کووید۱۹ رسما به «پاندمی» رسید و عالم گیر شد!

سازمان بهداشت جهانی که امیدوار بود شیوع ویروس کرونا در جهان فراگیر نشود و به این دلیل از اعلام «همه‌گیری جهانی» حذر می‌کرد، بالاخره تسلیم شد و در اطلاعیه ای فوری و رسمی اعلام کرد بیماری کووید۱۹ به «پاندمی» رسیده است!

پاندمی کرونا

به گزارش «تابناک»، همزمان با گسترش ویروس کرونای جدید به بیش از ۱۲۱۰۰۰ نفر پنج قاره و رسیدن شمار کشور‌های درگیر با این ویروس نوپدید به ۱۲۰ کشور، «تدروس آدانوم»، مدیر کل سازمان جهانی بهداشت از قرارگیری بیماری «کووید-۱۹» در دسته‌های بیماری «همه‌گیر جهانی» خبر داد.

واژه فرانسوی پاندمی (pandémie) از واژه یونانی پاندیموس (πανδημία) برگرفته شده است. در زبان یونانی پان (πᾶν) به معنای همه و دیموس (δῆμος) به معنای مردم است،‌ پس‌ پاندیموس‌ یعنی همه مردم.

آدانوم در کنفرانس خبری‌ای که به این منظور در مقر سازمان جهانی بهداشت در ژنو برگزار شده بود، گفت: «در دو هفته گذشته شمار مبتلایان به این ویروس در خارج از چین ۱۳ برابر و شمار کشور‌های مبتلا به آن ۳ برابر شده‌اند. در روز‌ها و هفته‌های آینده انتظار داریم شمار مبتلایان، شمار مرگ و میر‌ها و تعداد کشور‌های آلوده از این هم بیشتر شوند.»

این تصمیم در حالی اتخاذ و ابلاغ شد که از مدتی پیش بسیاری از کارشناسان بر رسیدن سطح این بیماری به پاندمی تاکید داشتند، اما مقامات سازمان جهانی بهداشت از اتخاذ این تصمیم حذر داشتند و ترجیح می‌دادند درجه خطر را به تدریج بالا ببرند، بلکه در این میان راهکاری برای نجان بشریت از این ویروس فراگیر یافت شود.

البته این نخستین بار نیست که یک بیماری به این مرحله می‌رسد و اساسا رسیدن به این مرحله به معنای غیرممکن بودن شکست بیماری نیست. این را می‌شود از رسیدن آبله و سل به پاندمی در قرن‌های گذشته دریافت یا حتی سراغ مثال‌های امروزی‌تر رفت و به یاد آورد که چگونه آنفلوانزای خوکی به پاندمی رسید، اما مهار شد.

اتفاقی که باید امیدوار باشیم به زودی برای کووید ۱۹، بیماری ناشی از ابتلا به ویروس کرونای جدید نیز رقم بخورد، هرچند شدت شیوع این ویروس نوپدید در روز‌های اخیر به شدت فزونی یافته و به نظر، آثار سو آن تا مدت‌ها همراه جهانیان خاهد بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان