر» علیه ایران بزنند.  ایران در کنار کره شمالی در «لیست سیاه» کشورهایی قرار دارند که تحت نظارت حداکثری  قرار می گیرند. بدین ترتیب بر طبق تصمیم گروه ویژه اقدام مالی  عملیات مالی با ایران تحت کنترل شدیدتری انجام خواهد شد که تعامل با این کشور برای همتایان خارجی را دشوارتر می سازد.

گروه ویژه اقدام مالی (FATF) جمعه گذشته ایران را به فهرست کشورهای با ریسک بالا یا به‌اصطلاح «لیست سیاه» خود بازگرداند. این سازمان میان‌دولتی به همه کشورها توصیه کرد که تدابیر احتیاطی و تقابلی لازم در برابر ایران را اتخاذ کرده و در نقل و انتقال‌های مالی خود با این کشور به طور مستقل اقدام کنند.

این اقدام پس از آن صورت گرفت که مجمع تشخیص مصلحت نظام از تصویب دو لایحه باقی‌مانده از لوایح مرتبط با «اف‌ای‌تی‌اف»، یعنی پیوستن جمهوری اسلامی به کنوانسیون‌های مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) و مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT)، سر باز زد.

گروه ویژه اقدام مالی در حالی پس از گذشت بیش از سه سال تعلیق، تصمیم به بازگرداندن مجدد ایران به لیست سیاه خود گرفته که ریاست دوره‌ای آن را در حال حاضر چین برعهده دارد. کشوری که جمهوری اسلامی از آن به عنوان «دوست» یاد می‌کند. در عین حال تصمیماتی از این دست در این سازمان میان‌دولتی نه از طریق رأی‌گیری، بلکه با اجماع گرفته می‌شوند.

بسیاری از تحلیلگران مسایل بین‌الملل و کارشناسان اقتصادی از تأثیرات منفی بازگشت ایران به لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف بر اقتصاد این کشور را قطعی ارزیابی می‌کنند. در شرایط فعلی هزینه‌های تعاملات مالی ایران با دنیا نسبت به قبل از ورود به لیست سیاه افزایش پیدا می‌کند و کشورها باید اقدامات تقابلی علیه ایران به کار بگیرند.

از چهار لایحه مرتبط با گروه ویژه اقدام مالی، دو لایحه در ایران تصویب شده‌اند و دو لایحه دیگر یعنی پیوستن جمهوری اسلامی به کنوانسیون‌های مبارزه با جرایم سازمان یافته فراملی (پالرمو) و مقابله با تأمین مالی تروریسم (CFT) از یک سال پیش در مجمع تشخیص مصلحت نظام بلاتکلیف ماند و بر سر آن رأی‌گیری نشد.

این دو لایحه مرتبط با کنوانسیون‌های تصویب‌شده سازمان ملل هستند. هدف اصلی کنوانسیون پالرمو مبارزه با قاچاق انسان و اسلحه و تولید غیرقانونی سلاح و مهمات است و کنوانسیون سی‌اف‌تی نیز امضاکنندگان این پیمان‌نامه را به نظارت بر مبادلات مالی و بانکی برای جلوگیری از تأمین مالی سازمان‌های تروریستی موظف می‌کند.

تنها راه خروج ایران از لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف که منجر به تسهیل مبادلات بانکی این کشور خواهد شد، تصویب دو لایحه پالرمو و سی‌اف‌تی در مجمع تشخیص مصلحت نظام است. گروه ویژه اقدام مالی هر چهار ماه یک بار در مقر خود در پاریس تشکیل جلسه می‌دهد. چنانچه این لوایح در این مدت به تصویب برسند، ایران می‌تواند از لیست سیاه مزبور خارج شده و اقدامات تقابلی اعضای اف‌ای‌تی‌اف علیه ایران به حال تعلیق در آید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان