عملیات روانی رادیو فرانسه نسبت به ایران در ماجرای کرونا

خبرگزاری فارس: رسانه های بیگانه در جریان شیوع ویروس کرونا در ایران خط خبری خاصی پیش گرفته اند که بررسی دقیق آن بیانگر نوع نگاه آن ها به تحولات ایران است.

بر همین اساس، بررسی تحلیلی عناوین خبری رادیو فرانسه(rfi) در بازه زمانی 11بهمن تا 29 اسفند 98، نشان می دهد که کشف سناریوی عملیات روانی رسانه مزبور، چندان دشوار نیست.

با توجه به آمار، روش‌های عملیات روانی به کار رفته و پردازش موضوعی اخبار منتشر شده در رادیو فرانسه، سناریوی سیاسی این رسانه در دو بعد داخلی و خارجی و چند لایه پیچیده، طراحی شده است:

1. بعد داخلی

دویچه‌وله در بعد داخلی سناریوی مشخص خود را در چهار سطح دنبال کرد:

1.1. شخصیت‌های نظام:

رادیو فرانسه در لایه «شخصیت‌های نظام» تلاش کرد با انتشار اخبار تحریف‌شده و به کار بردن ادبیات ناشایست به تخریب چهره مقام معظم رهبری بپردازد و مخاطب را نسبت به ایشان بی‌اعتماد کند. از آن‌جا که این رسانه زیرمجموعه دولت فرانسه محسوب می‌شود پیگیری حقوقی علیه این اقدام توسط مقامات مسئول ضروری است. البته رادیو فرانسه نسبت به برخی مسئولین رده‌بالای اجرایی که هم‌سو با غرب تلقی می‌شوند جانب احتیاط را رعایت کرد و اخبار منفی محسوسی علیه آنان منتشر نکرد.

1.2. بازوهای اجرایی غرب:

کشورهای غربی برای پیاده کردن اهداف خود در ایران نیروهای تربیت‌شده‌ای را به کشور گسیل داشتند که بخشی از آنان با هوشیاری نهادهای امنیتی و قضایی به دام افتادند و دوران محکومت خود را سپری می‌کنند. طبیعی است این مهره‌ها برای نظام استکبار ارزش‌مندند و برای ایجاد بحران‌های آتی یا تثبیت بحران فعلی به آنان نیاز دارند.

در نتیجه رادیو فرانسه در این لایه برای آزادسازی این مهره‌ها تلاش کرد و به جهت‌دهی و فشار رسانه‌ای پرداخت.

1.3. عموم مردم:

رادیو فرانسه با انتشار اخبار تحریف‌آمیز و پمپاژ اخبار منفی تلاش کرد یأس و ناامیدی را به قلب مخاطب ایرانی منتقل کند و ویروس بی‌اعتمادی به نظام را به آنان منتقل کند. هدف رادیو فرانسه از ایجاد بی‌اعتمادی مردم به مسئولین بهداشتی-اجرایی کشور در کوتاه‌مدت؛ بی‌توجهی آنان به توصیه مسئولین و تثبیت و تشدید بحران بود.

هم‌چنین این رسانه به طرز مخفیانه و مرموزی به تخریب هویت مذهبی و ملی ایرانیان به بهانه کرونا پرداخت و البته از حفظ وجهه غرب در ذهن مخاطب خود نیز غافل نبود و تلاش داشت چهره‌ای مثبت و مقتدر از اروپا به ویژه آلمان و فرانسه در ذهن مخاطب حک کند.

1.4. نظام اسلامی:

نظام اسلامی در عمق اعتقادی خود بر دو پایه «مذهب» و «مردم‌سالاری دینی» بنا نهاده شده و رادیو فرانسه با تخریب مذهب و نمادهای مذهبی و همچنین اتهام دیکتاتوری به جمهوری اسلامی سعی کرد این ارکان را سست کند و نظام را به مرور دچار بحران ایدئولوژیک کند.

2. بعد بین‌المللی:

رادیو فرانسه سناریوی خارجی خود علیه ایران را در سه سطح پیش برد:

2.1. مجامع بین‌المللی:

رادیو فرانسه هم‌گام با سایر رسانه‌های بیگانه با انتشار اخبار غیرمستند ایران را محور شیوع کرونا در منطقه و جهان جلوه داد و با اتهام‌زنی؛ جمهوری اسلامی را در این مسئله مقصر نشان داد. شکی نیست که این پرونده‌سازی و اتهام‌زنی‌ها در صورت عدم دریافت پاسخ مناسب از نهادهای مسئول سیاست خارجی زمینه‌ساز دعاوی حقوقی علیه کشور خواهد شد. به علاوه این پروپاگاندا به انحراف اذهان از احتمال دست داشتن غربی‌ها در ساخت این ویروس جدید خواهد انجامید.

2.2. دیپلماسی سنتی:

مذاکره و به سازش کشاندن هرچه بیش‌تر جمهوری اسلامی یکی از اهداف ثابت سیاست‌های اجرایی و رسانه‌ای غرب است. شیوع کرونا نیز رادیو فرانسه را از این هدف غافل نکرد و خبرنویسان این رسانه کرونا را به تحریم و FATF گره زدند و با نشانی غلط راه برون‌رفت مشکلات را سازش مطلق در برابر غرب نشان دادند.

2.3. دیپلماسی عمومی:

جایگاه قدرت نرم در عرصه روابط بین‌الملل امروز بر کسی پوشیده نیست. حفظ وجهه مثبت از یک کشور در میان ملت‌ها و مردم دیگر کشورها از اهمیت فوق‌العاده‌ای برخوردار است به ویژه اگر مردم آن کشور، همسایه نیز باشند. در عصر انقلاب اسلامی به برکت شعارها و شاخصه‌های مکتب امام خمینی قدس سره الشریف جمهوری اسلامی ظرفیت بالایی در حوزه قدرت نرم دارد. این شعارها و اهداف همگانی است و قلب هر شخص منصفی را به خود جلب می‌کند.

بخش فارسی زبان رادیو فرانسه، مخاطبانی از کشور افغانستان نیز دارد. لذا با لحاظ این نکته، چهره‌ای اهریمنی از ایران ساخت و کشورمان را محور شیوع کرونا به افغانستان جلوه داد و تلاش کرد ذهن مخاطب افغانستانی را نسبت به ایران و ایرانیان بدبین کند که این بدبینی در صورت عدم رسیدگی مسئولین مربوطه، به مرور به تیرگی روابط دو کشور و تضعیف قدرت نرم ایران خواهد انجامید.

متن کامل این تحقیق که توسط جمعی از پژوهشگران حوزوی گردآوری و در کانال (rozaneebefarda@) منتشر شده را می توانید در زیر دریافت کنید.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان