گلستان یک هفته پس از شیوع کرونا

گرگان - ایرنا - یک هفته پس از بستری شدن اولین بیمار مشکوک به کرونا در بیمارستان ۵ آذر گرگان و ابتلای قطعی ۲ گلستانی به این ویروس، تاثیرگذاری این بیماری چینی بر زندگی روزمره اهالی این استان روز به‌روز مشهودتر و ضرورت مراقبت بهداشتی برای جلوگیری از گسترش شیوع آن تشدید شده است.

گلستان یک هفته پس از شیوع کرونا

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گلستان شامگاه دیشب پنجشنبه گفت: تعداد افراد بستری مشکوک به این بیماری در گلستان به 330 نفر رسیده و به طور متوسط روزانه 70 بیمار تنفسی در مراکز درمانی استان پذیرش و بستری می شوند.

سراج الدین عارف نیا ادامه داد : تاکنون از 79 بیمار مشکوک به کرونا در گلستان نمونه گیری و به تهران ارسال شد که از این تعداد ابتلای 2 نفر به کرونا قطعی است.

وی اضافه کرد: بیمارستان صیاد شیرازی گرگان برای بستری بیماران مشکوک در نظر گرفته شده و اگر ظرفیت این بیمارستان جوابگو نباشد چهار بیمارستان دیگر استان برای بستری این بیماران مهیا است.

 از جمله اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از شیوع کرونا در گلستان، تشدید اقدامات بهداشتی در حوزه مساجد است.

ضدعفونی کردن مساجد، توزیع نایلون های یکبار مصرف بجای کیسه های نگهداری کفش، کوتاه کردن مدت زمان نماز جماعت و حذف  برخی آیتم‌ها از جمله تمهیدات پیش بینی شده برای اقامه نماز جماعت در مساجد گلستان است .

همچنین به  خانم‌ها توصیه شده تا از چادر شخصی و نمازگزاران از مهر و سجاده شخصی استفاده کنند.

با توجه به تاکید مقامات بهداشتی و درمانی استان مبنی بر اهمیت برگزار نشدن تجمعات به عنوان عامل اصلی مقابله و پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، برپایی ایستگاه‌های صلواتی، ویژه برنامه‌های مناسبتی و هرگونه جشنواره، همایش و مسابقه در اماکن مقدس و بقاع متبرکه تا پایدار شدن شرایط به حالت تعلیق درآمده‌است.

برخی بقاع متبرکه از محل موقوفات خود اقدام به تهیه ماسک و توزیع آن میان زائران کرده اند.

 از دیگر موارد مشهود در شهرهای گلستان ناشی از احتمال شیوع این بیماری،  کم رونق شدن بازار شب عید است.

 همه ساله و در آستانه شب عید بازارهای گلستان همانند دیگر مناطق کشور شاهد جنب و جوش و تکاپوی مردم بود اما ترس از ابتلای به بیماری کرونا ، موجب خانه نشینی مردم و در نتیجه سبب کسادی رونق کسب و کار شده است.

بازار آجیل ، شیرینی، کبابی ها، رستوران ها، ساندویچی ها و فست فودها  و مراکز عرضه کننده لبنیات و محصولات ارگانیک نیز متاثر از ویروس کرونا، در مقایسه با قبل خلوت تر شده است.

با توجه  به اینکه علت اصلی خرید برخی اقلام شب عید، تدارک میزبانی از مهمانان نوروزی و دید و بازدید عید است، شیوع کرونا بر این سنت قدیمی ایرانیان  دید و بازدید ها نوروزی کم میشود رغبت مردم به خرید این اقلام کاهش یافته است .

شهرداری گرگان برای حفظ سلامت کارکنان و پیشگیری از گسترش ویروس کرونا نسبت به نوبت بندی فعالیت نیروها و ارائه خدمات به شهروندان اقدام کرده است.

توزیع ماسک و الکل در میان کارمندان وپاکبانان، ضدعفونی پارک ها، نیمکت های شهری و ایستگاه های اتوبوس از دیگر اقدمات شهرداری گرگان برای جلوگیری از شیوع کرونا است.

استاندار گلستان روز جمعه با اشاره به امکان شیوع ویروس کرونا در تجمات و اماکن شلوغ اظهار کرد: تا اطلاع ثانوی تئاتر، سینما، اماکن ورزشی و هرگونه تجمع در این استان تعطیل است.

هادی حق شناس اظهار داشت: یکی از مشکلاتی که در روزهای نخست شیوع این بیماری در گلستان با آن درگیر بودیم، کمبود ماسک، ژل و مواد ضدعفونی کننده بود که با افزایش تولید 2 کارخانه تولیدکننده مواد ضدعفونی کننده و ماسک استان، این مشکل در حال برطرف شدن است.

استاندار گلستان گفت: نکته مهم در مهار ویروس کرونا آن است که باید زنجیره انتقال این بیماری قطع شود که تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، باشگاه‌های ورزشی و تجمعات، تاثیر بسیار بالایی در این امر خواهد داشت.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه حدود 10 روز از تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها می‌گذرد و دوره مهم انتقال ویروس از نظر پزشکان 14 روز محسوب می‌شود، گلستان بخش مهمی از این مدت را گذرانده و با دقت بیشتر شهروندان در رعایت نکات بهداشتی روزهای آینده این ویروس مهر خواهد شد.

بیماری جدید کرونا با نام "کووید-19" از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در استان هوبی چین شیوع یافت که بر اساس آخرین آمار سازمان بهداشت جهانی، ویروس کرونای جدید تاکنون بیش از 80 هزار نفر به این ویروس مبتلا شده اند.

ساختار ویروس های کرونا به گونه ای است که افرادی را که هم‌زمان دارای بیماری دیگری باشند و یا کودکان مبتلا به بیماری‌های قلبی را بیشتر در معرض خطر ابتلا قرار می دهد. 

با این که ویروس های کرونا بیشتر در حیوانات دیده می‌شوند، اما هفت نوع از آن‌ها دستگاه تنفسی بدن انسان را تحت تاثیر قرار می‌دهد. 

وزارت بهداشت چین اعلام کرد: شمار قربانیان ویروس کرونای جدید در این کشور به بیش از 2 هزار و 600 تن افزایش یافته است.

آمار ابتلای قطعی به ویروس کرونا در کشور تا ظهر جمعه(نهم اسفند) به 388 نفر و فوت ناشی از آن در مجموع به 34 نفر رسیده است و 73 نفر از مبتلایان بهبود یافته اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان