نگاه رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی به بازگشایی واحدهای تولیدی کشور

تهران- ایرنا- رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی طی شبانه‌روز اخیر عمده اخبار و گزارش‌های خود را به بازگشایی مراکز تولیدی و برداشته‌شدن محدودیت‌های تردد درون و برون‌شهری اختصاص‌دادند.

نگاه رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی به بازگشایی واحدهای تولیدی کشور

رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی با ادعای بروز اختلافات جدی میان وزارت بهداشت و صمت در مورد بازگشایی مراکز تولیدی، القای گزاره «ارجحیت مسائل اقتصادی بر سلامت شهروندان» و «اهمال و کوتاهی دولت در کنترل کرونا» را  در دستورکار خود قراردادند.

همچنین تمرکز بر وضعیت زندانیان و بازداشتی‌ها و برجسته‌سازی نگرانی‌ها در این خصوص و توجه به فشار اقتصادی و اجتماعی ناشی از شیوع کرونا بر اقشار آسیب‌پذیر، زنان، کودکان کار  و ... در کانون توجه این رسانه‌ها است.

این گزارش محتوا و خط خبری 11 رسانه فارسی‌زبان خارجی شامل ایران اینترنشنال، بی بی سی فارسی، دویچه وله، رادیو فردا، صدای آمریکا، رادیو پیام اسرائیل، ایندیپندنت فارسی، العربیه فارسی، رادیو زمانه، یورونیوز و ایران‌وایر را بررسی کرده است.

رسانه‌های فارسی‌زبان خارجی که بر اخبار و وقایع ایران تمرکز دارند، در 24 ساعت گذشته منتهی به بعد از ظهر شانزدهم فروردین‌ماه، محورها و خطوط زیر را علیه جمهوری اسلامی ایران دنبال کردند.

-ادعای بروز «اختلاف» میان وزارت بهداشت و وزارت صنعت در مورد بازگشایی واحدهای تولیدی، «شتابزده» خواندن اقدام دولت در برداشتن محدودیت‌ها، ادعای ارجحیت مسائل اقتصادی بر سلامت شهروندان در ایران (ایران اینترنشنال، بی بی سی فارسی، رادیو فردا، رادیو پیام اسرائیل، رادیو زمانه و العربیه)

-پرداختن به اظهارات «مصطفی معین» رییس شورای‌عالی سازمان نظام پزشکی با محوریت «موفق» و «قابل دفاع» ندانستن اقدامات ایران در مهار کرونا در قیاس با استاندارد جهانی و همچنین گفته‌های رییس سازمان نظام‌پزشکی کشور معطوف به اینکه اگر محدودیت‌هایی که از اواسط تعطیلات نوروز اعمال شد، از ابتدا انجام می‌شد، شرایط به این میزان از بحران نمی‌رسید. (ایران اینترنشنال)

-طرح ادعای اهمال دولت در مدیریت کرونا و تمرکز بر اظهارات «بهرام پارسایی» نماینده مجلس مبنی بر اینکه «با تعویق انتخابات و با قرنطینه قم مهار کرونا ممکن بود.» (ایران اینترنشنال، بی بی سی، دویچه وله، العربیه فارسی، ایندیپندنت فارسی، ایران وایر، صدای آمریکا)

- القای این انگاره که وزارت بهداشت به دلایل «غیرتخصصی» و اغلب اقتصادی که در «پشت پرده» قرار دارد، مصرف داروی ژاپنی «فاوی‌پیراویر» را فعلا متوقف کرده است. (ایران اینترنشنال)

-تاکید بر روند افزایشی شمار مبتلایان و قربانیان در ایران، تکرار ادعای پنهانکاری مسئولان، تردید در درستی آمار اعلامی وزارت بهداشت، استناد به منابع بی‌پایه و ارایه آماری بالاتر از آمار رسمی از قربانیان و مبتلایان (یورونیوز، صدای آمریکا، ایران وایر، بی بی سی، رادیوفردا و رادیو پیام اسرائیل، رادیو زمانه)

-پیش‌بینی پیامدهای ناگوار اقتصادی کرونا برای مردم و کسب و کارهای ایران، تمرکز بر نامه تعدادی از اقتصاددانان ایرانی به دکتر روحانی و هشدار در مورد احتمال بروز ناآرامی در حاشیه شهرها در نیمه دوم سال 99، تمرکز بر کمک‌های مالی ایران به گروه‌های مقاومت منطقه.(رادیو فردا، ایندیپندنت فارسی)

- تمرکز بر وضعیت زندانیان در بحبوحه شیوع کرونا، القای نگرانی در مورد وضعیت سلامت زندانیان، برجسته‌سازی ابراز نگرانی سازمان ملل از وضعیت زندانیان ایران در شیوع کرونا  و ادعای درگذشت یک مجرم نوجوان در زندان میاندوآب.(ایران اینترنشنال، دویچه وله، رادیو زمانه)

-تاکید بر کمبود تجهیزات پزشکی و محافظتی چون دستگاه تنفس مصنوعی، ماسک و دستکش و .. به رغم تاکید رئیس‌جمهوری بر مکفی بودن این اقلام در کشور. (ایران اینترنشنال، بی بی سی)

-تمرکز بر مساله تعطیلی مراکز نگهداری معتادان و انتشار ویدئویی در ارتباط با تراکم و رابطه نزدیک خریداران و فروشندگان مواد مخدر در منطقه شوش تهران، همچنین ترویج مدعای «مسوولیت‌گریزی» دولت و نهادهای متولی چون سازمان بهزیستی، شهرداری و وزارت بهداشت نسبت به معتادان در شرایط کرونایی ( رادیو فردا، بی بی سی و رادیو زمانه)

- انتشار گزارش‌هایی در راستای اثبات افزایش کودک و همسرآزاری در دوران قرنطینه خانگی در ایران. (العربیه فارسی، ایران اینترنشنال)

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان