رییس سازمان برنامه‌ریزی درسی:

مطلبی بیشتر از کتاب‌های درسی به دانش‌آموزان تحمیل نشود

تهران- ایرنا- رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی گفت: با این موضوع که مدارس حجمی بیشتر از کتاب های درسی را تحمیل کنند مخالف و معتقد هستیم همان حجم مطالب کتب درسی کاملا کفایت می کند، تکالیف بیشتر برای دانش‌آموزان باید به صورت پژوهشگرانه و با مطالعه فردی آنها صورت گیرد.

مطلبی بیشتر از کتاب‌های درسی به دانش‌آموزان تحمیل نشود

حجت الاسلام علی ذوعلم روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش درباره حجم دروس دانش‌آموزان اظهار داشت: برنامه درسی که در مواد آموزشی و کتاب های درسی متمرکز است، متناسب با زمان پیش بینی شده تمریناتی را برای فکر کردن در اختیار قرار داده است، اما سازمان دهی اجرایی این فعالیت ها به طراحی معلمان در مدارس بستگی دارد.

وی افزود: براساس نص صریح برنامه درسی ملی، معلمان خود شریک برنامه ریزی درسی هستند، سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی کلیشه ای و بسته برنامه ریزی درسی را ارائه نمی دهد که نتواند در دامنه اختیار و ابتکاری برای معلمان قرار گیرد.

به گفته معاون وزیر آموزش و پرورش، معلمان باید در برنامه درسی دانش‌آموزان برای ایام فراغت محورهایی را مشخص کنند که نشاط دانش آموزان و جهت‌گیری اصلی آنها را تحت تاثیر قرار ندهد، اما باید یک نوع اندیشه ورزی، تامل و ارتباط با درس حفظ شود.

حجت الاسلام ذوعلم با اشاره به اینکه خلاقیت در تکالیف درسی در اختیار مدارس و معلمان آموزشی است، گفت: معاونان آموزشی وزارت آموزش و پرورش هم در این زمینه راهنمایی های کلانی انجام می‌دهند یا معاونان آموزشی استان های مناطق نیز براساس اقتضائات منطقه ای و اجرایی تصمیم هایی می گیرند که قابل احترام است.

وی همچنین درباره میزان ساعات درس دانش‌آموزان بطور معمول اظهار داشت: فرض بر این بوده که حداقل معادل همان زمانی که دانش آموزان بخصوص در دوره های متوسطه در مدارس روی مفاهیم کار می کنند، معادل آن در طول هفته بتوانند در قالب مطالعه و حل تمرین کتاب های درسی یا گروهی پژوهشی یا موضوعات مختلف درسی، به همان اندازه وقت بگذارند. البته می دانیم که دانش آموزان به این طریق وقت گذاری نمی کنند.

رییس سازمان پژوهش و برنامه ریزی درسی ادامه داد: بطور متوسط دانش آموزان دوره دوم متوسطه روزی 6 ساعت به مدارس می آیند، به این معناست که در هفته 30 ساعت هم به تمرین، پژوهش و مطالعه بپردازند که در مجموع 60 ساعت در هفته خواهد بود.

حجت الاسلام ذوعلم افزود: دانش آموزان در هر هفته 10 ساعت بطور مستقیم درگیر مباحث درسی هستند و 14 ساعت باقی مانده در شبانه روز برای امور دیگر دانش‌آموزان کافی است.

وی خاطرنشان کرد: البته دانش آموزانی که خلاق‌ و پر تلاش‌تر هستند، بیشتر از این حد تعیین شده  برای مفاهیم درسی زمان می گذارند.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان