کاهش ۱ میلیون نفری شاغلان در زمستان ۹۸ نسبت به فصل پاییز

بر اساس گزارش مرکز آمار جمعیت شاغل کشور در زمستان ۹۸ نسبت به فصل قبل حدود ۱ میلیون نفر کاهش یافته است.

کاهش 1 میلیون نفری شاغلان در زمستان 98 نسبت به فصل پاییز

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، مرکز آمار ایران روز گذشته نتایج طرح آمار گیری نیروی کار کشور در زمستان 1398 را منتشر نمود. در این گزارش تسریع شده که نتایج طرح مربوط به 12 لغایت 25 بهمن بوده و متاثر از تکانه شیوع کرونا در کشور نبوده است.

جمعیت شاغل 15 ساله و بیشتر کشور در پاییز 98 معادل 24 میلیون و 446 هزار نفر بوده که به 23 میلیون و 435 هزار نفر در زمستان 98 کاهش یافته است. در واقع طی فصل زمستان 1398 خالص اشتغال کشور بالغ بر یک میلیون کاهش نشان می دهد. بنابراین در سه ماهه چهارم سال 1398 بیش از یک میلیون نفر شغل خود را در کشور از دست داده اند.

حال با لحاظ کانون اصابت شوک شیوع کرونا ویروس در کشور به بازار کار، رقم کاهش یک میلیونی اشتغال خالص مورد اشاره دستخوش تغییرات قابل ملاحظه ای خواهد شد.

طبق داده های مرکز آمار ایران، دو گروه از ده گروه عمده شغلی در کشور شامل کارکنان خدماتی، فروشندگان فروشگاه ها و بازارها (حدود 3 میلون و 700 هزار نفر) و کارگران ساده (حدود 3 میلیون 300 هزار نفر) هستند. بررسی های میدانی نشان می دهد همزمان با شیوع کرونا ویروس در کشور و تعلیق بسیاری از فعالیت های اقتصادی، در میان گروه های عمده شغلی دو گروه فوق بیشتر در معرض تهدید مستقیم قرار گرفته اند.

بنابراین با لحاظ زمان شوک شیوع کرونا ویروس در کشور به نظر می رسد در ماه پایانی سال 1398 (اسفند)  تعداد قابل توجهی شغل خود را هرچند موقت از دست داده اند.

 علوی راد کارشناس اقتصادی در این خصوص معتقد است، بهتر است دولت در کنار حمایت از بنگاه ها برای حفظ شاغلان خود، با حمایت فوری از مشاغل غیر رسمی کشور، رقم بسته حمایتی خود را به 150 هزار میلیارد تومان افزایش و سهم سیاست های مالی بسته را به حداقل 50 درصد برساند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان