تجربه کشورهای مختلف برای کنترل بیماری کرونا

دورکاری؛ راه‌حل دیجیتالی عصر کرونا

دنیای اقتصاد - سیمین عزیزمحمدی : شیوع ناگهانی ویروس کرونا طی دو ماه ابتدا در چین، در حال‌حاضر سایر کشورها ازجمله ایران را غافلگیر کرده است

به‌نظر می‎رسد همان‌طور که تولیدکنندگان موبایل توانستند به لطف تکنولوژی و دنیای دیجیتال محصولات خود را آنلاین رونمایی کنند؛ سایر شرکت‎ها و دولت‌ها تصمیم گرفتند از این قابلیت برای دورکاری بهره‎مند شوند. در این میان، شرکت‎های فناوری پیشگام بودند به‌طوری که شرکت‌های تنسنت، علی‎بابا و مایکروسافت به CNN گفته‌اند که کارکنان آنها در یک تا دو هفته آینده دورکاری خواهند کرد. همچنین به گزارش CNN، دولت‌های سنگاپور، هنگ‌کنگ و ماکائو به کارمندان دولت دستور داده‌اند تا امور اداری خود را به صورت دورکاری انجام داده و از کارفرمایان خصوصی خواستند تا در صورت امکان، تنها کارکنان ضروری یا ارائه‌دهندگان خدمات اورژانسی در اداره حضور داشته باشند. به گفته یک کارمند بانک در گفتگو با مجله تایمز، کارمندان بانک هنگ‌کنگ طی سه هفته گذشته از طریق دورکاری امور بانکی را انجام داده‎اند. همچنین در کره‌جنوبی که شیوع ویروس کرونا در این کشور همزمان با ایران خبرساز شد، بلافاصله برنامه دورکاری در شرکت‎های خصوصی و دولتی اجرا شده به طوری که مترو سئول در نخستین روز پس از اجرای این تدابیر بیش از پیش خلوت بود. پیش از این نیز در شبکه‌های اجتماعی هشتگ work for home (کار از خانه) ترند شده بود، آن‌هم در کشوری که به داشتن بیشترین ساعات کاری مشهور است. اما این عزم همگانی شرکت‌ها در فاصله گرفتن از فرهنگ سازمانی‌شان نمایش تلاش همگانی برای مقابله با گسترش ویروس کرونا در این کشوراست. به هر حال، امروزه، در مقایسه با دهه گذشته، دسترسی به ایمیل‌های کنترل از راه دور، نرم‌افزارهای مدیریتی و کنفرانس ویدئویی از راه دور بسیار آسان‌تر است. بنابر گزارش CNN حاکی از آن است که در این میان شرکتی که زودتر به دیجیتالی کردن فرآیند کاری خود روی آورده سریع‌تر توانسته از قابیلت دورکاری در شرایط اضطراری مانند شیوع ویروس کرونا اجرایی کند. حتی برخی شرکت‎های چینی مانند DingTalk که در حوزه ارتباطات فعال بوده، فیلترهایی برای تماس‎های ویدئویی طراحی کرده تا فضای منطبق با واقعیت را برای کارمندان و مخاطبانشان فراهم کنند. همچنین شرکت WeChat به منظور تامین افزایش پیش‌بینی‌شده در تقاضا برای خدمات ارتباطی در زمان دورکاری، ظرفیت شرکت‌کنندگان در ویدئو کنفرانس مجازی خود را به 300 نفر افزایش داده و برخی قابلیت‎ها مانند پزشکی از راه دور و آموزش آنلاین را به سازمان‌هایی ازجمله بیمارستان‌ها و مدارس ارائه کرده است.شاید در شرایط فعلی دورکاری یک وضعیت اضطراری باشد، اما با توسعه ابزارهای دیجیتالی و فناوری، دورکاری به یکی از استراتژی‌های شرکت‎ها برای کاهش هزینه و بالا بردن بهره‎وری نیروی کار تبدیل شده است. درصد افراد شاغل در اتحادیه اروپا که دورکاری می‌کنند از 7/ 7 درصد در سال 2008 تا مرز 10‌درصد در سال 2017 افزایش ‌یافته است. براساس گزارش جداگانه‌ای از شرکت مشاوره آمریکایی Grand View Research در ماه اوت پیش‌بینی کرده، بازار جهانی کنفرانس‎های ویدئویی به تنهایی تا سال 2025 به 7/ 6 میلیارد دلار می‌رسد. همچنین در آمریکا تعداد افرادی که دورکاری می‎کنند به‌طور پیوسته در حال افزایش است. آمار سرشماری این کشور نشان داده که بیش از 5 درصد آمریکایی‎ها در سال 2017 از خانه کار می‎کردند، در حالی که این رقم در سال 2000 حدود سه درصد بود.

   دورکاری در ایران

شیوع ویروس کرونا در کشور طی روزهای اخیر موج نگرانی‎های شدیدی به راه انداخته است. در حال‌حاضر، تنها استراتژی برای کنترل این بیماری تعطیلی مدارس، دانشگاه‎ها، مراکز عمومی مانند سینماها و تئاتر و ضدعفونی کردن وسایل حمل‎ونقل عمومی بوده و هنوز خبری از تعطیلی یا تغییر ساعت کار اداره‌ها و سازمان‌ها نیست. اما استارت‌آپ‌های ایرانی طی یکی، دو روز گذشته راه‌حل دیگری را برای مقابله با این ویروس در نظر گرفته‌اند. در واقع، ساختار دیجیتالی شده این شرکت‎های نوپا به آنها کمک کرده بتوانند به‌طور آزمایشی و برای پشت‌‌سر گذاشتن شرایط اضطراری و برای حفظ سلامت کارکنانشان این روزها گزینه دورکاری را انتخاب کنند. در واقع، ساختار دیجیتالی به آنها کمک کرده به راحتی و سریع، فعالیت خود را در این شرایط اضطراری ادامه بدهند. علاوه‌بر این، ارائه خدمات آنلاین ازجمله خرید آنلاین یا تاکسی‎‎ها و پیک‎های اینترنتی که توسط استارت‎آپ‎ها ارائه شده این امکان را برای افراد فراهم کرده بتوانند به واسطه دریافت خدمات آنلاین کمتر در معرض ابتلا به بیماری کرونا قرار بگیرند.  به هر حال، مزیت فعالیت در صنعت تکنولوژی به بسیاری از آنها این امکان را داده که بدون تعطیلی، فعالیتشان را به صورت دورکاری پیگیری کنند. راهکاری که می‎تواند شرکت‎های غیرفناوری را از این انتخاب دوراهی تعطیلی شرکت یا تامین سلامتی کارمندان نجات دهد. همان‌طور که مدارس و دانشگاه‎ها از مزایای فناوری، برای برگزاری آنلاین بهره‌مند شوند یا اینکه شبکه‎های اجتماعی امروزه به مهم‌ترین ابزار ارتباطی مردم و اطلاع‌رسانی تبدیل شده است. یکی از این فناوری‎ها، نرم‎افزار دورکاری Anydesk است. شرکت‎ها می‎توانند با استفاده از این نرم‌افزار، سیستم‌های دسکتاپ را از راه دور و از طریق اینترنت کنترل کنند. نرم‌افزار دیگر Trelloبوده که ابزاری تحت‌وب برای مدیریت و راهبرد پروژه یا برنامه‌های شخصی و عمومی به‌صورت کاملا هماهنگ است. برنامه slack  نیز یک چت‌روم برای کل اعضای یک گروه است. اسلک تیم کاری، به چند کانال کوچک تقسیم می‌شود تا اعضای گروه با هم در آنها صحبت کنند و مسائل خود را در میان بگذارند. برنامه اسکایپ نیز یکی از مشهورترین و پرطرفدارترین سرویس‌های تماس صوتی و تصویری است که در سراسر دنیا توسط کاربران شرکت‌ها و موسسات هم استفاده می‌شود. همچنین ویدئو کنفرانس یکی از روش‌های معمول بین مقامات رسمی و دولتی‌ها است که در شرایط فعلی می‌تواند جایگزین جلسات حضوری غیرضروری شود.

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان