پنتاگون به سربازان آمریکایی در عراق دستورالعمل جنگی داد

هشدار ژنرال‌ها به سیاستمداران در واشنگتن

دنیای اقتصاد : پنتاگون هفته گذشته براساس دستورالعملی به فرماندهان نظامی خود در عراق اعلام کرد تا آماده نبرد با گروه‌های شبه‌نظامی در این کشور باشند

 افزون بر این، این حمله موجب می‌شود که منابع از اقدامات اساسی‌تر که ماموریت اصلی آمریکاست (یعنی آموزش نیروهای عراقی برای مبارزه با داعش) به سوی نبردی معطوف شود که معلوم نیست چه اتفاقاتی در پس آن نهفته است.  دستورالعمل پنتاگون و پاسخ ژنرال وایت- که هر دو از اسناد نظامی داخلی طبقه‌بندی شده هستند- از سوی چندین مقام آمریکایی که اطلاع مستقیمی از ماجرا دارند مطرح شده است. این تبادل نظرات در بحبوحه یک نزاع سخت داخلی در دولت ترامپ بر سر نوع سیاست و برخورد با ایران و جنگ آمریکا در عراق رخ می‌دهد؛ جنگی که 17 سال پیش کلید خورد. برخی مقام‌های عالی رتبه مانند مایک پمپئو (وزیر خارجه) و رابرت اوبراین (مشاور امنیت ملی) خواهان برخورد نظامی قاطع با ایران و نیروهای نیابتی‌اش هستند و شرایط کرونایی در ایران و عراق را به مثابه فرصتی مناسب برای تار و مار کردن گروه‌های شبه‌نظامی عراقی می‌نگرند. گروهی دیگر به رهبری مارک اسپر (وزیر دفاع) و ژنرال مارک میلی (رئیس ستاد مشترک) نسبت به تشدید بحران نظامی هشدار داده و می‌گویند درگیری نظامی می‌تواند موجب بی‌ثباتی خاورمیانه در زمانه‌ای شود که پرزیدنت ترامپ امیدوار است نیروهای آمریکایی را در منطقه کاهش دهد. با این حال، مقام‌های آمریکایی می‌گویند این مارک اسپر است که برای عملیات نظامی جدید در داخل عراق برنامه‌ریزی کرده تا گزینه‌هایی را برای ترامپ جهت مواجهه با گروه‌های شبه نظامی در صورتی که حملات خود را علیه نیروهای آمریکایی تشدید کنند روی میز بگذارد. این را دو مقام ارشد دولتی گفته‌اند.  «مازتی- اشمیت» در گزارش خود می‌افزایند، برخی مقام‌های آمریکایی گفتند که در نشستی در کاخ سفید در 19 مارس، ترامپ هیچ تصمیمی در مورد مجاز دانستن حمله نظامی به عراق اعلام نکرد اما اجازه داد برنامه‌ریزی برای این کار ادامه یابد. بحث بر سر حمله به برخی پایگاه‌های شبه‌نظامیان عراقی در حالی جریان دارد که برخی مقام‌های ارشد پنتاگون و برخی فرماندهان ارشد نظامی نگرانی خود را به خاطر گسترش روزافزون کرونا در میان نظامیان ابراز داشته و معتقدند که این مساله می‌تواند تهدیدی باشد بر توانایی نظامیان در صحنه نبرد و رویارویی‌های میدانی. چند مقام آمریکایی می‌گویند از لحن ژنرال وایت به خود آمده‌اند. آنها می‌گویند ژنرال وایت بر هزینه‌ها و مخاطرات تلاش برای نابودی گروهی که کتائب حزب‌الله نامیده می‌شود تاکید می‌کنند. یادداشت صریح ژنرال وایت همچنین اشاره می‌کند که انجام هر گونه عملیات نظامی بر خلاف توافق با دولت عراق است که به نیروهای آمریکایی اجازه عملیات در این کشور را می‌دهد. افزون بر این، به نوشته وایت و به گفته برخی دیگر از مقام‌های آمریکایی، انجام چنین حمله‌ای می‌تواند رهبران سیاسی و نظامی عراق را وادار به انتخاب میان دو گزینه کند: انتخاب میان آمریکا و متحدانش و انتخاب ایران که بسیاری از عراقی‌ها معتقدند باید با این کشور به‌عنوان همسایه رفتاری مسالمت‌آمیز داشته باشند.

اگرچه ممکن است این حمله دیر یا زود انجام گیرد اما کریم النوری، چهره ارشد در سازمان بدر می‌گوید: «عراق نمی‌تواند قربانی نزاع ایران- آمریکا باشد؛ چراکه در این صورت موجب می‌شود ما ایران را انتخاب کنیم». بسیاری معتقدند این گروه‌های شبه‌نظامی به دو صورت به‌کار گرفته می‌شوند: برای انجام نبردهای نیابتی علیه آمریکا و اعمال فشار برای ورود به عرصه سیاسی و دولتی. کتائب حزب‌الله دارای جناح‌های سیاسی و نظامی است و پیوندهایی با سیاستمداران، تاجران و خیریه‌های عراقی دارد که همگی شبکه‌های نفوذ این گروه را تشکیل می‌دهند. «مایکل نایت»، تحلیلگر موسسه واشنگتن، می‌نویسد: «این گروه مانند دولتِ در سایه است». گزارشگران نیویورک‌تایمز بر این باورند که انجام عملیات گسترده برای زمین‌گیر کردن کتائب حزب‌الله خطری سیاسی و امنیتی برای دولت ترامپ به دنبال دارد و چالشی عملی برای ارتش است. این اقدام حتی می‌تواند روابط با دولت عراق را هم دچار خدشه کند. روابط دو کشور هنوز از زمان ترور فرماندهان نظامی ایرانی و عراقی دچار التهاب است. چندین مقام آمریکایی از جمله پمپئو و میلی بر نیروهای امنیتی عراق فشار می‌آورند تا با گروه‌های شیعه و شبه‌نظامی برخورد کنند یا اینکه در نهایت خود آمریکا دست به مقابله به مثل خواهد زد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان