تولید علمی و آگاهانه گامی در جهش تولیدات کشاورزی

مشهد- ایرنا- وجود فاصله معنادار بین میانگین تولید یک محصول کشاورزی توسط کشاورزان عادی با میانگین تولید همان محصول توسط کشاورزان برتر نشانگر تاثیر سیستم‌های نوین و علمی در افزایش تولید است که می‌تواند به جهش تولید در این بخش بیانجامد.

تولید علمی و آگاهانه گامی در جهش تولیدات کشاورزی

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور در این زمینه به خبرنگار ایرنا گفت: میانگین تولید زعفران در هر هکتار اراضی کشاورزی نیشابور حدود چهار کیلو گرم است که این میزان در بین کشاورزان برتر به هشت کیلوگرم می‌رسد‍.
محمد علی فرهمندراد افزود: میانگین تولید گندم و سیب درختی نیز در هر هکتار به ترتیب سه هزار و 850 تن و 15 تن است که این میزان توسط کشاورزان برتر به هشت هزار تن و 70 تن رسیده و در تولیدات دامی نیز این فاصله به 2 برابر می‌رسد. 
وی ادامه داد: عامل اصلی افزایش ظرفیت تولید در بخش کشاورزی تولید علمی و آگاهانه، استفاده از فناوری ‌روز و توجه به توصیه‌های فنی کارشناسان است که در شرایط یکسان ظرفیت تولید را تا 2 برابر افزایش می‌دهد.

وی گفت: توجه به تغذیه علمی برای افزایش ظرفیت تولید در بخش محصولات زراعی و باغی، دام و طیور عامل تعیین کننده است.
فرهمند راد افزود: عوامل خسارت‌زا مانند آفات و بیماری‌ها از مواردی است که باعث می‌شود عملکردها در بخش زراعی و باغبانی کاهش یابد لذا کشاورزان باید نسبت به آنها آگاهی داشته و به موقع پیشگیری کنند.
وی ادامه داد: تغذیه علمی، توجه به عوامل خسارت زا، استفاده از بذر استاندارد و مکانیزاسیون کشاورزی فاصله میانگین تولید جامعه کشاورزی با کشاورزان برتر را کاهش می‌دهد.
وی گفت: با توجه به شریط کم‌آبی دشت نیشابور کشاورزان باید به سوی استفاده از نشاهای صنعتی و کشت گلخانه‌ای سوق پیدا کنند و با این روش همزمان با کاهش مصرف آب میزان تولید در واحد سطح را افزایش دهند.
فرهمندراد افزود: مشکل اصلی در بخش کشاورزی الگوی کشت نیست بلکه میزان بهره‌وری است به عنوان مثال روش کشت هندوانه که آب‌بر است باید عوض شود و هیچ محصولی را هم نمی‌توان حذف یا جایگزین کرد.

کشاورزی قراردادی موجب افزایش تولید می‌گردد
وی ادامه داد: در باغات استفاده از پایه‌های رویشی و هرس اصولی و در اراضی کشاورزی تسطیح اساسی زمین برای کاهش مصرف آب همچنین کشاورزی به روش حفاظتی و استفاده کمتر از دستگاه‌های خاک‌ورزی برای حفظ خاک از دلایل مهم افزایش عملکرد است.
وی گفت: کشاورزان با توجه به الگوی کشت باید اراضی خود را به صورت یک‌جا و تجمیعی کشت کنند تا موجب افزایش بهره‌وری شود.
فرهمندراد افزود: نمونه موفق این نوع کشاورزی، شرکت تعاونی تولید روستایی سیمرغ هفت در روستای سلطان میدان بخش سرولایت نیشابور است که کشاورزان زمین‌هایشان را به صورت یک‌جا زیرکشت می‌برند.
وی ادامه داد: کشاورزی قراردادی از عواملی است که موجب ایجاد اطمینان خاطر در کشاورزان و افزایش تولید می‌گردد.
وی گفت: در این روش اشخاص و شرکتهای تولید کننده و صادرکننده کشاورزان مستعد را شناسایی کرده و با دادن مشاوره برای کشت محصول مناسب و همچنین مساعده برای خرید بذر، نهال و تجهیزات، محصول آنان را پیش‌خرید می‌کنند.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور افزود: در این روش کشاورزان بدون دغدغه و نگرانی از کاهش قیمت تولیدات خود با اطمینان خاطر بر روی افزایش ظرفیت تولید تمرکز می‌کنند.
وی ادامه داد: تکمیل زنجیره تولید در قالب طرح کشاورزی قراردادی که بسیار حیاتی است اتفاق می‌افتد و سبب می‌شود سود ناشی از ارزش افزوده محصولات به کشاورز بازگردد.
وی گفت: در این راستا صدور مجوزها برای ایجاد صنایع تبدیلی، گلخانه‌ها و دامداری‌ها تسهیل شده است.
فرهمندراد افزود: مشکل عمده تولیدکنندگان در این بخش برای دریافت تسهیلات با وجود دریافت مجوزهای لازم، نداشتن وثیقه معتبر و مورد قبول بانک‌هاست.
وی اظهار داشت: کشاورزان خواهان دریافت وام با کارمزد اندک هستند ولی پارسال وام‌ها با حداقل 12 درصد کارمزد در این بخش پرداخت شد.

خلاء در بخش صادرات آلو 

فرهمندراد گفت: در بخش شیر و لبنیات به اندازه کافی صنایع تبدیلی در نیشابور موجود است ولی در حوزه بسته بندی و صادرات میوه به خصوص آلو دچار خلاء هستیم.
وی افزود: میزان تولید و عرضه محصولات در کشور بیشتر از مقدار مورد نیاز است که مازاد آن باید صادر شود اما به دلیل تحریم‌ها امسال محصول آلوی کشاورزان نیشابور صادر نشده و کشاورزان متضرر می‌شوند.
وی ادامه داد: زمینه صادرات محصولات کشاورزی باید تسهیل شود و صادرکنندگان در این بخش به صورت حرفه‌ای ورود پیدا کنند.

مدیر جهاد کشاورزی نیشابور گفت: صادرات محصولات کشاورزی به صورت فله‌ای سبب می‌شود ارزش افزوده آن نصیب صادرکننده‌ای شود که قبلا برند سازی کرده و همان محصول را با بسته بندی مناسب راهی بازار می‌کند که به این بخش کمتر توجه شده است.

لزوم سیاستگذاری شفاف در بخش صادرات

یکی از فعالان حوزه صنایع تبدیلی در نیشابور نیز به خبرنگار ایرنا گفت: آنچه موجب سردرگمی و مشکل برای فعالان این بخش می‌شود عدم سیاست‌گذاری و مدیریت دولت و متولیان کشاورزی در زمینه تقاضا و عرضه محصولات متناسب با نیاز بازار و توان صنایع تبدیلی است.
امیررضا میانجی افزود: به همین خاطر در یک سال با فراوانی یک نوع محصول و در سال بعد با کمبود و نوسان قیمت همان محصول مواجه می‌شویم و این مسئله سالیان متمادی است که اتفاق می‌افتد و نتیجه آن هدر رفتن منابع آب و ملی است.

وی ادامه داد: در این عملکرد علاوه بر کشاورز، مردم و صنایع تبدیلی نیز متضرر می‌شوند لذا باید منابع مستعد کشاورزی در حوزه زراعی و باغبانی شناسایی شوند و بر اساس منابع آب و ظرفیت بازدهی موجود برای تولید محصولات مورد نیاز برنامه ریزی شود.
وی گفت: در حوزه صنایع تبدیلی میزان ماندگاری محصول فسادپذیر را با خشک کردن به روش‌های مختلف افزایش ‌می‌دهیم و اگر با نوسانات بی قاعده بازار، قیمت نهایی این محصول از قیمت تازه‌ آن بیشتر شود محصول خشک به فروش نمی‌رسد و تولید کننده متضرر می‌گردد.
میانجی افزود: برای رونق تولید و به کارگیری نیروی تولید و سرمایه گذاری جدید و اشتغال‌زایی بیشتر باید نگرانی تولیدکننده و کشاورز در زمینه سرمایه‌گذاری با کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی تا حد امکان کاهش یابد تا میل به ایجاد اشتغال ایجاد شود.
وی ادامه داد: برنامه‌ریزی برای بازپرداخت وام بانکی بستگی مستقیم به شفافیت و ثبات سیاست‌های دولت در حوزه صنعت دارد زیرا تولید کننده و کشاورز نمی‌داند که آیا منابع جذب شده متناسب با آینده قابل برنامه‌ریزی است یا نه.
وی گفت: تولید کنندگان بخاطر قوانین پیچیده و دست و پاگیر صادرات رغبت چندانی برای گسترش آن نداشته و از توسعه آن نگرانند.
میانجی افزود:  رونق در صورتی حاصل می‌شود که منابع درآمد و مالیات از همه اخذ شود و فقط به افرادی که سهل‌الوصول هستند اکتفا نگردد.
وی در باره نقش رسانه‌ها در بخش صنعت نیز اظهار داشت: رسانه‌ها واحدهای مستقل و غیروابسته‌ای هستند که می‌توانند نظرات، دیدگاه‌ها و مشکلات را با حفظ منافع ملی منعکس کنند.

ارتقای دامداری‌های سنتی به صنعتی

مدیر عامل شرکت تعاونی دامداران نیشابور هم به خبرنگار ایرنا گفت: بخش اعظم دامداری‌های این شهرستان سنتی است که با ارائه مشاوره، آموزش و تسهیلات، امکان ارتقای این واحدها به نیمه صنعتی و صنعتی فراهم می‌شود.
حسین نصرآبادی افزود: با ارتقای این واحدها شاهد رشد چشمگیر تولیدات در این بخش خواهیم بود.

وی ادامه داد: به دلیل عدم توانایی دامداری‌های این شهرستان، بیشتر گوساله‌ها فروخته شده و از شهرستان خارج می‌شوند و به مرحله پرواربندی نمی‌رسند به همین خاطر توانمندسازی این واحدها برای افزایش ظرفیت تولید گوشت شهرستان بسیار مهم است.
وی گفت: همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان کشاورزی و دامداری در راستای تولید محصولات خاص با ارزش افزوده بیشتر جهت صادرات در این تعاونی مورد توجه قرار دارد.
نصرآبادی افزود: این تعاونی که در سال 1365 به همت تعدادی از دامداران نیشابور برای جمع آوری شیر از دامداری‌های این شهرستان تشکیل شد اکنون بالغ بر 200 عضو دارد که باعث اشتغال‌زایی برای 50 نفر به صورت مستقیم و 80 نفر به صورت غیر مستقیم شده است.
وی ادامه داد: واحدهای کوچک به دلیل عدم توانایی پرداخت حق عضویت برای پیوستن به این تعاونی با مشکل مواجه هستند و اداره مالیات هم بابت همکاری با اشخاص غیرعضو مالیات را به صورت راسی تعیین می‌کند که مشکل‌زاست.
وی گفت: واحد تولید خوراک دام، تامین نهاده، بخش اصلاح نژاد و ارائه مشاوره به دامداران از دیگر بخش‌های این تعاونی در راستای تکمیل زنجیره تامین و افزایش تولید است.
رهبر معظم انقلاب به رسم هر سال با نامگذاری امسال به سال "جهش تولید"، مسیر حرکت یک‌ ساله‌ کشور را مشخص و خطاب به دست‌اندرکاران تأکید کردند به گونه‌ای عمل کنند که با جهش تولید، تغییر محسوس در زندگی مردم ایجاد شود.
مرکز شهرستان 450هزار نفری نیشابور در 127 کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان