قطع زنجیره انتقال کرونا با قرنطینه خانگی

تهران- ایرنا- این روزها که ویروس کرونا به سرعت به داخل شهرهای مختلف کشور سرایت کرده است و هزاران تن از هموطنان را مبتلا کرده، ضروری به نظر می‌رسد که تمامی آحاد جامعه با تداوم همدلی، همیاری و عمل به توصیه‌های پزشکی و شهروندی در جهت قطع زنجیره شیوع این ویروس گام بردارند تا بتوان از این روزهای سخت نیز عبور کرد.

قطع زنجیره انتقال کرونا با قرنطینه خانگی

کرونا خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که هفتمین رده جدید آن در شهر ووهان چین پیدا شد؛ علایم ابتلا به این ویروس شامل تب، سرفه، کوتاهی تنفس، علایم گوارش و در موراد شدید، عفونت ریه ( پنومونی)، سندرم تنفسی حاد شدید و نارسایی کلیه است. بر اساس اطلاعات فعلی راه‌های انتقال این ویروس به دیگران از طریق تماس دست آلوده به ترشحات تنفسی با چشم، بینی و دهان، از راه قطره‌های تنفسی (عطسه، سرفه و صحبت کردن چهره به چهره به مدت طولانی) است. بنابراین شست‌وشوی مکرر دست‌ها بسیار توصیه می‌شود. حالا با به پایان رسیدن تعطیلات نوروزی دامنه ابتلای به ویروس کرونا در کشور همچنان گسترده تر می‌شود و نگرانی‌ها از جدال با این دشمن نامرئی در حال افزایش است. هرچند تعدادی از هموطنان با بی احتیاطی ویروس کرونا را جدی نمی گیرند اما بیشتر شهروندان  قرنطینه خانگی را به عنوان مهم ترین راهکار برای سلامت خانواده و هموطنان خود ضروری می دانند تا بتوان به شکست کرونا امید داشت.

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی موضوع شیوع ویروس کرونا را از زوایای مختلفی مورد ارزیابی قرارداده اند.

رسانه‌های اصلاح طلب

روزنامه ایران: با شیوع ویروس کرونا درایران و جهان  تمامی مناسبات اجتماعی ، اقتصادی ، سیاسی ، فرهنگی ، دینی و ...  تحت الشعاع  بحران های  ناشی ازاین بیماری قرار گرفته است به طوری که اکثر جامعه شناسان و فعالان حوزه های اجتماعی معتقدند ساختارهای مدیریتی و زندگی افراد جامعه پس از کرونا با تغییرات و  دگرگونی های اساسی مواجه خواهد شد.

روزنامه ایران در گزارشی آورده است: این وضعیت البته  روابط اجتماعی مردم را بیش از سایر مؤلفه ها تحت تأثیر قرار داده است، دراین مدت، روابط مجازی و تشکیل گروه های خانوادگی  بیش از هر چیز بار سنگین ارتباطات اجتماعی را بدوش کشیده است، مردم خودشان را با این شرایط وفق داده و روابط آنها در سایه تغییرات اساسی، از نو بازتعریف شده است، پیام تبریک ها و تسلیت ها از موقعیت های حضوری به مجازی تغییرکرده و کسب و کارهای اینترنتی و خریدهای از راه دور، ماندن در خانه را به یک فرصت تبدیل کرده اند، فرصتی برابر که در یک همه گیری اجتماعی به خلق نهضت کتابخوانی ، تماشای فیلم، ارزشمندی سلامتی و خانواده ، تفکر و برنامه ریزی منجر شده و حالا شکل جدیدی از زندگی اجتماعی را پیش روی مردم گشوده است، اغلب مردم با خانه ماندن به این نهضت فراگیر پیوسته اند و البته ممکن است در دوران پسا کرونا نیز این عادت های جدید همچنان پیشتازی کند، عادتی که بیش ازهمیشه متصل بودن اجتماعات انسانی را به ما گوشزد و معنی واقعی جامعه  را برایمان باز کرد.

نیک و بد اینترنت در روزگار کرونا، عنوان یادداشتی در روزنامه اعتماد است در گزیده ای از آن می خوانیم: از نیک و بد اینترنت و خاصه آنچه «حاکمیت موبایل» در فضای رسانه‌ای خوانده می‌شود، بسیار گفته شده. بدش اینکه اینترنت که بنا بود به بهبود کیفیت زندگی - چه در بعد مادی و چه از حیث معنای زندگی- کمک کند، از جنبه‌هایی خود جای معنای زندگی را گرفته و حقیقت زندگی را به مجازیات و دلمشغولی‌های مجازی خود فروکاسته است. از خوبش هم - که البته به سبب وضوح مزایای این پدیده هزاره سومی کمتر محل بحث است- اینکه حفره‌های موجود در فضای اطلاع‌رسانی در ابعاد رسمی تنها با اینترنت به مثابه رسانه‌‎ای همگانی است که پر می‌شود.  به بیان ساده‌تر، آسیب‌شناسی سبک زندگی متکی به اینترنت این‌طور تحلیل می‌کند که اینترنت به سبب کثرت داده‌های سطحی و قلت محتواهای عمیق، سطحی‎نگری را نزد اهالی هزاره سومی شایع کرده و جذابیت‌های صوری و مادی را جایگزین «معنای زندگی» کرده است.  از سوی دیگر همین رسانه متهم به رواجِ سطحی‌نگری، به دلایل مختلف از زندگی انسان امروز قابل حذف نیست، چراکه تاثیر آن در فضای خبری و اطلاع‌رسانی چنان مشهود است که حتی با دوره پیشااینترنت قابل قیاس هم نیست. کافی است روزی را تصور کنیم که اینترنت –حتی موقتا و برای مثلا چند روز- از فضای رسانه‌ای دنیا حذف شود؛ آن وقت است که مشقت‌ها برای تولید و انتشار اخبار و اطلاعات برای فعالان رسانه‌ای آغاز می‌شود و از سوی دیگر مردم شاهد کسر کوچکی از حجم اطلاعاتی خواهند بود که پیش از آن روزانه در اختیارشان قرار می‌گرفت.

محمودرضا اسفندیار استاد دانشگاه، با درج یادداشتی در روزنامه آرمان ملی نوشت: شاید برای بیان این حرف قدری زود باشد اما تجربه به ما آموخت گاهی زود دیر می‌شود. نمی‌دانم تا امروز روزگار را چگونه گذراندیم یا چگونه بر ما گذشت؟ هر چه بود فقط باید چراغی شود برای راه آینده‌ای که ابتدای آن با چالشی بزرگ روبه‌رو هستیم. کوتاه بگویم و شاید این برداشت ناصواب باشد؛ شواهد و قرائن از آینده‌ای مبهم اما سرشار از هیجانات مثبت و منفی با نموداری سینوسی با طول موج‌هایی بزرگ و متناوب حکایت دارد. به‌نظر نقطه عطف این عزیمت برای نقطه ثابتی در آینده است که شروع آن شاید با کرونا ویروس آغاز شده است اما بی‌تردید پایان آن نخواهد بود. کرونا ویروس به نسل پر مدعی امروز فهماند که با همه توسعه در علوم طبیعی و پزشکی همچنان از نجات جان بشریت به شدت درمانده و عاجزیم و تا آنجا که دنیا را تعطیل کنیم تا شاید فرصتی بخریم برای زنده ماندن! طول موج این نمودار هم دارای زمان است و هم مکان یعنی این نوسان همان طور که از جایی و زمانی آغاز شده است در جایی و زمانی نه چندان دور به پایان خواهد رسید تا جهانی نو را رقم زند. لذا سال 2020 میلادی در تاریخ بشر به‌عنوان نقطه عزیمت به سوی تحولی جدید یا جهانی نو رخ خواهد نمود که تعیین نقطه ثابت یا پایان این موج قدری دشوار می‌نماید. به هر شکل که بنگریم چالشی که کرونا ویروس رقم زده است به ما فهماند جهان بشری نیازمند تحولی بزرگ و نظمی نوین است که در لابه‌لای شکل‌گیری آن هر جامعه‌ای که نتواند وفق یابد آزار خواهد دید و هر که زودتر وفق یابد روزهای بهتری را پیش رو خواهد داشت. در واقع دنیا باید منتظر روزهای تلخ و شیرینی باشد که قرار است انتهایش خیر بشریت را در پی داشته باشد. می‌طلبد در سال آتی که سال تحولات در همه عرصه‌ها و شئون زندگی بشری خواهد بود، اعم از اقتصاد و سیاست و ارزش‌ها و اخلاق تا حوزه علم و فناوری و آموزش و خانواده، همه ما پیش‌نیازهایی را در خود تقویت کنیم تا به سلامت از این دوره گذار به جهانی جدید به سلامت عبور کنیم و بی‌تردید این مهم میسّر نخواهد شد مگر با خودسازی و تقویت باورهای درونی سازنده و تغییر در برخی الگوهای رفتاری. شاید نیاز باشد بیشتر قدردان لحظات باشیم، بیشتر به هم محبت کنیم، کمتر به هم سخت بگیریم، بیشتر به هم عشق بورزیم، بیشتر به‌بودن در کنار هم ارزش بگذاریم و قدر هر نفس که فرو می‌رود را بدانیم تا ممد حیات باشد و مفرّح ذات.

کرونا و دگرگونی ارزش‌ها!، عنوان یادداشتی درروزنامه ابتکار است، در بخشی از آن می خوانیم: 1- کرونا انگار قرار نیست به این زودی‌ها رخت خود را از جهان برچیند. مهمانی است که گویا می‌خواهد مقیم شود. باید از این پس، حضور آن را به رسمیت بشماریم. حضورش نیز چندان سنگین است که آثار انکارنشدنی دارد. کرونا هم آثار معرفتی و هم آثار رفتاری خواهد داشت. شواهد نشان می‌دهد برخی از این آثار، پایدار خواهند ماند. 2- به علت کرونا، رهبران بزرگ مذهبی، پیروان ادیان را به خلوت‌گزینی و دوری از جمع دعوت می‌کنند. پاپ در واتیکان، برای میدان خالی سخن می‌گوید و اینجا نیز، به توصیه مسئولان درمان و موافقت علما، درِ حرم‌های مطهر بسته شده است. 3- شاید اولین‌بار در جهان است که مناسک جمعیِ موحدان، اینگونه تعطیل می‌شود! اولین‌بار است که فضیلت در تفرق است. توصیه به عبادات فردی و حذر از مناسک جمعی، امری نادر است. اولین‌بار است که گریختن از جمع و گزیدنِ تنهایی، فضیلت به ‌حساب می‌آید. این ایام، یدالله مع الفرادی است! عبادات، آدابی دیگر یافته‌اند. 4- امروز «مسئولیت اجتماعی» به سبب پیوند قریبی که با جان انسان‌ها یافته است، در سقف «تکالیف اخلاقی» می‌نشیند. ایضاً مسئولیت اجتماعی در رعایت فاصله اجتماعی معنادار شده است. لذا نه‌تنها امروز فضیلت مذهبی، در ترک مناسک جمعی است؛ بلکه فضیلت مدنی و مدرن نیز در رعایت فاصله اجتماعی است. کرونا، ارزش‌ها را دگرگون کرده است!

سیدحمید تقوی فر در یادداشتی در روزنامه همدلی نوشت: تاریخ بشر توجیه اتحاد بدون توهم یا حقیقت وجود دشمن فرضی یا واقعی را به یاد ندارد. تئوری عمومی سیستم‌ها هم می‌گوید که هر نظمی در مقابل آنتروپی(آشفتگی) مقاومت می‌کند سرانجام کنش و واکنش میان نظم موجود و آنتروپی، نظم جدیدی را سامان می‌دهد که باز به عنوان نظم موجود با آنتروپی درون خود به کنش و واکنش می‌رسد و نظم تازه‌تری سر بر می‌آورد. این فرآیند به حرکت تاریخ و تغییرات اجتماعی و تکامل می‌انجامد.در ابتدای تاریخ و عصر انسان شکارگر، دشمن؛ گرسنگی بود و حیوانات دیگر. و انسان به قدرت و عقل ابزارساز خود متکی بود. در عصر کشاورزی، دشمن؛ همسایگان یورت دامپروری و زمین‌های کشاورزی بود و اتحاد خانواده و قبیله، نیز تدبیری برای دفاع از یورت و زمین بود. نمادهای اتحاد قبیله در مقابل سایر قبایل، آن همه سرودها، ترانه‌ها، اسطوره‌ها، با آن‌همه زیبایی، محصول نوع معیشت، شرایط زیست و دشمنی در مقابل دیگران و حفظ اتخاد خود بوده است؛ همان‌ها که تحت عنوان فولکلور و فرهنگ شناخته می‌شود. حیات و ممات نیاکان ما بستگی به این اتحاد و دشمنی با دشمنان داشت و در سطح کلی‌تر - یا ملی‌تر- فتوحات عالم‌گیر، جهان‌گشایی‌های عظیم، جابه‌جایی‌های بزرگ انسانی،ل شکرکشی‌های جهان‌سوز، تجلی آن تفکر در عصر باستان بوده است. در جهان موج دوم یعنی عصر صنعت، منافع طبقاتی و مادی، سر لوحه کار قرار گرفت. در این موقعیت طبقه کارگر باید در مقابل دشمنان خود یعنی سرمایه‌داران متحد می‌شد. شعار معروف «کارگران جهان متحد شوید» در همین راستا ارزیابی می‌شود. در سطح کلان هم رسیدن به منابع اولیه و بازار فروش دستمایه استعمار و در صورت عینی آن، دو جنگ جهانی اول و دوم شد. سطح دشمنی از قبیله به قاره کشیده شد و دایره‌ها وسیع‌تر شد، اما منطق همان منطق توجیه اتحاد در مقابل دشمنی دشمنان بوده است. دوگانه عدالت و آزادی و سوسیالیسم و کاپیتالیسم، کره زمین را به دو نیمه تقسیم کرد که دو قطبی شرق و غرب مظهر آن بود و جنبش عدم تعهد و جنبش‌های رهایی‌بخش، میان‌پرده‌های آن نمایش عظیم جهان موج دوم یا عصر صنعت بوده است.

به گزارش فرارو، نتایج یک پژوهش که اخیرا بر درگاه اینترنتی دانشگاه ییل منتشر شده با بسط یک مدل اپیدمیولوژی به تخمین میزان مبتلایان به بیماری کرونا و نرخ مرگ‌ومیر ناشی از آن پرداخته است. این پژوهش در پنج سناریو تنظیم شده است و نتایج آن نشان می‌دهد در حالت‌های مختلف زمان پیک کرونا می‌تواند متفاوت باشد. در مجموع پژوهش برآورد کرده تب کرونا در ابتدای تابستان فروکش کند، اما نرخ ابتلا و مرگ‌ومیر آن بسته به عملکرد سیاست‌گذار کاملا متفاوت است. سناریوهای ترسیم‌شده نشان می دهد با فرض اینکه از ابتدای شیوع بیماری تماس افراد تا 75 درصد کاهش داشته است، موارد ابتلا (شامل بدون علامت و پنهان) بین 3 تا 6 برابر موارد گزارش شده تخمین زده شده است. این پژوهش در فرض دیگری برآورد کرده است اگر نیمی از افراد جامعه پس از تعطیلات نوروز تماس خود را با بقیه افراد به صفر برسانند و نیم دیگر از این رفتار پیروی نکنند، امکان دارد تعداد موارد ابتلا تا ابتدای تابستان به 3 میلیون نفر برسد. اما چه باید کرد؟ مقاله با الهام از تجربه کره‌جنوبی، ژاپن و چین تاکید دارد، راه‌حل نهایی در کنار فاصله‌گذاری اجتماعی، تست فراگیر است. این سیاست علاوه بر اینکه جان بسیاری از افراد را از مرگ نجات می‌دهد، فشار بر روی سیستم درمانی را نیز کاهش می‌دهد.

ولی‌اله آقایارزاده در یادداشتی در روزنامه جهان صنعت نوشت: سرانجام پس از گذشت بیش از 40 روز از شیوع ویروس کرونا آرام‌آرام موج نگرانی‌ها از پیامدهای اقتصادی آن هر روز افزایش می‌یابد. افزایش مبتلایان به ویروس کرونا و آثار مخربی که بر اقتصاد کشور می‌گذارد از جنبه‌های متفاوتی قابلیت نگرش دارد. از آنجا که این ویروس قابلیت پخش و انتشار سراسری دارد و توان درگیر کردن تمام فعالیت‌های اقتصادی کشور را در بخش‌های مختلف که با مردم در ارتباط است و توان تحت‌تاثیر قرار دادن و لطمه زدن به بنگاه‌های کوچک را دارد از این حیث بسیار حائز اهمیت است؛ کسب‌وکارهایی مانند گردشگری، رستوران‌ها، کافی‌شاپ‌ها، باشگاه‌های ورزشی، مراکز خرید، سینماها، هتل‌ها، مراکز فرهنگی، حمل‌ونقل و از همه مهم‌تر تولیدکنندگان کوچک که بخش عظیمی از اشتغال کشور را تشکیل می‌دهد. بنگاه‌های کوچکی که بر اثر عدم فروش محصولات‌شان بر اثر شیوع ویروس کرونا تقریبا به تعطیلی کامل رسیده‌اند و مساله مهم نیز همین است. بخش برنامه و بودجه دولت در تمامیت نگرش خود بخش زیادی از نگاه خود را معطوف به اشتغال‌هایی که در دید عموم مردم است، قرار داده است و بنگاه‌های کوچک که به صورت تولیدکنندگان مواد اولیه برای شرکت‌ها و یا بنگاه‌های بزرگ‌تر هستند دیده نشده و یا بسیار کمتر دیده شده است.

معصومه هلالی‌زاده عضو هیات علمی پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی در گفت و گو با خبرگزاری ایسنا، در مورد  فعالیت ورزشی زنان باردار در دوران شیوع ویروس کرونا و لزوم حضور در خانه در طرح فاصله اجتماعی، بیان کرد: زنان باردار یکی از گروه‌های پرخطر جامعه از لحاظ ابتلا به بیماری کرونا به شمار می‌آیند و به طور کلی در دوران بارداری با توجه به افزایش حجم رحم و افزایش فشار وارده بر ریه‌ها ناشی از بالا آمدن پرده دیافراگم، کارآیی دستگاه تنفسی با اختلال جزیی همراه خواهد بود که به عنوان نمونه، تنگی نفس در ترایمستر سوم‌ بارداری از تبعات آن است. علاوه بر مراقبت های بهداشتی و مراقبت‌های تغذیه‌ای موثر در دوران همه گیری کرونا، راهکار اصولی و قابل توصیه به مادران باردار، انجام مراقبت‌های حرکتی لازم به منظور تقویت سیستم ایمنی و پیشگیری از ابتلا به انواع بیماری‌های حاد نظیر بیماری ویروسی کرونای جدید یا همان کوید 19 است.

ویلیام اسکات لوکاس استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه بیرمنگام در گفت وگو با خبرگزاری ایلنا می گوید: قرنطینه کردن شهرها مهم‌ترین اقدامی بود که باید انجام می‌شد و این کار در روزهای اول صورت نگرفت. در نتیجه ما شاهد آمار بالای شیوع کرونا در ایران بودیم. اکنون امکان درمان کرونا با توجه به این که واکسن این بیماری کشف نشده است، وجود ندارد اما تحریم‌ها می‌تواند چالش اصلی برای محدود کردن کرونا و تلاش‌های کادر درمان در ایران باشد. هرچند فقط بر روی کاغذ داروها در تحریم نیستند اما با مانع تراشی برای تراکنش‌ها این اتفاق افتاده است.  مقام‌ها و کادر درمان ایران در خط مقدم مقابله با کرونا هستند. مسئولان ایران باید کمک های پزشکی کشورهای مختلف و نهاد های مختلف را بپذیرند و با مردم در مورد این بیماری بیشتر صحبت شود.

رسانه‌های اصولگرا

کیهان: اکنون که بیش از یک ماه و نیم از اعلام ورود کرونا به ایران می‌گذرد، بررسی‌ها نشان می‌دهد برخلاف جوسازی‌های روزها و هفته‌های آغازین، عزم ملی و مجاهدت کادر بهداشتی و درمانی توانسته این بیماری را مدیریت کند.

روزنامه کیهان در گزارشی آورده است:‌ حدود یک ماه و نیم از اعلام خبر ورود ویروس کرونا به کشور می‌گذرد، خبری شوکه‌کننده که سؤال «وضعیت چگونه خواهد شد؟» را به‌وجود آورد؛ همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد، فرار از این ویروس ناشناخته منحوس امکان‌پذیر نبود و اکنون با گذشت بیش از 45 روز از شیوع کرونا در ایران، بیش از 53 هزار نفر مبتلا و سه هزار و 294 نفر هم جان باخته‌اند. اما آیا این آمار می‌تواند پاسخی برای سؤال قبلی باشد؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد برخلاف جوسازی‌های روزها و حتی هفته‌های آغازین شیوع کرونا در ایران، عزم ملی و مجاهدت کادر بهداشتی و درمانی توانسته این بیماری را مدیریت کند. بد نیست کمی ‌به روزهای نخست شیوع کرونا در ایران بازگردیم، روزهایی که خیلی‌ها نمی‌دانستند قرار است در آینده چه اتفاقی رخ دهد؟ مدارس و دانشگاه‌ها تعطیل شد، ادارات دولتی و برخی مشاغل به حالت نیمه‌تعطیل در آمدند، نمودارها حاکی از روند صعودی بیماری داشت و در کنار اینها رسانه‌های غربی با پمپاژ ناامیدی و اخبار دروغ به جامعه سعی کردند تا شیوع کرونا در ایران را پایانی بر همه چیز جلوه دهند!

به گزارش وطن امروز، بررسی آمارهای رسمی وزارت بهداشت نشان می‌دهد که روند مرگ و میر ناشی از «کووید-19» در کشور ثابت بوده اما روند ابتلای نهایی به کرونا افزایش چشمگیری داشته است. وزارت بهداشتی‌ها معتقدند افزایش تعداد مبتلایان به علت افزایش تست‌ و فرآیند بیماریابی بوده است. سعید نمکی، وزیر بهداشت در این‌باره گفت: در افکار عمومی و از سوی برخی کارشناسان این پرسش مطرح شده است که وقتی می‌گوییم موج سنگین اولیه بیماری را در کشور مدیریت کرده‌ایم، پس چگونه موارد شناسایی‌شده افزایش یافته است؟ به‌دلیل تقویت بیماریابی توانسته‌ایم موارد جدید بیشتری از ابتلا به «کووید-19» در کشور را شناسایی کنیم و در روزهای آینده، اثرات بهبودی این افراد که شناسایی شده‌اند، بیشتر نمایان می‌شود و وضعیت ایران را در سطح جهانی، متحول خواهد کرد. وی افزود: تا امروز توانسته‌ایم بیش از 90 درصد از جمعیت هدف را در طرح بسیج ملی مقابله با کرونا پوشش دهیم.

روزنامه جوان با درج گزارشی آورده است: تعداد مبتلایان به ویروس کرونا در سراسر جهان از یک‌میلیون نفر فراتر رفت و تعداد مرگ و میرهای ناشی از کرونا در سراسر جهان به 51 هزار نفر رسیده است. کانون انتشار و بحران این ویروس حالا دیگر کشورهای آسیایی نیستند. امریکا و اروپا با بیشترین تعداد مبتلا و مرگ و میر ناشی از ویروس کووید 19، به قلب بحران پاندمی کرونا تبدیل شده‌اند. کشور امریکا با 235‌هزار و 385 مبتلا بیشترین تعداد مبتلایان به کووید 19 را به خود اختصاص داده که بیش از 5‌هزارو 700 تن از این افراد جان خود را از دست داده‌اند. بر اساس آمار دانشگاه جانز هاپکینز، امریکا در فاصله چهارشنبه تا پنج‌شنبه شب با مرگ نزدیک هزارو 200 نفر به علت آلودگی به ویروس کرونا، بدترین آمار روزانه مرگ و میر ناشی از کووید 19، ظرف 24 ساعت در این کشور و در جهان ثبت شد. رکورد قبلی تعداد جان باختگان ویروس کرونا ظرف 24 ساعت در یک کشور متعلق به ایتالیا بود که با 969 مورد در 27 مارس به ثبت رسید. بر اساس پیش‌بینی‌های کاخ سفید، کووید 19 احتمالا جان بین 100‌هزار تا 240‌هزار نفر را در امریکا خواهد گرفت. با وجود این، اما رکورد مرگ و میرها فعلا در اختیار دو کشور اروپایی ایتالیا و اسپانیاست.

به گزارش خبرگزاری مهر، سید امیر مرتضویان متخصص علوم و صنایع غذایی، در خصوص وجود ویروس کرونا در مواد غذایی، عنوان کرد: با توجه به اطلاعات موجود، دمای سالم سازی مواد غذایی برای حذف ویروس کرونای احتمالی موجود در آنها، حداقل 60 و ترجیحاً 70 درجه سلسیوس در نظر گرفته می‌شود و ممکن است آلودگی احتمالی در این مواد در کمتر از این دما، از بین نرود. مردم اکثر مواد غذایی صنعتی را با اطمینان خاطر می‌توانند مصرف کنند، زیرا با ضریب بهداشتی بالا تهیه می‌شوند و ماده اولیه آنها اغلب سالم سازی بهداشتی می‌شود، اما در خصوص محصولات غذایی غیر صنعتی، هم در ماده اولیه تولید و هم پس از تولید، احتمال آلودگی به ویروس کرونا وجود دارد. شیر پاستوریزه در طول فرآیند تولید برای 15 ثانیه در معرض دمای حداقل 75 درجه سلسیوس قرار می‌گیرد که آلودگی احتمالی را از بین می‌برد. میزان دما برای شیر استریلیزه نیز به مراتب بیشتر است، بنابراین در مجموع تمامی لبنیات بسته بندی و صنعتی که از شیر پاستوریزه تهیه می‌شوند همچون ماست، پنیر، خامه و بستنی را با اطمینان کامل مصرف کنید. البته بعد از خرید بسته بندی آنها نیاز به شست و شو با آب و مایع شوینده دارد.

به گزارش مشرق، محمدباقر قالیباف منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم شورای اسلامی در یادداشتی با عنوان «ما و جهان پساکرونا»، تاثیرات ژئوپلتیکی شیوع کرونا بر نظم آیندۀ جهانی را بررسی کرد. متن کامل این یادداشت به شرح زیر است:  در جهان دگرگون‌شدۀ آینده نقشی مؤثر خواهیم داشت یا صرفاً نظاره‌گر خواهیم بود؟ شیوع ویروس کرونا در مدت زمان کوتاهی جهان را درگیر خود کرده است و در صورتی که طولانی شود تأثیری ماندگار بر همۀ ارکان نظم آیندۀ جهانی خواهد گذاشت. برای تحلیل ژئوپلتیکی این پدیدۀ مهم می‌توان به نکات ذیل اشاره کرد؛ 1-شیوع ویروس کووید-19 نشان داد برخلاف آنچه برخی پژوهشگران در مورد کاهش نقش دولت‌ها و جایگزینی آن با سایر بازیگران فراملی و فروملی بحث کرده‌اند، هنوز هم دولت‌ها بازیگر اصلی جوامع هستند و این نقش در بحران‌ها تشدید می‌شود. در جهان پساکرونا دولت قوی‌تر و مداخله‌گرتر خواهد شد و مسئولیت‌های پیشین خود را بازیابی خواهد کرد.

 حسین سلاح‌ ورزی عضو هییت رئیسه کانون عالی کارفرمایی ایران در گفت وگو با پایگاه خبری تابناک گفت: همانطوریکه سازمان بهداشت جهانی هم این بیماری را به عنوان پاندمی و جهان شمول اعلام کرده، هر انسانی و در هر مکانی در معرض ابتلا به این ویروس است و بنا به گفته مقامات کشورمان هم، حتی تا 80 درصد جمعیت ایران هم احتمال ابتلا به بیماری کویید 19 دارند، لذا هراس افکنی و طرح موضوع انحرافی که درصورت ابتلا کارکنان یا فوت احتمالی نیروی کار، دیه آن به عهده کارفرما خواهد بود صحبتی عوامانه و فاقد مبنای قانونی ‌حقوقی است. چنان چه کارگران و کارکنان بنگاه ها در اثر ابتلا به ویروس کرونا، بیمار شده و بستری یا قرنطینه شوند، تکلیفی بابت پرداخت مزد آنان در دوران بیماری بر عهده کارفرما نخواهد بود، بلکه به استناد مقررات قانون کار و قانون تأمین اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی مکلف به پرداخت غرامت دستمزد کارگر وکارکنان مبتلا به بیماری که قرنطینه، بستری یا به دستور پزشک ملزم به استراحت اجباری یا استفاده از مرخصی استعلاجی باشند باشند، خواهد بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان