شاکری: لجاجت و بی توجهی رئیس جمهور به توصیه متخصصان نحوه مقابله با کرونا را پیچیده کرد

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی گفت: نحوه برخورد آقای روحانی با مسائل سرنوشت سازی چون مدیریت همه گیری ویروس کرونا همانند برخورد ایشان با موضوعاتی&#۱۶۰;چون برجام و افزایش قیمت بنزین است که به جز خسارت برای کشور نتیجه ای دیگری در بر نداشته است.

شاکری: لجاجت و بی توجهی رئیس جمهور به توصیه متخصصان نحوه مقابله با کرونا را پیچیده کرد

مجتبی شاکری دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی در گفت وگو با خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، با اشاره به عملکرد دولت در بحث مدیریت ویروس کرونا گفت: ممکن است که در ابتدای شیوع بحران کرونا گفته می شد که این ویروس قادر نیست  در تمامی ابعاد سیاسی، امنیتی، اقتصادی و بهداشتی دنیا را در بر بگیرد و مسئله اول تمامی کشورها شود. ولی با همه گیری سریع کرونا به ویژه در چین  زنگ خطر برای حاکمان دیگر کشورهای دنیا به صدا درآمد.

وی با بیان اینکه روبرو شدن با این ویروس و نحوه مدیریت آن بحثی علمی و تجربی است، تصریح کرد: ممکن است در ابتدا گفته شود که ما پیش بینی این مقدار فراگیری را نداشتیم ولی با توجه به اینکه شیوع این ویروس از کشور چین آغاز شد نوع مواجهه دولت چین با کرونا و نحوه کنترل آن می توانست الگو مناسبی برای دیگر کشورها از جمله ایران به منظور آگاهی از نحوه مواجهه با آن باشد. بنابراین بیان اظهارات از این دست که ما نمی دانستیم که این ویروس قادر است به این سرعت سراسر کشور را درگیر کند به هیچ عنوان قابل توجیه نیست. بویژه اینکه متخصصین و کارشناسان داخلی این ویروس را به خوبی مورد ارزیابی قرار داده و هشدار داده بودند که کووید 19 ویروسی جهش یافته است و حتی برخی کارشناسان نیز احتمال بیولوژیک بودن این ویروس را مطرح می کردند. 

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی با انتقاد از نحوه مواجهه دولت بویژه شخص رئیس جمهور با ویروس کرونا اظهار داشت: آقای روحانی از همان ابتدای همه گیری کرونا در کشور به عرصه مدیریتی این بحران ورود پیدا نکرد و  باز همان یک دندگی و لجاجتی که در قضایای تک نرخی کردن ارز، ماجرای افزایش 300 درصدی قیمت بنزین که شوک سنگینی به جامعه وارد کرد و همچنین  بحث برجام داشت را اینبار نیز تکرار کرد. در حالی که حتی برخی از اعضای کابینه و همچنین تعدادی از وزرای پیشین بهداشت و درمان در نامه ای این هشدار را به رئیس جمهور داده بودند که تاخیر در اجرای محدودیت های اجتماعی و عبور و مرور و از دست دادن فرصت طلایی تعطیلات نوروزی می تواند خسارات زیان بار و جبران ناپذیر جانی و مالی را به کشور تحمیل کند. با این حال آقای روحانی همانند ماجرای برجام که به توصیه هیچ یک از دلسوزان و کارشناسان امر توجهی نکرد در قضیه مدیریت ویروس کرونا نیز شاهد بودیم که هیچ  انعطافی از خود نشان نداد. 

شاکری خاطرنشان کرد: این لجاجت آقای روحانی در بحث نامه آقای لاریجانی به  رئیس جمهور  و درخواست از او برای به عهده گرفتن ریاست میدانی ستاد ملی مقابله با کرونا و پاسخ رهبر معظم انقلاب به این نامه که بر اساس قانون اساسی رئیس جمهور را مکلف به بعهده گرفتن این مسئولیت می کرد، به خوبی عیان شد و افکار عمومی کشور به خوبی نظاره کردند که رئیس جمهور باز هم از قبول  مسئولیتی مهم سر باز زد و به تصمیم قبلی خود مبنی بر گماردن وزیر بهداشت در سمت ریاست ستاد ملی مبارزه با کرونا اصرار کرد. 

وی ادامه داد: درباره مسئله قرنطینه سازی نیز با وجود اینکه آمارهای اعلامی از سوی وزارت بهداشت روندی افزایشی را نشان می داد ولی شاهد بودیم که شخص رئیس جمهور هیچ گونه توجهی به این روند افزایشی و همچنین توصیه کارشناسان و پزشکان متخصص مبنی بر لزوم تسریع در اعمال محدودیت های اجتماعی نداشت. حتی شاهد تناقض گویی ایشان در بحبوحه انجام موج اول سفرهای نوروزی بودیم آنجا که آقای روحانی با خیالی آسوده از همراهی اکثر مردم سخن می گفت و اظهار می داشت که  تنها 10 الی 20 درصد مردم به توصیه های بهداشتی عمل نکردند و اقدام به سفرهای بین شهری کرده اند، در حالی که با یک حساب سرانگشتی متوجه می شویم که 15 درصد از جمعیت 80 میلیونی ایران یعنی در واقع 12.5 میلیون نفر آدم که می توانند به سرعت ویروس را در سراسر کشور جابجا کنند. 

شاکری تصریح کرد: این ساده سازی مسئله از سوی رئیس جمهور در حالی بود که بسیاری از مردم در همان روزهای ابتدایی ورود کرونا به کشور معتقد به قرنطینه سازی کامل کشور بودند ولی آقای روحانی در سخنرانی های خود اعمال محدودیت های اجتماعی و فیزیکی را منوط به بد شدن شرایط می کرد و برای افکار عمومی این سوال مطرح می شد که معیار رئیس جمهور از بد شدن شرایط دقیقا چیست. آیا باید معیار ما  کشور ایتالیا و اسپانیا می بود که شمار مرگ و میر ناشی از ویروس کرونا در آنها امروز به بالای 10 هزار نفر رسیده است؟

دبیرکل جمعیت جانبازان انقلاب اسلامی تاکید کرد: متاسفانه آقای روحانی در بحث اعمال محدودیت های اجتماعی و فیزیکی با همان آرامشی که در ماجرای تصمیم بنزینی داشت که  با خیال آسوده اعلام کرد که او هم صبح جمعه از افزایش قیمت بنزین مطلع شده در مسئله مدیریت کرونا نیز  با تصمیمات نابهنگام خود جان بسیاری از مردم را به خظر انداخت.بنابراین به نظر می رسد نحوه برخورد آقای روحانی با مسائل مهم و سرنوشت سازی چون مدیریت همه گیری ویروس کرونا همانند نحوه برخورد ایشان با موضوعاتی چون برجام، تک نرخی کردن قیمت دلار و ماجرای افزایش قیمت بنزین باشد که به جز خسارت برای کشور نتیجه ای دیگری در بر نداشته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد:  البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که علی رغم اینکه دولت و به طور مشخص شخص رئیس جمهور کارنامه قابل دفاعی در ماجرای مدیریت ویروس کرونا نداشت ولی نباید از زحمات شخص وزیر بهداشت و کادر پزشکی کشور و همچنین نیروهای مسلح و نیروهای جهادی غافل شد که به نحو احسن به میدان مقابله با این ویروس منحوس آمدند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان