ضرورت همکاری مردم و دولت برای مهار ویروس کرونا

تهران- ایرنا- ایران همواره در شرایط بحرانی با اتکا به مردم توانسته مسیر پیشرفت خود را هموار کند و در زمان حال نیز با توجه به شیوع ویروس کرونا و مشکلات ناشی از آن، همکاری متقابل دولت و مردم بهترین راهکار برای رهایی از این بحران به شمار می‌آید.

ضرورت همکاری مردم و دولت برای مهار ویروس کرونا

 راه مقابله موثر با ویروس جدید و ناشناخته کرونا چیست؟ این پرسشی است که از نخستین روزهای شیوع کرونا در ایران و جهان بیش از هر سوال دیگر ذهن عموم مردم را درگیر کرد. در خصوص برخی از ضوابط و رعایت آنها مانند شستن دست‌ها و رعایت ملاحظات بهداشتی اتفاق نظر وجود داشت. این کار اگر چه لازم بود اما همه می‌دانستند که کافی نیست و سرعت انتشار ویروس چنان است که دیر یا زود تعداد مبتلایان را افزایش خواهد داد و این نقطه خطرناکی است، بنابراین باید سرعت انتشار را کم می شد.

این کار از طریق سطوح گوناگون فاصله‌گذاری اجتماعی صورت گرفت، مانند تعطیلی مدارس، دانشگاه‌ها، مسابقات ورزشی، سینماها، تجمعات دینی‌ و... این پایین‌ترین سطح از فاصله‌گذاری است. در سطح بالاتر تعطیلی فروشگاه‌ها و حمل و نقل بین شهری و درون شهری و سپس تعطیلی تمام مراکز اداری و تولیدی به جز موارد بسیار ضروری و سرانجام قرنطینه کامل از در منزل و رساندن نیازها به مردم است. با توسعه این سطوح از شدت انتقال ویروس به همان نسبت کاسته خواهد شد و پس از مدتی می‌توان تمام مبتلایان را شناسایی و از دیگران جدا کرد و مبتلایان را در قرنطینه درمانی قرار داد و دیگران به زندگی عادی خود مشغول شوند. البته سیاست در اینجا تمام نخواهد شد، پس از این مرحله نیز باید تا تولید واکسن و داروی موثر، ملاحظات بهداشتی و نظارتی را در حداکثر آن رعایت کرد.

بررسی روزنامه‌ها، تارنماها و خبرگزاری‌های داخلی نشان می‌دهد که رسانه‌های داخلی علاوه بر توجه به ابعاد اجتماعی و بهداشتی ویروس کرونا در کشور، نقش آن را در معیشت مردم و رکود اقتصادی اصناف مختلف را نیز بررسی کرده است.

رسانه‌های اصلاح‌طلب

دولت، طرح فاصله گذاری اجتماعی را تا 2 هفته آینده تمدید کند

پیام طبرسی در گفت‌وگو با خبرگزاری ایلنا اظهار کرد: با توجه به شدت زیاد واگیردار بودن ویروس کرونا و سرعت انتشار آن در برخوردهای اجتماعی بین افراد یکی از بهترین کارها برای کنترل این بیماری فاصله گذاری اجتماعی است که از اوایل اسفند ماه پارسال و آغاز شیوع این ویروس باید دولت اقدام به این امر می‌کرد اما متاسفانه این طرح، دیر اجرا شد و همچنین به دلیل عدم رعایت نکات بهداشتی و خارج شدن مردم از منازل، زنجیره انتقال این ویروس گسترش یافت.

خبرگزاری ایلنا: با تعطیلی برخی اماکن از جمله مدارس، دانشگاه‌ها و بقاع متبرکه و برگزار نکردن نمازهای جمعه در فروردین ماه تا حدودی از انتقال ویروس جلوگیری شد اما از سویی دیگر دولت در فروردین ماه قصد مسدود کردن جاده‌ها را  داشت که این طرح به موقع اجرایی نشد و متاسفانه مردم اقدام به سفرهای نوروزی کردند و کنترل بیماری سخت شد. از زمانی که کنترل‌ها سختگیرانه انجام شد اوضاع کمی بهبود یافت اما با بازگشت مسافران در چند روز اخیر و خصوصا روز گذشته، آمار مبتلایان افزایش یافت. از دولت خواهشمندیم طرح فاصله گذاری اجتماعی را حداقل تا 2 هفته دیگر تمدید کند تا بتوان این بیماری را به مرحله تثبیت برسانیم.

وی با اشاره به برخی اخبار که دولت ژاپن داروی ضد آنفولانزا (آویگان) را رایگان به کشورهای درگیر ارسال می‌کند، ادامه داد: هیچ وقت کرونا یک داروی موثر نخواهد داشت زیرا این بیماری مراحل مختلف دارد و در مراحل مختلف هم داروهای مختلفی اثر می کند و با توجه به اینکه این بیماری جدید است و هنوز مراحل آن دسته بندی نشده و مشخص نیست در چه مرحله‌ای چه دارویی تاثیر خواهد داشت نمی‌توان در خصوص دارو نظر قطعی برای درمان این ویروس ارائه داد و یکی از داروهایی که تا کنون  به طور نسبی در برخی بیماران تاثیر مثبت داشته فابیب راویل است و اثر بدی نداشته است و اقدام کشور ژاپن می‌تواند قدم موثری در درمان این ویروس باشد. تمامی داروهایی که در حال حاضر استفاده می‌شود در مرحله تحقیقات بالینی است.

لزوم توجه به خانواده کارکنان و کارگران شهرداری مبتلا به کرونا و درگذشتگان ناشی از ابتلا در جریان خدمت رسانی

به گزارش خبرگزاری برنا؛ مجید فراهانی رییس کمیته بودجه و نظارت مالی شورای شهر تهران، در جریان صحن علنی شورای شهر تهران با اشاره به شیوع ویروس کرونا گفت: متاسفانه فراگیری ویروس کرونا در شهر و کشور عزیزمان، زمینه ساز ابتلای تعدادی از همشهریان و هموطنان عزیز به این ویروس را فراهم ساخته است که برای همه مبتلایان آرزوی سلامت و بهبودی در سایه عنایات امام الرئوف (ع) را دارم و برای درگذشتگان از درگاه خداوند متعال غفران و رحمت الهی را خواستارم. امیدوارم در سایه رحمت الهی شاهد گشایش پس از این سختی باشیم. شهرداری به عنوان یک سازمان خدماتی موظف به ارائه خدمات و تامین نیازهای زندگی است. پایداری خدمات شهر در سایه تلاش و زحمات جامعه کارکنان زحمتکش شهرداری فراهم گردیده است که به عنوان نماینده مردم شریف تهران از خدمات یکایک افرادی که در این ایام برای مردم تلاش کرده اند تشکر می کنم.

عضو شورای شهر تهران با اشاره به خدمات برخی کارکنان گفت:  این پایداری خدمات برای برخی کارکنان و کارگران خدمت رسان شهرداری بهای سنگینی داشته است. متاسفانه در این میان تعدادی از کارگران و کارمندان عزیزمان را از دست دادیم و تعدادی دیگر به علت ابتلای به کرونا در بیمارستان بستری هستند. در این شرایط توجه به نیازهای روحی، روانی، مادی و معنوی خانواده این عزیزان و ایفای وظیفه انسانی، سازمانی امری لازم توجه است که نباید مورد غفلت و فراموشی قرار گیرد. بر همین اساس پاسخ به دغدغه های خانواده متوفیان و پی گیری احوال افراد بستری در بیمارستان باید در کنار توجه به خدمت رسانی پایدار برای مردم مورد توجه قرار گیرد.    

منطق سیاست‌گذاری

روزنامه اعتماد در یادداشتی به قلم عباس عبدی می‌نویسد: سیاست‌گذار کدام یک از این سطوح فاصله‌گذاری اجتماعی را باید به عنوان سیاست خود انتخاب کند؟ ملاک و منطق حاکم بر این انتخاب چیست؟ آیا می‌توانیم به راحتی توصیه کنیم که آخرین سطح از تفکیک و تمایز را در فاصله‌گذاری انسان‌ها، یعنی قرنطینه کامل انجام دهد؟ و اصولا هر کدام را تا چه زمانی باید ادامه دهد؟   پاسخ کلی این است که هر کدام از این موارد دارای منافع و هزینه‌هایی است با تقدم دانستن ضرورت حفظ جان انسان‌ها، در نهایت باید میان منافع و هزینه‌های حالات گوناگون موازنه برقرار کرد و یکی را بر دیگری ترجیح داد. بهترین گزینه؛ راه‌حلی است که نه به دلیل نداشتن تبعات منفی یا داشتن آثار مثبت، بلکه به علت موازنه مطلوب‌تر هزینه و فایده آن به دست می‌آید. این راه‌حل ممکن است، برای هر کشوری با کشور دیگری متفاوت باشد. شرایط حکومت، میزان منابع مالی، همراهی و اعتماد مردم، ساختار سنی جمعیت و... در انتخاب یکی از این شیوه‌ها موثر هستند.

الزام به پذیرش یک سیاست باید همراه با تن دادن به تبعات آن نیز باشد. اگر رعایت چنین تلازمی نباشد، موضوع سیاست‌گذاری تبدیل به پدیده‌ای سهل و ممتنع می‌شود.

نکته دیگر در سیاست‌گذاری در اموری چون کرونا کل‌نگری آن است. باید از بخشی‌نگری به‌شدت پرهیز کرد. اینکه هر مدیری بخواهد مجموعه تحت مدیریت آن کمترین هزینه را بدهد، نتیجه این می‌شود که هیچ بخشی سود نخواهد برد و جامعه بیشترین هزینه‌ها را پرداخت خواهد کرد. مردم نیز از هیچ نفعی بهره‌مند نخواهند شد. از ابتدا هم گفته شد که مدیریت کرونا، نیازمند حضور مستقیم در بالاترین سطوح اداری و اجرایی و سیاسی کشور است. قرار نیست مدیریت کرونا تجزیه شود و اجرای هر جزء آن در سطح وزارت بهداشت و وزارت صمت و کشور و نیروی انتظامی و... دست به دست شود. بی‌توجهی به منطق سیاست‌گذاری و عدم طرح هزینه و فایده هر راه‌حل و نیز بی‌توجهی به ساختار اجرایی سیاست‌گذاری که نیازمند مدیریت واحد و قدرتمندی است، موجب می‌شود که از یک‌سو بی‌اعتمادی به سیاست‌گذار ایجاد شود و از سوی دیگر همان سیاست‌های ناقص نیز در مرحله عمل به خوبی اجرا نشود و هزینه‌هایش را بپردازیم بدون آنکه منافع آن نصیب ما شود.

ضرورت همکاری متقابل مردم و دولت در شرایط بحرانی

‌روزنامه آرمان ملی در یادداشتی به قلم مصطفی اقلیما رییس انجمن علمی مددکاری اجتماعی ایران می نویسد: همواره کشور در شرایط بحرانی با اتکا به مردم توانسته مسیر پیشرفت خود را هموار کند و هرگاه فاصله میان دولت و مردم بوده کار برای همگان در مواجهه با بحران سخت شده است.

متاسفانه برخی از مردم نیز در این میان مساله را جدی نگرفته‌اند که این نیز به دلیل عدم ارتباط دولت با مردم و عدم اطلاع رسانی کامل و جامع است که اگر این امر محقق می‌شد و مسئولان با جدیت بیشتر با مردم صحبت می‌کردند و از حقایق خطرناک این بیماری بیشتر می‌گفتند همکاری متقابل نیز افزایش می‌یافت و مردم نیز از روی آگاهی کسب شده بیشتر مراعات می‌کردند. هر کشوری که توانسته بر این مشکل تا حدودی فائق آید از همین همکاری متقابل بر پایه آگاه‌سازی استفاده کرده است. با مرور روزهایی که کرونا وارد کشور شد متوجه می‌شویم که هر روز یک برنامه‌ریزی شده است و فردا همان نیز نقض شده است. چگونه می‌شود مردم از سفر برگردند اما بیماری را با خود منتقل نکنند. تمام این‌ها ریشه در عدم تمرکز مدیریت دارد. زمانی که رادیو یک حرف بزند، رسانه‌ها یک حرف بزنند و فضای مجازی یک حرف دیگر بزند مردم خسته می‌شوند و کار خود را انجام می‌دهند. باید وزیر بهداشت تنها متولی این امر شود و همه به دستورالعمل‌های مربوطه عمل کنند. از یک سو وزیر بهداشت مدیر رئیس مبارزه با کرونا می‌شود از سوی دیگر به استانداران اختیار می‌دهند تا تصمیم‌گیری محلی کنند. مساله اقتصادی نیز در این میان بسیار حائز اهمیت است با این کمک‌های ناچیز همکاری متقابل شکل نمی‌گیرد و مردم برای کسب درآمد مجبور می‌شوند از خانه خارج شوند.

اعتراض کرونا وارد است!

روزنامه آفتاب یزد در یادداشتی به قلم ناصربدری رز نوشت: ویروس کرونا برخلاف زوایای پر ابهام و پنهانش مقید به یک اصل ثابت ولایتغیر عملکردی است. فقیر وغنی، ارباب و رعیت نمی شناسد و شوخی بردار نیست. شگرد منحصربفردی دارد برهر موضعی در بدن انسان بنشیند همچون میهمانی خسته و دل آرام لختی می‌آساید و نفسی تازه می کند اما در هر لحظه مترصد فرصت و روزنه ای هست تا با هجوم ناجوانمردانه به سیستم تنفسی میزبان و در واقع قربانی خود نقشه شوم خود را عملیاتی کند. فلذا اغراق نیست اگر بگوییم از حیث قیاس عمل و تشابه چالاکی گوی سبقت را از اختلاسگران وطنی ما ربوده است...

علاوه بر آن مسری بودن این ویروس منحوس سبب گردیده در این روزها دامنه اضطراب و استرس شهروندان تشدید یابد. از همین روست که طیف کارشناسی جامعه از جمله روانشناسان و پزشکان متخصص آحاد مردم را به اجتناب از هرگونه استرس و اضطراب توصیه می کنند. در همین راستا رئیس جمهور محترم نیز در سخنرانی چند روز پیش با این مضمون «هرکس استرس و تشویش را به جامعه تزریق کند، از یاران کرونا بشمار می‌آید». این دغدغه ارزشمند ایشان دستمایه ای شد برای یادداشت حاضر تا نگارنده مطلب از طرف قشر محروم وآسیب پذیر جامعه در ارتباط با موضوع بحث چند نکته در قالب اختصار و اجمال بیان نماید.

رسانه‌های اصولگرا

کرونا جمهوری اسلامی ایران را تضعیف نمی‌کند

به گزارش خبرگزاری مهر، «کنت پولاک»، تحلیلگر سابق سیا و نویسنده کتابی جامع در باره روابط ایران و آمریکا، در مقاله جدیدی می‌نویسد که علیرغم برخی اشتباهات در مورد مبارزه با کرونا در ایران، اما جمهوری اسلامی نه فقط در حال سقوط نیست، بلکه نیروهای محافظه‌کار پر قدرت تر شده‌اند.

پالک این مقاله را با عنوان «کرونا جمهوری اسلامی را از پای در نمی‌آورد» در «فارن پالیسی» منتشر کرده و در آن ابتدا به آمار ویروس کرونا در ایران به عنوان هفتمین کشور درگیر این بحران در جهان اشاره می‌کند.

پولاک در ادامه یادداشت خود به تأثیر تحریم‌های آمریکا بر اقتصاد ایران و شرایط اجتماعی کشور پرداخته و توضیح می‌دهد که چگونه این تحریم‌ها هزینه‌های اقتصادی بر دولت و حتی تأثیرات اجتماعی گسترده‌ای را در جامعه ایران برجای گذاشته است.

خبرگزاری مهر: نویسنده مقاله با توجه به تأثیرات منفی تحریم‌های آمریکا علیه ایران، این سوال را مطرح می‌کند که آیا ممکن است بحران شیوع کرونا به فروپاشی و سقوط جمهوری اسلامی ایران منجر شود؟ پاسخ نویسنده به این سوال منفی است، چون به اعتقاد او همچنان بخش قابل توجهی از مردم ایران از رهبران این کشور تمام قد حمایت می‌کنند. تحلیلگر سابق سیا این را نیز می‌افزاید که در حال حاضر هیچ نشانه‌ای دال بر این موضوع وجود ندارد که ثابت کند بحران شیوع کرونا توانایی‌های دولت و حاکمیت را در ایران به تحلیل برده است. وفاداری کامل نیروهای نظامی به حاکمیت و همچنین قدرت رو به فزاینده سپاه پاسداران از دیگر نکات قابل توجه در یادداشت کنت پالک است.

تسهیلات ارزان‌قیمت به منظور کاهش آسیب به واحدهای تولیدی ارائه شود

خبرگزاری تسنیم در گزارش داد: این روزها که ویروس کرونا به عنوان یکی از  خطرناک‌ترین تهدیدها برای جهان  شناخته شده می‌توان اثرات مخرب و چالش‌زای آن برروی بسیاری از امور جامعه از جمله کسب و کارها را به صورت ملموس احساس کرد.

ویروس کرونا سبب کاهش تولید و زیان به تولیدکنندگان و صادرکنندگان کشور شده که این کاهش می‌تواند عواقب زیان‌باری را به همراه داشته باشد.

از این رو مسوولان باید برنامه‌ها و تسهیلاتی برای تولیدکنندگان و صادرکنندگان آسیب‌دیده و در معرض آسیب در نظر  بگیرند تا آنها بتوانند به حالت عادی برگردند و ضررهای وارد شده بر اثر این ویروس منحوس را جبران کنند.

متاسفانه زیرساخت‌ها برای رسیدن به اهداف جهش تولید فراهم نیست

منوچهر توسطی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در این باره و با اشاره به اهمیت مسایل اقتصادی گفت: مسایل اقتصادی در کشور دارای اهمیت بالایی است به طوری که هرساله مقام معظم رهبری سال را با نام‌های اقتصادی  مناسبی نام‌گذاری می‌کنند، اینکه مسائل اقتصادی در اولویت مقام معظم رهبری قرار دارد سبب خشنودی است. زیرساخت‌های کشور باید فراهم باشد تا به شعار سال دست پیدا کنیم، اما متاسفانه زیرساخت‌ها  برای رسیدن به اهداف جهش تولید فراهم نیست، جهش تولید یعنی یک حرکت شتاب‌گانه و پرشی از یک موقعیت فعلی به یک موقعیت بالاتر جدید است.

رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی اراک بیان کرد: برای دستیابی به اهداف جهش تولید نیازمند قوانین و مقررات و زیرساخت‌های  مناسبی هستیم  در غیر این صورت جهش تولید انجام نمی‌گیرد مانند سال 98 رونق تولید غیرعادی صورت نمی‌گیرد امسال در صورت عدم وجود زیرساخت‌های مناسب  جهش تولید غیرعادی حاصل نمی‌شود.

حق نداریم مدام مردم را سرزنش کنیم

به گزارش خبرگزاری رکنا، الهام فخاری عضو شورای شهر تهران در جلسه این شورا با شهردار تهران در تحلیل رفتار مردم برای ویروس کرونا بیان کرد: تمام اتفاق هایی که در کشور رخ داده است را مردم با صبوری، طنز، شوخی تحمل کرده و از آن عبور می‌کنند بنابراین منصفانه نیست که مسئولان کشور دائم مردم را سرزنش کنند. اگر این تضاد و تعارض به دلیل شرایط ویژه کشور وجود دارد ما حق نداریم که دائم مردم را سرزنش کنیم که چه کسانی سرکار بروند یا نروند.

وی با بیان اینکه بخش اول تذکر من به مدیریت بحث کرونا است افزود: باید نقش شوراها در ستادهای مقابله با کرونا جدی گرفته شود چراکه شوراها چه در سطح شهری و چه در سطح روستایی معتمد مردم هستند و این ظرفیت فعال که در میدان تمام تلاش خود را انجام می‌دهند نباید نادیده گرفته شود.

هزینه‌های درمان بیماری کرونا چقدر است؟

 به گزارش خبرگزاری فارس، ابوالفضل آفریده، مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین اجتماعی درباره هزینه‌های درمانی بیمه‌شدگان مبتلا به بیماری کرونا در مراکز درمانی تأمین اجتماعی اظهار داشت: درمان این بیماران صددرصد رایگان است و هیچ بیمه‌شده اجباری نیاز به پرداخت وجهی برای درمان ندارد. برای بیماران کرونایی که تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی نیستند، هزینه‌ای به عنوان فرانشیز دریافت می‌شود. بیماران کرونایی که بیمه تأمین اجتماعی ندارند، براساس تعرفه‌های دولتی، خدمات درمانی به آن‌ها ارائه می‌شود.

مدیرکل درمان مستقیم سازمان تأمین اجتماعی یادآور شد: این اقدام در حالی است که قیمت تمام شده درمان بسیار بالا است و تأمین اجتماعی با توجه به این شرایط بحرانی، با تعرفه دولتی، خدمات ارائه می‌دهد.

وی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه حداقل و حداکثر هزینه درمان بیماران کرونایی چقدر است، اظهار داشت: حداقل برای افرادی که نیاز به آی‌سی‌یو و یا خدمات ویژه نداشته باشند 400 تا 500 هزار تومان و حدود بیشترین قیمت برای بیماران کرونایی که نیاز به آی‌سی‌یو و خدمات ویژه داشته باشند حدود 20 تا 25 میلیون تومان است. حدود 5 هزار پزشک و بیش از 30 هزار نفر متشکل از پرستاران و کادر درمانی، خدمات لازم را به بیماران کرونایی ارائه می‌دهند و تاکنون نیز 300 نفر از پرسنل درمانی سازمان تأمین اجتماعی مبتلا به بیماری کرونا شده‌اند و 10 نفر نیز از این پرسنل شهید راه خدمت محسوب می‌شوند و سازمان تأمین اجتماعی برای درمان بیماران کرونایی، تمامی خدمات را ارائه می‌دهد.

ضرورت حضور نماینده پارلمان شهری در ستاد کرونا

خبرگزاری فارس همچنین در گزارشی دیگر آورده است: زهرا نژاد بهرام در دویست و ششمین جلسه شورای شهر تهران درباره بیماری کرونا و شیوع آن در پایتخت اظهار داشت: علیرغم اینکه به شهروندان توصیه می‌شود جهت پیشگیری از ابتلا به کرونا از خانه بیرون نیایند جای تعجب است که چگونه 16 فروردین ترافیکی ایجاد می‌شود که طی 20 روز گذشته بی‌سابقه بوده است. اگر قرار است ستاد کرونا سیاست یک بام و دو هوا را به اجرا درآورد باید قبل از آن به اصناف بیندیشید چرا که این دست از افراد برای تامین نیازهای اقتصادی حقوقی دریافت نمی‌کنند در حالی که شرایط برای کارکنان دولت متفاوت است.

این عضو شورای شهر تهران گفت:‌ اگر کرونا از بین رفته و ما خبر نداریم به ما اطلاع بدهند. هم اکنون ترافیک در تهران به شدت نگران کننده است و برنامه‌های انجام شده بر خلاف سیاست‌های گذشته به شمار می‌رود. همچنین تهران پایتخت فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی و سیاسی ایران محسوب می‌شود و در روز 12 میلیون نفر و شب‌ها 8 و نیم میلیون نفر جمعیت دارد و جای تعجب دارد که چرا نماینده پارلمان شهری در ستاد کرونا حضور ندارد و ما نمی‌توانیم دفاع از مطالبات مردم را در این ستاد انجام دهیم. ما تنها در شورای شهر می‌توانیم پیشنهاداتی را به این ستاد ارائه دهیم که ممکن است مورد قبول واقع شود و یا واکنشی نسبت به آن نباشد.

گندزدایی معابر و مبلمان شهری فارس

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، جانشین قرارگاه پدافند زیستی سپاه فجر فارس گفت: سومین مرحله عملیات رفع آلودگی و گندزدایی از معابر و مبلمان شهری شیراز و شهرستان‌های فارس اجرا شد.

رجبی افزود: در این عملیات بسیجیان و پاسداران 42 ناحیه مقاومت بسیج، همه معابر و مبلمان شهری و منازل افراد مشکوک به کرونا را با محلول‌های ضدعفونی، گندزدایی و رفع آلودگی کردند. از ابتدای اجرای این عملیات‌ها تاکنون در فارس بیش از 32 هزار نفر در قالب 8 هزار و 500 تیم جهادی مشارکت داشته اند.

آمار مبتلایان به ویروس کرونا در فارس به یک هزار و 100 نفر ثبت شده که 36 نفر از آن‌ها فوت شدند. ویروس کرونا که رسما کووید – 19 نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا کنون به بیش از یکصد کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.

وحدت بین مردم در کشور آثار خوب کرونا است

باشگاه خبرنگاران جوان در گزارشی دیگر آورده است: حجت‌الاسلام والمسلمین حسن روحانی رئیس جمهور امروز یکشنبه در جلسه ستاد ملی مبارزه با کرونا اظهار کرد: برای مسئله مبارزه با کرونا در روندی که ما پیش رو داریم هیچ اختلاف نظری بین دستگاه‌های دولتی و بین قوا وجود ندارد و همه با هم و در کنار هم این کارها را انجام می‌دهیم، رهبر انقلاب همواره حمایت کردند بنابراین کل نظام یکپارچه است. کرونا با همه گرفتاری‌هایی که برای ما درست کرده آثار خوبی داشته که آن هم وحدت مردم و همه مسئولان بوده است، هیچ اختلافی نداریم، نه بین وزارت خانه بهداشت و نه وزارت صمت و یکی در گوشه ای شیطنت می‌کند.

روسیه 2 واکسن ویروس کرونا را آزمایش می‌کند

به گزارش مشرق به نقل از آنادولو ایجنسی، روسیه آزمایش‌های پیش بالینی 2 نمونه اولیه از واکسن ویروس کرونا را در 11 می (22 اردیبهشت) آغاز می‌کند. به گفته «رینات ماکسیوتف» مدیر مرکز دولتی تحقیقات ویروس شناسی و فناوری زیستی روسیه، این نمونه‌ها در حال حاضر روی حیوانات آزمایش می‌شوند و پیش بینی می‌شود پیش از پایان آوریل این مرحله تکمیل شود. در مرحله بعد محققان موادی برای تست‌های پیش بالینی و آزمایش‌های بالینی می‌سازند.

این در حالی است که روسیه روش‌های مختلفی برای جلوگیری از گسترش ویروس به کار گرفته از جمله قرنطینه شهرهای مسکو و سن پترزبورگ و چند منطقه دیگر. همچنین روسیه ورود مسافران خارجی را ممنوع کرده است.

تاکنون در روسیه 4 هزار و 731 مورد ابتلا به ویروس کرونا ثبت شده و 43 نفر نیز به دلیل ابتلا به آن جان خود را از دست داده‌اند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان