همه چیز در مورد داروی فاویپیراویر ؛ معجزه شرکت فوجی فیلم برای مبارزه با کووید ۱۹

چند روزی است که خبر می رسد ژاپن با کمک داروی فاویپیراویر اقدام به درمان بیماران مبتلا به کووید ۱۹ می کند

همه چیز در مورد داروی فاویپیراویر ؛ معجزه شرکت فوجی فیلم برای مبارزه با کووید 19

چند روزی است که خبر می رسد ژاپن با کمک داروی فاویپیراویر اقدام به درمان بیماران مبتلا به کووید 19 می کند. اما سوال اینجاست که داروی فاویپیراویر چیست و چقدر در درمان این بیماری مهلک موثر است. شاید برایتان جالب باشد بدانید که این دارو توسط شرکت فوجی فیلم ساخته شده که بیشتر در حوزه عکاسی و ساخت دوربین های حرفه ای شناخته می شود. در ادامه به سوالات شما پیرامون داروی فاویپیراویر پاسخ می دهیم.

در پایان ماه فوریه مدیران عالی رتبه فوجی فیلم در توکیو با تیمی متشکل از صد کارمند این شرکت دست به کار شدند تا کاری را به انجام برسانند که در تاریخ 86 ساله این شرکت بی سابقه بود؛ کاتسونوبو کاتو وزیر بهداشت ژاپن از فوجی فیلم درخواست کرده بود که برای مقابله با کووید 19 به این وزارتخانه کمک کند. در آن زمان تنها 130 نفر در ژاپن آلوده به ویروس کرونای جدید شده بودند اما روشن بود که کووید 19 در ژاپن نیز درست مانند چین به یک اپیدمی بدل می شود.

با شیوع سریع این بیماری مهلک و نبود هیچ چشم انداز روشنی در خصوص ساخت واکسن یا داروی موثر کاتو امیدوار بود که سودمندی یکی از داروهای موجود برای بیماری های مشابه بالاخره به اثبات برسد و ژاپن بتواند از آن دارو برای درمان شمار رو به رشد بیماران کوویدی استفاده کند. یکی از گزینه های پیش رو داروی آنفلوانزا به نام آویگن (Avigan) بود که چندین دهه قبل توسط شرکتی به نام Toyama Chemical، از شرکت های وابسته به فوجی فیلم ساخته شده بود.

داروی فاویپیراویر

در هفته های بعد از این جلسه اضطراری، تیم کارکنان فوجی فیلم پیشرفت هایی فراتر از آنچه مقامات دولت ژاپن انتظار داشتند را برای مقابله با کووید 19 تجربه کرد: اعضای این گروه که از دفاتر و کارخانجات مختلف کار را پیش میبرد برنامه ریزی های لازم برای افزایش تولید این دارو را انجام داد و به محققان بالینی سراسر ژاپن توصیه کرد که این دارو را برای بیماران خود تجویز کنند. آنها همچنین تلاش خود را به کار گرفتند تا دارویی که پیشتر دولت ژاپن استفاده از آن را برای درمان ده ها بیمار مبتلا به کووید 19 تایید کرده بود را در اختیار کلیه بیمارستان های این کشور قرار دهند. در تاریخ 28 مارس شینزو آبه نخست وزیر ژاپن به خبرنگاران اعلام کرد که دولت او فرایند رسمی برای تایید داروی آویگن به عنوان درمان استاندارد کووید 19 را آغاز کرده است.

یکی از گام های کلیدی و مهم در این فرایند آزمایشات بالینی است که قرار شده یکی از آنها در پایان ماه ژوئن انجام شود. و با وجود آنکه فعلا جزئیاتی در  توجیه اثر بخش بودن داروی آویگن برای درمان کووید 19 ارائه نشده است دلایلی وجود دارد که میتوان نسبت به این دارو خوشبین بود. برای مثال در تاریخ 17 مارس ژانگ ژینمین از مقامات رسمی وزارت علوم و فناوری چین اعلام کرد که داروی فاویپیراویر که در واقع نسخه عمومی از آویگن است در درمان بیماران مبتلا به کووید 19 موثر واقع شده است.

ژانگ در صحبت هایش اینطور گفت:

این دارو در درمان بیماران مبتلا به کووید 19 بسیار ایمن و واقعا موثر بوده است.

البته هیچگونه دیتا یا جزئیاتی در رابطه به ادعاهای ژانگ مطرح نشد اما او در صحبت هایش به برخی محاسبات انجام شده توسط پزشکان اشاره کرد: برای مثال در بیمارستانی واقع در شنژن، تست کرونای بیماران مبتلا به کووید 19 که تحت درمان با داروی فاویپیراویر قرار گرفته بودند بعد از طی دوره چهار روزه از درمانشان منفی اعلام شد. در پژوهش دیگری که در ووهان چین انجام شد مشخص گردید تب بیمارانی که داروی فاویپیراویر را دریافت کرده بودند تقریبا دو روز زودتر از باقی بیماران قطع می شود.

این نتایج اولیه و تایید نشده ظاهرا با عملکرد داروی فاویپیراویر همخوانی دارند. برخلاف دیگر دارویهای آنفلوانزا که با متوقف کردن آنزیم نورآمینینداز مانع از گسترش ویروس به سلول های دیگر می شوند فاویپیراویر مانع از تکثیر ژن های ویروسی درون سلول های آلوده می شود و در نتیجه توانایی ویروس برای تکثیر یافتن را کاهش می دهد.

این یعنی اگر بیمار در زمانی که بیماری اش در سطح ضعیف یا متوسط قرار دارد داروی فاویپیراویر را دریافت کند می تواند از شدت یافتن مریضی جلوگیری کند. البته شواهدی هم وجود دارد که نشان می دهند داروی فاویپیراویر می تواند در رابطه با ویروس های دیگری غیر از آنفلوانزا نیز به این نتایج دست پیدا کند.

چه کشورهایی از داروی فاویپیراویر استفاده می کنند؟

داروی فاویپیراویر

آبه نخست وزیر ژاپن که از جمله حامیان استفاده از این داروست هفته گذشته اعلام کرد که کشورش تولید این دارو را افزایش خواهد داد و با مشارکت کشورهای علاقمند به تحقیقات بالینی در این باره می پردازد. او همچنین خاطرنشان کرد که بسیاری کشورها نسبت به خرید این دارو ابزار علاقمندی کرده اند.

البته آقای آبه اشاره ای به نام این کشورها نکرد اما به نظر می رسد یکی از این کشورها ایالات متحده آمریکا باشد. براساس گزارشی که اخیرا در نشریه Politico منتشر شده فوجی فیلم با سازمان غذا و داروی آمریکا و همچنین وزارت بهداشت و خدمات انسانی این کشور وارد مذاکره شده است تا امکان آزمایش آویگن (Avigan) در آمریکا را بررسی نمایند. گفته شده بعد از سخنرانی آبه در این باره، او تماسی تلفنی با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا داشت تا راهکارهای استفاده از آویگن یا داروی فاویپیراویر در آمریکا را با هم در میان بگذارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان