روغن روی سوختگی، الکل برای کاهش تب و ۴ اشتباه پزشکی دیگر!

تصور می‌کنید دوره‌ی کمک‌های اولیه را به طور کامل آموخته‌اید؟ مجددا فکر کنید. اغلب آنچه اکثر مردم درمورد کمک‌های اولیه می‌دانند از شیوه‌های منسوخ شده، افسانه‌های زنان پیر است و یا طی نسل‌های در خانواده چرخیده تا اینکه به یک واقعیت تبدیل شده.

سلامت

تصور می‌کنید دوره‌ی کمک‌های اولیه را به طور کامل آموخته‌اید؟ مجددا فکر کنید. اغلب آنچه اکثر مردم درمورد کمک‌های اولیه می‌دانند از شیوه‌های منسوخ شده، افسانه‌های زنان پیر است و یا طی نسل‌های در خانواده چرخیده تا اینکه به یک واقعیت تبدیل شده.

اگر مادر مادر مادربزرگ شما گفته بود که باید روی زانوی خراشیده هیدروژن پر اکسید بریزید، شما باور می‌کنید.

زمان آن رسیده که دست از اعتماد به مادر مادر مادربزرگتان بردارید و به کارشناسان کمک‌های اولیه مانند دکتر نیکی سینگلتاری، عضوشورای مشورتی علمی صلیب سرخ امریکا اعتماد کنید. او 6 اشتباه شرم‌آور که مردم همیشه مرتکب می‌شوند و آنچه که باید به جای آن انجام داد را برایمان بازگو می‌کند.


اشتباه: تراشه چوب را بیرون نمی‌آورید

برخلاف باور عموم، بدن شما خودش تراشه‌ی چوب را بیرون نمی‌دهد. هرچه دیرتر آن را خارج کنید، سخت‌تر بیرون خواهد آمد. سینگلتاری می‌گوید، اگر منتظرید خودش راه خروج را پیدا کند، در اشتباه هستید زیرا تراشه چوب تنها با رطوبت بدن خیس، نرم‌تر و بیرون آوردن آن سخت‌تر می‌شود. ایده‌ی بیرون آوردن با جوش شیرین نیز غلط است. به گفته‌ی سینگلتاری، همه این‌ها رطوبت اضافی به پوست می‌دهند و وضعیت تراشه‌ی چوب را بدتر می‌کند.

بهترین روش برای بیرون آوردن تراشه‌ی چوب از زیر پوست، گرفتن آن با موچین و خارج کردن آن است. سینگلتاری هشدار می‌دهد، که اگر تراشه از جنس شیشه و یا فلز و یا یک تکه بزرگ از چوب که به طور عمیق در پوست گیر کرده، است به مراقبت‌های پزشکی نیاز دارد.


اشتباه: برای توقف خونریزی بینی سر را به عقب کج می‌کنید

به‌گفته‌ی سینگلتاری، اگرچه بالا بردن در برخی از صدمات (مانند مچ پا متورم) بهتر است، اما بالا بردن بینی خونی اشتباه بزرگی است. وقتی سر را به عقب کج می‌کنید، همه‌ی خون وارد گلوی شما می‌شود. آن را می‌بلعید که معده‌ را می‌سوزاند و بعد بالا می‌آورید.

سینگلتاری می‌گوید، زمانی که بالا می‌آورید، آنچه بیرون می‌آید خون است. همین امر موجب ترس افراد می‌شود و تصور می‌کنند عارضه‌ایی جدی وجود دارد. اما حتی اگر با معلق شدن در کاسه توالت نیز خونریزی تمام نشود، کج کردن سر عواقب خودش را دارد.

وقتی خون وارد گلو شود، از بینی خارج نمی‌شود، باعث می‌شود فکر کنید خون‌ریزی متوقف شده است درحالی که واقعا این‌طور نیست. به‌جای آن، به‌آرامی به سمت جلو خم شوید و سوراخ‌های بینی خود را بگیرید. برای 5 تا 10 دقیقه فشار دهید و بعد چک کنید که خون‌ریزی متوقف شده است.

سینگلتاری هشدار می‌‌دهد که افرادی که رقیق‌کننده‌ی خون مصرف می‌کنند باید درمورد نوع خون‌ریزی احتیاط کنند، ممکن است لازم باشد به پزشک مراجعه کنند، به‌ویژه اگر خون‌ریزی پس از 10 تا 15 دقیقه متوقف نشود.


اشتباه: از مالیدن الکل برای کاهش تب استفاده می‌کنید

اگرچه رایج نیست، اما سینگلتاری هشدار می‌‌دهد که این افسانه‌ای اشتباه و البته ‌خطرناک است. سینگلتاری می‌گوید، زیرا الکل سمی است و گزارش‌ها بسیاری وجود دارد که کودکان با این سم به کما رفته‌اند. البته الکل فقط برای کودکان مشکل‌ساز نیست، بلکه می‌تواند برای بزرگسالان نیز سمی باشد. به‌گفته‌ی سینگلتاری، الکل به‌سرعت تبخیر می‌شود و تبخیر باعث می‌شود که بدنتان احساس سردی کند.

به همین دلیل این شیوه محبوب شده است. اما الکل تاثیری روی حرارت اصلی بدن ندارد و تب را کم نمی‌کند. در عوض، به پوست شما تراوش می‌کند و موجب مسمومیت می‌شود. سینگلتاری استراحت کردن، مصرف مایعات و دارو‌های ضد درد را پیشنهاد می‌کند و می‌گوید می‌توانید هر سه ساعت به طور متناوب ایبوپروفن و استامینوفن مصرف کنید.


اشتباه: هیدروژن پراکسید را روی زخم باز می‌پاشید

اکثر ما، هنگامی که با بریدگی یا زانوی خراشیده مواجه می‌شویم، اولین کاری که می‌کنیم برداشتن بطری هیدروژین پراکسی است. به محض اینکه مایع را روی زخم بریزد حباب‌های سفید کوچک تشکیل می‌شود، که دال بر خشک شدن میکروب‌هاست، درست است؟ خیر اشتباه است. سینگلتاری می‌گوید، بله، آن هیدروژن پراکسید است که به بافت‌های شما آسیب می‌رساند.

هیدروژن پراکسید دیواره‌های سلولی را می‌شکند. بنابراین درحین از بین بردن باکتری‌ها، تمامی سلول‌های سالم اطراف بریدگی را نیز از بین می‌برد، فرآیند بهبودی را کند می‌کند و احتمالا جای زخم را بدتر می‌کند. به‌جای ‌آن، زخم را با آب و صابون بشوئید و زیر شیر آب بگیرید. فشار آب به از بین بردن چرک و کثیفی کمک می‌کند، در عین حال صابون زخم را ضدعفونی می‌کند.


اشتباه: مالیدن روغن روی سوختگی

بله، می‌دانیم که بیشتر شما احتمالا متوجه هستید که کره پوست شما را خنک نمی‌کند. اما این نکته درباره‌ی انواع دیگر روغن‌ها نیز صحت دارد، از جمله وازلین و پماد آنتی‌بیوتیک. روغن‌ها پوست را می‌پوشانند و درحقیقت آزاد شدن گرما را کند می‌کنند، موجب آسیب بیشتر می‌شوند، درعین اینکه سوختگی در زیر آنها ادامه دارد.

بهترین راه برای درمان سوختگی قرار دادن آن زیر آب سرد است، اما نه فقط برای 30 ثانیه. برای درمان درست سوختگی، باید پوست را تا 20 دقیقه زیر آب نگه دارید، بله، واقعا، بعد آن ناحیه را خشک کنید. یعنی هیچ پماد یا بانداژی نیاز نیست. درعوض، سینگلتاری پیشنهاد می‌کند که ناحیه‌ی سوخته را با پوشش پلاستیکی بپوشانید، که نفوذپذیر و استریل است. پوشش پلاستیکی اجازه می‌دهد سوختگی درمحیطی خشک التیام یابد و همچنین دربرابر میکروب‌هایی که ممکن است زخم را آلوده کند از آن محافظت می‌کند.


اشتباه: از انگشتان خود برای خارج کردن چیزی از چشم‌ها استفاده می‌کنید

باد حشره‌های کوچک کثیف را وارد چشمتان می‌کند. اولین غریزه چیست؟ مالیدن آن، بله. اما در حال حاضر اکثر مردم می‌دانند که مالیدن چشم‌ها اشتباه است. آن‌ها فقط آلودگی را پخش می‌کنند و روی سطح چشم را خراش می‌هند. اما فرو بردن انگشتانتان در چشم و بیرون آوردن مژه یا ذرات خاک به همان اندازه بد است. دستان شما آلوده‌ترین بخش بدن شماست و می‌تواند به‌آسانی باکتری‌های عفونت‌زا را وارد چشم کند.

در عوض، چشمانتان را با آب یا محلول سالین (پاک کننده لنز تماسی)، تا زمانی که بهتر شوند، شستشو دهید. تصادفا پاک‌کننده‌ی شیمیایی را در چشمانتان اسپری کردید؟ خب، احتمالا می‌خواهید حداقل 15 دقیقه با سری که به یک طرف کج شده چشمتان را بشوئید، درنتیجه مواد شیمیایی را به سمت چشم دیگر می‌برید. سینگلتاری پیشنهاد می‌کند که با مرکز کنترل سم تماس بگیرید تا آنچه به چشمانتان اسپری کردید را بشناسید و یا برای درمان به مرکز درمانی پزشکی مراجعه کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان