پیمانه اقتصادی

کاهش قیمت دلار در صرافی بانکی

این پیمانه تیتر‌هایی همچون جلسه دستمزد شورای عالی کار احتمالا چهارشنبه برگزار می‌شود، رشد بورس‌های بین‌المللی با امید به بهبود اوضاع کرونا، عقب نشینی شاخص کل بورس تهران، قیمت سکه در سومین روز هفته، افت یک دلاری نفت در پی تعویق نشست اوپک پلاس، وزیر نفت عراق: هر توافق جدید در بازار نفت نیازمند مشارکت آمریکاست، طلا در بازار جهانی گران شد و افت بی‌ساب ...

دلار در صرافی بانکی ارزان شد/ گوشت و مرغ در ماه رمضان گران نمی‌شود/ کاهش تعرفه صادرات مرغ همزان با افت قیمت در بازار داخلی/ پیشنهاد یک نماینده مجلس: پرداخت یارانه 6 ماهه دوم سال در فروردینتابناک هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون جلسه دستمزد شورای عالی کار احتمالا چهارشنبه برگزار می‌شود، رشد بورس‌های بین‌المللی با امید به بهبود اوضاع کرونا، عقب نشینی شاخص کل بورس تهران، قیمت سکه در سومین روز هفته، افت یک دلاری نفت در پی تعویق نشست اوپک پلاس، وزیر نفت عراق: هر توافق جدید در بازار نفت نیازمند مشارکت آمریکاست، طلا در بازار جهانی گران شد و افت بی‌سابقه فروش خودرو در آلمان را در بر دارد.

جلسه دستمزد شورای عالی کار احتمالا چهارشنبه برگزار می‌شود

هفته آخر اسفند ماه سال گذشته، سه جلسه با موضوع تعیین دستمزد سال 99 کارگران در شورای عالی کار برگزار شد که پس از سی ساعت مذاکره سه جانبه بین نمایندگان کارگران، کارفرمایان و دولت، در نهایت نتیجه‌ای حاصل نشد. مطابق با آنچه که وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرده بود، جلسه بعدی در نیمه اول فروردین ماه موکول شد. حال با توجه به نزدیکی به پایان فروردین ماه، شنیده‌ها حاکی از برگزاری جلسه شورای عالی کار در روز چهارشنبه ساعت 18 است. با توجه به اینکه کارگران بر تعیین مزد تا پایان فروردین ماه تاکید دارند، به احتمال زیاد سرنوشت دستمزد سال 99 کارگران روز چهارشنبه مشخص شود. /مهر

رشد بورس‌های بین‌المللی با امید به بهبود اوضاع کرونا

رویترز: کاهش شمار مبتلایان جدید به ویروس کرونا و همچنین تعداد مرگ ناشی از این بیماری در جهان به خصوص در اروپا باعث شد تا معامله‌گران در بورس‌های بین‌المللی نسبت به چشم انداز پیش رو خوشبین شده و بازار‌ها مثبت شوند. پایین آمدن تعداد مبتلایان و مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا در کشور‌های اروپایی به خصوص فرانسه و ایتالیا باعث بهبود اوضاع معاملات در بورس‌های بین‌المللی شده است. بورس آتی آمریکا در بازار‌های آسیایی 4 درصد مثبت شد چرا که رئیس‌جمهور آمریکا از کاهش شدت شیوع کرونا در این کشور صحبت کرده است. بورس لندن هم 3.2 درصد بالا رفت و بورس آلمان 4 درصد مثبت شد.

فرانک بنزیم‌را، یکی از مدیران مؤسسه سوسیته جنرال فرانسه می‌گوید: ما از ثباتی که امروز در بازار‌های مالی شاهد بودیم استقبال می‌کنیم، اما اوضاع واقعا شکننده است. در معاملات امروز بورس استرالیا 4.3 درصد رشد کرده و بورس ژاپن هم 4.24 درصد بالا رفت. از طرف دیگر بورس کره جنوبی 3.85 درصد رشد کرد و بورس هنگ کنگ 2.18 درصد بالا رفت. همه این‌ها باعث شد تا شاخص MSCI آسیا اقیانوسیه خارج از ژاپن 2.03 درصد بالا بروند. به دلیل تعطیلی عمومی بورس چین امروز بسته بود.

عقب نشینی شاخص کل بورس تهران

شاخص کل بورس تهران امروز در حالی با عقب نشینی 4144 واحدی به ارتفاع 569 هزار و 759 واحدی بازگشت که شاخص کل هم وزن با رشد 688 واحدی رقم 205 هزار و 47 واحدی را به نمایش گذاشت. ارزش معاملات بیش از 6014.9 میلیارد تومان و حجم معاملات نیز حدود 7 میلیارد 300 میلیون سهم و اوراق مالی بوده که طی یک میلیون و 231 نوبت معاملاتی رقم خورده است. نماد‌های شیمیایی با بیشترین ارزش معاملاتی مواجه شدند و پس از این صنعت، بانکی‌ها بیشترین گردش نقدینگی را تجربه کردند.

کاهش قیمت دلار در صرافی بانکی

بازار ارز در حالی امروز فعالیت خود را آغاز کرد که تا بعدازظهر نرخ دلار و یورو در صرافی‌های بانکی بدون تغییر بودند، ولی در حال حاضر با پایان فعالیت این صرافی ها، شاهد افت نرخ ارز هستیم. بر این اساس، هر اسکناس دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی و مجاز سطح کشور به نرخ 15600 تومان از مردم خریداری و به قیمت 15700 تومان به متقاضی دریافت دلار آمریکا فروخته می‌شود که نسبت به روز قبل، 100 تومان ارزان‌تر شده است. همچنین هر اسکناس یورو در این صرافی ها، به قیمت 17000 تومان خریداری و بدون تغییر نرخ نسبت به روز قبل، به قیمت 17100 تومان به متقاضی دریافت یورو فروخته می‌شود که همانند دلار نسبت به روز قبل، 100 تومان کاهش داشته است.

قیمت سکه در سومین روز هفته

هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در معاملات امروز با افت 30 هزار تومانی قیمت نسبت به دیروز به بهای 6 میلیون و 450 هزار تومان ارزش‌گذاری شد. همه واحد‌های صنف طلا و جواهر تا 20 فروردین‌ماه تعطیل هستند. بر این اساس، قیمت اعلام شده برای طلا و انواع سکه در این روز‌ها بر اساس محاسبه نرخ دلار و قیمت اونس طلا در بازار‌های جهانی انجام می‌شود. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح قدیم نیز در ساعت 13 امروز 6 میلیون و 380 هزار تومان قیمت گذاری شد. همچنین نیم سکه نیز سه میلیون و 200 هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و 870 هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی 980 هزار تومان داد و ستد شد. هر گرم طلای خام 18 عیار 648 هزار تومان و هر مثقال طلا نیز 2 میلیون و 810 هزار تومان ارزش‌گذاری شد.

افت یک دلاری نفت در پی تعویق نشست اوپک پلاس

قیمت نفت در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی در پی به تاخیر افتادن نشست تولیدکنندگان اوپک پلاس برای مذاکره در خصوص کاهش تولید در بحبوحه شیوع ویروس کرونا و نابودی تقاضا، بیش از یک دلار کاهش پیدا کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت یک دلار و 29 سنت معادل 3.8 درصد کاهش یافت و به 32 دلار و 82 سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا یک دلار و 66 سنت معادل 5.9 درصد کاهش پیدا کرد و به 26 دلار و 68 سنت در هر بشکه رسید.

وزیر نفت عراق: هر توافق جدید در بازار نفت نیازمند مشارکت آمریکاست

وزارت نفت عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد، وزیر نفت عراق پس از تماس‌های تلفنی با همتایان خود در اوپک پلاس، نسبت به اینکه که تولیدکنندگان نفت به توافق جدیدی برسند، خوش بین است. ثامر غصبان، وزیر نفت عراق گفت: هر توافق جدید نیازمند حمایت تولیدکنندگان کلیدی خارج از اوپک پلاس نظیر آمریکا، کانادا و نروژ است. نشست اوپک پلاس که قرار بود امروز برگزار شود به روز‌های چهارشنبه یا پنج شنبه موکول شده است.

گوشت و مرغ در ماه رمضان گران نمی‌شود

مدیرعامل شرکت پشتیبانی امور دام در حاشیه نشست ستاد تنظیم بازار گفت: با تمهیدات اندیشیده شده، گوشت مرغ و گوشت قرمز به وفور در بازار عرضه می‌شود و هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت. حسن عباسی معروفان افزود: در آستانه ماه مبارک رمضان از نظر تأمین گوشت مرغ و گوشت قرمز داخلی و وارداتی هیچ کمبودی نداریم و توزیع این اقلام متناسب با تقاضا ادامه دارد. وی گفت: امروز گوشت گوسفندی شقه‌ای کیلویی 95 هزار تومان، گوشت گوساله بین 70 تا 75 هزار تومان و گوشت گرم مرغ نیز حدود کیلویی 11 هزار تومان عرضه می‌شود که پایین‌ترین سطح قیمت هاست. عباسی معروفان با درخواست از مردم مبنی بر خرید اقلام پروتئینی به میزان نیاز افزود: هیچ کمبودی در زمینه تأمین این اقلام وجود ندارد و توزیع آن‌ها همچنان ادامه می‌یابد؛ بنابراین، مردم نگران تأمین این کالا‌ها نباشند. وی تصریح کرد: مردم هر زمان که به فروشگاه‌ها مراجعه کنند مشکلی از نظر تأمین این اقلام نخواهند داشت و تا پایان ماه مبارک رمضان هیچ افزایش قیمتی نخواهیم داشت.

طلا در بازار جهانی گران شد

قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر تشدید نگرانی‌ها نسبت به پیامد‌های اقتصادی همه گیری ویروس کرونا و تقاضا برای خرید دارایی امن، افزایش پیدا کرد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور با 0.1 درصد افزایش، به 1617 دلار و 75 سنت رسید. بهای معاملات این بازار روز جمعه 0.8 درصد افزایش یافته بود. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با 0.4 درصد کاهش، به 1639 دلار و 40 سنت رسید.

کاهش تعرفه صادرات مرغ همزمان با افت قیمت در بازار داخلی

دبیر ستاد تنظیم بازار از کاهش مصرف مرغ به دلیل برگزار نشدن مجالس مختلف در پی شیوع ویروس کرونا و کاهش قیمت این محصول در بازار خبر داد و اعلام کرد که برای حمایت از مرغداران؛ عوارض صادرات مرغ که پیش از این به ازای هر کیلو 5000 تومان بود، به 1500 تومان کاهش می‌یابد و شرکت پشتیبانی امور دام کشور نیز قرار است گوشت مرغ مازاد در بازار را خریداری کند.

افت بی‌سابقه فروش خودرو در آلمان

تقاضا برای خودرو در آلمان، بزرگ‌ترین بازار خودروی اروپا طی ماه مارس با افت 38 درصدی مواجه شد و به 215 هزار و 119 دستگاه رسید که مهم‌ترین عامل آن را باید شیوع گسترده ویروس کرونا در این کشور دانست. در این میان، برند‌های لکسوس و تسلا با کاهش‌های 8/ 2 و 4/ 4 درصدی کمترین درصد کاهش فروش را تجربه کردند، در حالی که فولکس‌واگن به‌عنوان پرچم‌دار بازار آلمان، با افت فروش 35 درصدی روبه‌رو شد. مرسدس بنز با 28 درصد و بی‌ام‌و با 21 درصد کاهش در رتبه‌های بعدی قرار گرفتند. همچنین بیشترین افت فروش نیز مربوط به فورد با 50 درصد کاهش فروش و آئودی با 37 درصد بوده است. بنا بر گزارش نهاد‌های مسئول آلمانی، این کاهش فروش بیشترین میزان افت فروش ماهانه در تاریخ بازار خودروی این کشور بوده است. از اوایل مارس و با شیوع ویروس کرونا و اعمال منع آمدوشد توسط دولت، نمایندگی‌های فروش خودرو در سراسر آلمان تعطیل شدند.

پیشنهاد یک نماینده مجلس: پرداخت یارانه شش ماهه دوم سال در فروردین

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس به راه‌های برون رفت از پیامد‌های اقتصادی شیوع بیماری کرونا اشاره کرد و گفت: پیشنهاد می‌کنم به‌ منظور رفع تنگنا‌های اقتصادی و معیشتی در دوران کرونا، ابتدا یارانه شش ماهه دوم سال 99 با تقاضای پیامکی خانوارها، در فروردین و اردیبهشت سال جاری به حساب آن‌ها واریز شود، همچنین افراد روزکار -که هیچ نوع بیمه اجتماعی ندارند- تحت پوشش بیمه بیکاری قرار گیرند. باید به منظور عبور از پیامد‌های اقتصادی بیماری کرونا هزینه درمان بیماران مبتلا شده به این ویروس تماما بر عهده بیمه‌ها و دولت باشد. از طرفی برای افرادی ـ که چک‌هایشان سر موعد وصول شده است ـ تسهیلات در نظر گرفته شود. /حانه ملت

 

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان