کرونا در پاکستان، راهکارها برای صادرات و تامین امنیت‌ غذایی

اسلام آباد - ایرنا - هر چند شیوع کرونا در پاکستان که متعاقب آن موجب تعطیلی مرزهای زمینی و تعلیق رفت آمد و ناوگان هوایی و دریایی شد، وضعیت دشواری را برای فعالیت بازرگانان و صادرات این کشور به وجود آورد اما در عین حال دولت پاکستان می‌کوشد تا وضعیت صادرات و همچنین نیازهای اساسی از جمله امنیت غذایی کشور از این وضعیت در امان بماند.

کرونا در پاکستان، راهکارها برای صادرات و تامین امنیت‌ غذایی

طی دو ماه گذشته و از زمان آغاز شیوع کرونا در پاکستان گزارش رسانه‌ها و اظهارات مقامات این کشور حاکی از چالش پیش روی صادرات، واردات و همچنین فعالیت‌های اقتصادی و بازرگانی بود به طوری که بسته شدن مرزهای زمینی پاکستان با ایران و افغانستان باعث شد تا بازرگانان این کشور به فکر تغییر مسیر صادرات باشند. 
برخی از بازرگانان در پاکستان که تا ماه‌های اخیر میوه و سبزیجات خود را از طریق ایران به جمهوری آذربایجان و عراق صادر می‌کردند، اکنون محموله‌های خود را در ساحل کراچی بارگیری کرده و مسیر دریا را برای صادرات خود انتخاب کردند. 
براساس این گزارش، تداوم تعطیلی گذرگاه‌های مرزی پاکستان و با کشورهای همسایه و همچنین متوقف شدن فعالیت‌های اقتصادی، ضررهای جدی را متوجه تجار پاکستانی کرده و آنان مجبورند به رغم ضررهای مالی، مسیر دریا را برای ادامه تجارت با کشورهای دیگر استفاده کنند. 
رسانه پاکستانی «داون» نیز روزهای گذشته از پیامدهای سنگین تعطیلی مرز مشترک با ایران بر اقتصاد پاکستان به ویژه چالش ساکنان ایالت بلوچستان این کشور خبر داد و نوشت: تامین کالاهای اساسی مردم بلوچستان پاکستان از جمله نیازهای غذایی به دلیل تعطیلی گذرگاه مشترک مرزی با ایران، به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است. 
با این حال دولت پاکستان اعلام کرد که امتیازات ویژه‌ای به صادرکنندگان و واردکنندگان این کشور می دهد تا اثار مخرب ویروس کرونا بر اقتصاد  این کشور را کاهش دهد.

وزیر امنیت غذایی پاکستان نیز در واکنش به احتمال کمیاب شدن محصولات کشاورزی، صیفی جات و یا متوقف شدن صادرات برنج این کشور، گفت: تمام اقدامات دولت اسلام آباد معطوف به جلوگیری از کمیاب  شدن مواد  غذایی است.

«خسرو بختیار» به رسانه‌های پاکستانی گفت: دولت این کشور نیاز دو ماه آینده مردم به موادغذایی از جمله گندم، حبوبات و برنج را ذخیره کرده و برای دو ماه بعد از آن نیز تدابیر ویژه‌ای اندیشیده است.

وی با اشاره به آغاز فصل برداشت گندم و خریداری این محصول از کشاورزان، اظهار داشت: 90 درصد نیازهای غذایی کشور تامین شده است، و علاوه بر آن دولت حدود 8 میلیون 200 هزار تن گندم از کشاورزان خریداری خواهد کرد تا جای هیچ نگرانی بابت کمبود آردگندم در کشور نباشد. 
وزیر امنیت غذایی پاکستان از ادامه صادرات برنج این کشور خبر داد و گفت: ما سالانه 7 میلیون برنج تولید می‌کنیم و صادرات 3. 5 میلیون تن نیز مانند هرسال ادامه خواهد یافت. 
رئیس اتحادیه صادرکنندگان برنج پاکستان (REAP) روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا در اسلام آباد گفت:به رغم شیوع کرونا ،صادرات برنج پاکستان به کشورهای منطقه، خاورمیانه و اروپا ادامه دارد. 
 «شاه جهان ملک» درخصوص صادرات برنج پاکستان به ایران که این روزهای گذرگاه مشترک مرزی دو کشور به دلیل مدیریت شیوع کرونا با تصمیم دولت اسلام آباد تعطیل شده است، گفت: صادرکنندگان پاکستانی با روش تهاتر در مرز برنج خود را به ایران صادر می‌کردند اما مسائل مربوط به نقل و انتقال پول همچنان چالش اصلی در این بخش محسوب می‌شود. 
وی افزود: به احتمال زیاد بسته شدن گذرگاه مشترک مرزی با ایران، صادرکنندگان برنج در پاکستان را با مشکل روبرو ساخته است اما صادرات به سایر کشورها به قوت خود ادامه دارد. 
رئیس اتحادیه صادرکنندگان برنج پاکستان اظهار داشت: محموله‌های برنج از مرزهای دریایی به مقصد کشورهای مختلف صادر می‌شود و تا زمانی که بنادر پاکستان فعال باشد هیچ مشکلی در صادرات برنج وجود نخواهد داشت.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان