کشف پروتئینی جدید برای مقابله با پیری و سرطان

محققان "دانشگاه شفیلد" و "دانشگاه آکسفورد" اخیرا راه جدیدی را کشف کرده اند که ممکن است به ترمیم دی ان ای که مربوط به پیری، سرطان و حتی بیماری نورون حرکتی است کمک کند. کلید اصلی این راه در پروتئینی به نام TEX۲۶۴ نهفته است.

کشف پروتئینی جدید برای مقابله با پیری و سرطان

به گزارش ایسنا، پروتئین  TEX264 توانایی خوردن پروتئین های سمی را که می‌توانند به دی.ان.ای بچسبند و به آن آسیب برسانند را دارد. این پروتئین می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از پیری ، سرطان و بیماری‌های عصبی داشته باشد زیرا این موارد هنگام آسیب دیدگی دی.ان.ای رخ می‌دهند.

پروفسور "شریف الخمیسی" (Sherif El-Khamisy) از دانشگاه شفیلد گفت: عدم رفع آسیب دیدگی دی.ان.ای در ژنوم ما می تواند بر توانایی ما برای داشتن یک زندگی سالم در سنین بالا تأثیر بگذارد  و همچنین ما را در مقابل بیماری های عصبی مانند بیماری نورون حرکتی (MND) آسیب پذیرتر کند. ما امیدواریم که با درک اینکه سلول های ما چگونه شکستگی های دی.ان.ای های مختلف را ترمیم می کنند ، بتوانیم در رفع برخی از این چالش‌ها و همچنین کشف روش های جدید درمان سرطان در آینده موثر باشیم.

اکنون دانشمندان امیدوارند که آنها بتوانند از این پروتئین جدید نه تنها برای محافظت از ما در برابر پیری و بیماری های عصبی استفاده کنند بلکه راهی جدید برای درمان سرطان نیز پیدا کنند.

"کریتجان رامادان" (Kristijan Ramadan) از دانشگاه آکسفورد گفت: کشف TEX264 درک فعلی ما را در مورد چگونگی ترمیم سلولها ژنوم به طور قابل توجهی تغییر می دهد و میتواند به ما در توسعه راهی نوین برای مقابله با  پیری ، سرطان و تخریب سلول های عصبی کمک کند.