لزوم راه‌اندازی سامانه رزرو تخت‌‌های خالی برای مبتلایان کرونا از سوی وزارت بهداشت

مشاوره فناوری اطلاعات وزارت رفاه گفت: وزارت بهداشت با استفاده از بستر ارتباطی با نرم افزارهای مدیریت اطلاعات بیمارستانی (HIS) یا از طریق ارتباط یک مرکز تماس با اپراتورهای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، تخت‌های خالی بیمارستان‌ها را در یک سامانه ثبت کند

لزوم راه‌اندازی سامانه رزرو تخت‌‌های خالی برای مبتلایان کرونا از سوی وزارت بهداشت

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم؛ با شیوع کرونا و مبتلا شدن بیش از 30 هزار نفر در کشور و فوت بیش از 2500 نفر، اغلب مراکز درمانی کشور در حال ارائه خدمات درمانی به مبتلایان و افرادی که مشکوک به کرونا شده‌اند، هستند.

با افزایش میزان تقاضای دریافت خدمات درمانی و ظرفیت محدود مراکز درمانی، باید از ابزارهای فناورانه برای مدیریت تخت‌ها و امکانات درمانی استفاده کرد.

مراجعات بی هدف و مکرر به مراکز درمانی به منظور تشخیص ابتلا به ویرویس در حال حاضر برخی از افراد با ظن ابتلا به این ویروس، به نخستین مرکز درمانی مراجعه می‌کنند تا تست کرونا بدهند.

این مراجعه درحالی صورت می‌گیرد که فرد اطلاعی از تعداد افرادی که در نوبت هستند صورت می‌گیرد، ندارد. با توجه به اینکه تجهیزات مراکز درمانی هم شبانه روزی در حال استفاده هستند، ممکن است تجهیزات نیاز به رسیدگی و تعمیرات داشته باشند و اساساً در زمان مراجعه فرد، مرکز قادر به ارائه خدمت نباشد.

از سوی دیگر برخی از افراد برای اطمینان از صحت یا عدم صحت تست انجام شده در یک مرکز، اقدام به مراجعات مکرر به سایر مراکز می‌کنند تا از صحت تشخیص اطمینان یابند.

پیامدهای مراجعات بی هدف که توام با استرس و نگرانی فرد و خانواده وی است، شامل موارد زیر است:

افزایش سفرهای درون شهری به منظور دسترسی به مراکز درمانی

افزایش تراکم انسانی در مراکز درمانی که خود یکی از عوامل شیوع هر چه بیشتر این ویروس است

افزایش احتمال ابتلای افرادی که مبتلا نبوده و بدنبال انجام تست کرونا هستند، در نتیجه مراوده با پرسنل و مراجعین به مراکز درمانی

سردرگمی، استرس و اضطراب افراد در نتیجه سرکشی به مراکز درمانی مختلف که این موارد از عواملی هستند که موجب کاهش ایمنی بدن فرد می‌شوند

افزایش احتمال ابتلای نزدیکان و اعضای خانواده فردی که بی هدف به مراکز درمانی مراجعه کرده است

مراجعه به مراکز درمانی و بیمارستان‌های مختلف به منظور یافتن تخت خالی و بستری شدن

در حال حاضر افرادی که تست کرونای آن‌ها مثبت اعلام می‌شود، باید حضورا به بیمارستان‌های مختلف که محل درمان بیماران مبتلا به کرونا هستند مراجعه کنند. طبعاً فرد مبتلا در کنار همراهان و نزدیکان خود به این بیمارستان‌ها مراجعه می‌کند.در برخی از موارد ناچار هستند به بیش از 7 بیمارستان مراجعه کنند.

در یکی از این موارد، فرد مبتلا یک زن باردار بود که ناچار شده بود به بیش از 7 بیمارستان مراجعه کند و همین امر خطر زیادی را برای سلامتی جنین و مادر ایجاد خواهد کرد. علت این امر نبود یک سامانه یا مرکز تماس متمرکز و در دسترس است تا فرد مبتلا با ثبت اطلاعات خود و ایجاد پروفایل، درخواست رزرو تخت بیمارستانی کند. به محض خالی شدن نخستین تخت، با فرد بیمار تماس گرفته شود تا مستقیما به بیمارستان محل درمان خود مراجعه کند.

پیامد نبود این زیرساخت، بروز فشار روانی به بیمار، سردرگمی و مراجعات مکرر به مراکز درمانی، افزایش سفرهای درون شهری، افزایش مبتلایان بدلیل ارتباط فرد مبتلا با نزدیکان خود و نیز افراد حاضر در مراکز درمانی، بالا رفتن فشار کاری به پرسنل یک مرکز درمانی و خالی بودن تخت در مراکز دیگر و مسائلی از این قبیل است.

به منظور حل این معضل و با توجه به اینکه هنوز به پیک بیماری نرسیده‌ایم، باید راهکار سیستمی و متمرکز برای مدیریت و رزرو خدمات تشخیصی و نیز تخت‌های بیمارستانی را طراحی و پیاده سازی کرد.

کسب و کارهای زیادی به خصوص در حوزه گردشگری وجود دارند که امکان رزرو بلیط، سوئیت، خودرو و نظایر آن را برای مشتریان خود فراهم می‌کنند. از یک سو ظرفیت‌های موجود توسط هتل‌ها و ایرلاین‌ها اعلام می‌شود و در قالب یک سیستم یکپارچه، افراد می‌توانند بدون مراجعه حضوری اقدام به رزرو اتاق یا بلیط کنند.

پیشنهاد می‌شود وزارت بهداشت با استفاده از بستر ارتباطی با نرم افزارهای مدیریت اطلاعات بیمارستانی (HIS) یا حتی از طریق ارتباط یک مرکز تماس با اپراتورهای بیمارستان‌ها و مراکز درمانی، تخت‌های خالی بیمارستان‌ها را در یک سامانه ثبت کند.

افرادی که نتیجه تست آن‌ها مثبت شده است و پزشک معالج دستور بستری داده است، با بارگذاری اسناد و مدارک خود، نخستین تخت خالی را رزرو کرده و مستقیماً به آن مرکز مراجعه کنند. با این رویکرد، جلوی مراجعات مکرر افراد به محیط‌های آلوده به ویروس کرونا در بیمارستان‌ها گرفته خواهد شد.از سوی دیگر، بیمارستان‌ها با اطلاع از تعداد بیماران، تعداد تخت‌ها و نیز تعداد پرسنل و کادر درمانی، می‌توانند برنامه‌ریزی لازم را به انجام رسانده و جلوی وارد آمدن آسیب‌های جبران ناپذیر به کادر درمان را بگیرند.

از سوی دیگر امکان به اشتراک گذاری ظرفیت‌هایی نظیر تخت، اقلام و تجهیزات بهداشتی و درمانی و نیز نیروی انسانی در حوزه درمان و پرستاری فراهم خواهد شد و از فشار وارده به پرسنل درمانی تا حد زیادی کاسته خواهد شد.

پیشنهاد کلیدی این است که برای مدیریت رزرو تخت‌ها و امکانات بیمارستانی، از کسب و کارهای فعال در حوزه گردشگری استفاده شود. با توجه به اینکه این کسب  کارهادر شرایط کنونی و در سال جهش تولید، 100 درصد بازار خود را از دست داده‌اند، بهترین راهکار برای احیای این کسب و کارها و نیز حل مساله مدیریت ظرفیت و تخت‌های بیمارستانی، استفاده از ظرفیت این کسب و کارهاست.

حسین میرزایی؛ مشاوره فناوری اطلاعات وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان