چه اموری باعث تقویت چشم بصیرت می شود؟

از آیات و روایات استفاده می شود که هر قدر ایمان و یقین بالا رود، حقائق بیش تری از جهان هستی برای انسان مکشوف می گردد، تا آن جا که می تواند ابراهیم وار بر ملکوت آسمان ها و زمین نظر کند

 از آیات و روایات استفاده می شود که هر قدر ایمان و یقین بالا رود، حقائق بیش تری از جهان هستی برای انسان مکشوف می گردد، تا آن جا که می تواند ابراهیم وار بر ملکوت آسمان ها و زمین نظر کند. قلب و روح آدمی همچون آینه ای است که بر اثر غبار معصیت و زنگار اخلاق سوء، حقیقتی را منعکس نمی کند، ولی هنگامی که با آب توبه این گردوغبار شسته شد، حقیقت در آن پرتو افکن می شود. پیامبر اکرم(ص) می فرماید: اگر شیطان دل های فرزندان آدم را احاطه نکنند، می توانند به جهان ملکوت نظر افکنند. در حدیث دیگر فرمود: اگر زیاده روی در سخنان شما و آزادی دل هایتان در برابر فساد نبود، آن چه را من می بینم، مشاهده می کردید و آن چه را من می شنوم، شما هم می شنیدید. یکی از موانع بزرگ معرفت که چشم دل را کور می کند، هوی پرستی است. قرآن مجید می فرماید: آیا دیدی کسی که معبود خود را هوای نفس خویش قرار داده و خداوند او را با آگاهی گمراه ساخته و بر گوش و قلبش مُهر زده و بر چشمش پرده افکنده است؟! با این حال چه کسی می تواند غیر از خدا او را هدایت کند؟. امام علی(ع) آرزوهای دراز را عامل کوری می داند و می فرماید: آرزوی های دور و دراز چشم های بصیرت را کور می کند.
قرآن مجید به صراحت بین تقوا و معرفت رابطه ای تنگاتنگ ترسیم کرده و فرموده است: واتقوا الله و یعلّمکم الله؛ از خدا بپرهیزید و خداوند به شما تعلیم می دهد. امام علی(ع) می فرماید: تقوای الهی داروی بیماری های دل شما، سبب بینایی دل هایتان، شفای آلام جسمانتان، صلاح و مرهم زخم های جان هایتان وجلای نابینایی چشم هایتان است.


منبع : پاسخگو
قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان