از ابتدای اسفندماه بازدهی آیفکس به ۸ درصد رسید

روزی ۲ درصد سود در فرابورس

دنیای‌اقتصاد : طی روز گذشته بازار سهام باز هم سوار بر موج پرقدرت نقدینگی، در مسیر صعودی قرار گرفت

10-01

روز گذشته ارزش معاملات خرد (بدون احتساب معاملات بلوک و اوراق) در فرابورس ایران به رقم 2 هزار و 186 میلیارد تومان رسید که از این مقدار حدود 685 میلیارد تومان سهم ارزش معاملات سهم‌های بازار پایه بود. نکته جالب توجه در این بین ارزش 555 میلیارد تومانی پول‌های در انتظار برای خرید سهام 61 نماد از بازارهای اول و دوم فرابورس ایران در سقف قیمتی مجاز بود. در همین راستا بازار پایه نیز شاهد تشکیل صف خریدی با ارزش 260 میلیارد تومان برای سهام 99 شرکت بود. به عبارتی دیگر طی روز گذشته شاهد تشکیل صف‌های خریدی با مجموع ارزش 816 میلیارد تومان برای 160 نماد فرابورسی بودیم.

طی روز گذشته «میدکو» به‌عنوان سومین شرکت بزرگ فرابورسی از میانه‌های بازار با صف خرید سنگینی روبه‌رو بود. به همین واسطه ارزش بازار هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با رشد بیش از 4 درصدی همراه شد و در پایان بازار با اثرگذاری مثبت 14 واحدی، در صدر فهرست نمادها با بیشترین تاثیر بر شاخص کل فرابورس ایران قرار گرفت. جایگاه دوم این فهرست هم به بزرگ‌ترین بنگاه فرابورسی یعنی «مارون» اختصاص یافت. پتروشیمی مارون درحالی در آخرین معامله حدود 8/ 4 درصد رشد کرده بود که قیمت پایانی (متوسط قیمت سهم در طول یک جلسه معاملاتی) آن تنها 6/ 1 درصد افزایش یافت. البته همین رشد هم موجب شد تا این نماد با حمایت 14 واحدی دومین نماد با بیشترین تاثیر بر دماسنج اصلی فرابورس ایران باشد. «مادیرا» طی روز گذشته به‌واسطه صف خرید سنگینی که تجربه ‌کرد با رشد قیمت 5 درصدی همراه شد. صنایع ماشین‌های اداری ایران به‌واسطه این رشد توانست نقش 9 واحدی در رشد نماگر اصلی فرابورس داشته باشد.

روی خط کدال

در آخرین مهلت شرکت‌ها شاهد ترافیک سنگین انتشار گزارش‌های ماهانه بودیم. «مارون» نیز روز گذشته عملکرد بهمن ماه خود را گزارش کرد. طبق اطلاعیه پتروشیمی مارون، این شرکت در ماه به درآمد 1070 میلیارد تومانی دست یافته است. این درحالی است که فروش «مارون» در دی ماه 995 میلیارد تومان بوده و میانگین فروش ماهانه این شرکت طی سال‌جاری نیز 969 میلیارد تومان بوده است. به این ترتیب درآمد ماه گذشته پتروشیمی مارون در قیاس با دی ماه 5/ 7 درصد و در مقایسه با متوسط فروش ماهانه از ابتدای سال نیز 4/ 10 درصد رشد داشته است. این رشد بیش از هر چیزی تحت تاثیر رشد مقدار فروش شرکت بوده است.

کشت و صنعت شهداب ناب خراسان نیز طی روز گذشته گزارش ماهانه بهمن را منتشر کرد. طبق اطلاعیه «غشهداب»، این شرکت در بهمن ماه به درآمد 13 میلیارد و 763 میلیون تومانی دست یافته است. این رقم درحالی است که فروش دی ماه این شرکت 11 میلیارد و 782 میلیون تومان بوده است. در همین حال می‌توان خاطرنشان کرد که متوسط درآمد ماهانه این شرکت طی سال‌جاری 21 میلیارد و 155 میلیون تومان بوده است. به این ترتیب در بهمن‌ماه درحالی درآمد ماهانه «غشهداب» رشد 8/ 16 درصدی داشته است که در قیاس با متوسط ماهانه با افت 35 درصدی مواجه شده است.

«شرانل» هم در روز گذشته از عملکرد خود در بهمن‌ماه رو نمایی کرد. طبق گزارش ماهانه این شرکت، درآمد فروش بهمن‌ماه درحالی از 279 میلیارد تومان فراتر رفته است که این متغیر برای دی‌ماه کمتر از 262 میلیارد تومان بوده است. متوسط فروش ماهانه نفت ایرانول طی سال‌جاری نیز 248 میلیارد تومان بوده است. به این ترتیب طی ماه گذشته شاهد رشد 5/ 6 درصدی درآمد نسبت به دی ماه و 5/ 12 درصدی نسبت به متوسط درآمد ماهانه بودیم. این رشد درحالی رقم خورده که مقدار تولید و مقدار فروش انواع روانکار به‌عنوان محصول اصلی «شرانل» در قیاس با دی‌ماه حدود 10 درصد افت داشته است. اما از طرف مقابل نرخ فروش این دسته از محصولات با رشد 20 درصدی همراه شده است. به این ترتیب رشد نرخ فروش، عملکرد نفت ایرانول را در مقدار تولید و فروش جبران کرده است. «زاگرس» نیز طی روز گذشته عملکرد عجیب خود در بهمن‌ماه را منتشر کرد. به‌نظر می‌رسد قطعی‌های پی‌درپی گاز تاثیر زیادی بر عملکرد شرکتی که خوراک اصلی‌اش گاز است گذاشته است. چهارمین شرکت بزرگ فرابورس ایران درحالی طی ماه گذشته تنها 12 میلیارد تومان فروش داشته که این عدد برای دی ماه بیش از 481 میلیارد تومان بوده است. همچنین متوسط فروش ماهانه پتروشیمی زاگرس طی 10 ماه نخست سال 704 میلیارد تومان بوده است. به این ترتیب طی ماه گذشته شاهد افت 5/ 97 درصدی فروش «زاگرس» نسبت به دی ماه و افت 3/ 98 درصدی این متغیر نسبت به میانگین ماهانه 10 ماه ابتدایی سال‌جاری بودیم.

گروه صنایع کاغذ پارس هم از دیگر شرکت‌هایی بود که دیروز صبح گزارش عملکرد ماهانه خود را منتشر کرد. طبق اطلاعیه «چکاپا» این شرکت طی ماه گذشته به درآمد 33 میلیارد و 108 میلیون تومانی دست یافته است. این درحالی است که فروش «چکاپا» در دی ماه 32 میلیارد و 268 میلیون تومان و در آخرین ماه فصل قبل هم 31 میلیارد و 777 میلیون تومان بوده است. به این ترتیب در بهمن ماه شاهد رشد نسبی درآمد «چکاپا» نسبت به دو ماه قبل از آن هستیم.

دیروز «غمینو» آگهی ثبت افزایش سرمایه خود را منتشر کرد. این افزایش سرمایه 217 درصدی از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها بود. «غفارس» نیز روز گذشته مدارک و مستندات افزایش سرمایه خود را منتشر کرد. افزایش سرمایه شرکت شیر پاستوریزه پگاه فارس که حدود 374 درصد است، از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها و به منظور اصلاح ساختار مالی شرکت خواهد بود. دیگر شرکتی که دیروز مدارک و مستندات افزایش سرمایه خود را گزارش کرد، شرکت سرمایه‌گذاری مسکن شمال‌غرب بود. افزایش سرمایه این شرکت حدود 33 درصد و از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی و به‌منظور اصلاح ساختارهای مالی شرکت خواهد بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان