بورس، بهترین مکان برای آرام گرفتن نقدینگی

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل ازسنا؛ سید رضا علوی مهمترین فاکتور در پیش‌بینی آینده بازار را مربوط به ریسک سیستماتیکی به نام بازارهای جهانی دانست و گفت: شیوع ویروس کرونا بسیاری از کسب و کارها و بازارها را در دنیا تحت تاثیر قرار داده است، زیرا در کنار اینکه بازار کشور تقریبا مستقل از اقتصاد دنیا عمل می‌کند، اما واقعیت این است که بخش مهمی از آن وابسته به بازار جهانی و بین‌المللی است؛ بنابراین کرونا، فاکتور مهمی است که می‌تواند بر روند فعالیت تمامی بازارها در سال 99 تاثیر بگذارد.

عوامل موثر بر بازار 99

سید رضا علوی اضافه کرد: در کنار عوامل بیرونی، فاکتورهای درونی از جمله نقدینگی سرگردان در پیش‌بینی وضعیت اقتصادی موثرند. در حال حاضر حجم این نقدینگی بیش از دو هزار هزار میلیارد تومان است که به دنبال کسب منفعت در بازارهای مختلف ورود پیدا می‌کند. با توجه به اتفاقاتی که در بازارهای ارز، سکه، طلا، تجارت و مسکن افتاده است، در حال حاضر بهترین جایی که این نقدینگی می‌تواند کسب منفعت داشته باشد، بازار سرمایه خواهد بود  .

وی با اشاره به پیش‌بینی کارشناسان، نوع بودجه و اتفاقاتی که در حوزه مالیاتی سایر بازارها می‌افتد، سال جاری را با وضعیت تورمی همراه دانست و گفت: از طرف دیگر با توجه به رابطه مثبت بورس با بازدهی بورس و تورم، پیش‌بینی می‌شود که بورس کشور رونق داشته باشد؛ بنابراین ورود این نقدینگی که حجم بسیار بزرگی در کنار کوچک بودن نسبی بازار سرمایه دارد، می تواند رونقی را در این بازار رقم بزند.

صنایع پیشرو در شش ماه آینده

وی در خصوص صنایع پیش رو در شش ماه ابتدای سال اظهار کرد: به فرض نبود مشکل در بازار جهانی و با توجه به افزایشی بودن نرخ رسمی دلار و ارز، می توانیم شاهد رشد بسیار خوبی در صنایع بنیادی و کامودیتی محور باشیم؛ البته اگر بازار جهانی بخواهد تحت تاثیر رکود قرار بگیرد و آن رکود در بازار اتفاق بیفتد، صنایعی که پتانسیل رشد داشته و به موضوعات جهانی وابستگی کمتری دارند، مورد اقبال قرار می‌گیرند؛ از جمله صنعت بانکداری که به نظر می رسد با توجه به جهات ساختاری که در این چند سال روی آن انجام شده و تورمی که در دارایی‌های صنعت بانک اتفاق افتاده است، پتانسیل خوبی برای سال 99 خواهد داشت.

ارزیابی ابزارها در سال 98

سید رضا علوی در ارزیابی ابزارهای معاملاتی سال 98 تصریح کرد: در سال‌های اخیر ابزارهای خوبی شامل صندوق‌ها، سبدها، اوراق تبعی، اختیار معامله‌ها و آپشن‌ها در بازارسرمایه فعال شده‌اند؛ با این حال همچنان نیازمند فرهنگ‌سازی و آشنایی سرمایه‌گذاران در این حوزه‌ها هستیم.

وی عنوان کرد: در بعضی ابزارها مانند اختیار معامله و آپشن به دلیل حجم پایینی که دارند با استقبال چندانی مواجه نشدند، به همین دلیل باید در سال 99 تمرکز بیشتری بر رونق این معاملات داشته باشیم. نخستین موضوع در ایجاد این رونق هم فرهنگ‌سازی و آموزش است.

علوی تاکید کرد: در بورس‌های دنیا بسیاری از معاملات با ابزار اختیار معامله انجام می‌شود، اما این حجم در بورس کشور رقم ناچیزی است که نشان می‌دهد پتانسیل فعالیت‌های این حوزه همچنان برای سال های آینده بالا خواهد بود.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان