ملکه الیزابت بحران کرونا را با روزهای سیاه جنگ جهانی دوم مقایسه کرد

بوریس روی تخت بیمارستان

دنیای اقتصاد : بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا، روز یکشنبه ۱۷ فروردین ماه پس از ۱۰ روز نبرد با بیماری کرونا در قرنطینه خانگی راهی بیمارستان شد تا ادامه درمان را در بیمارستان بگذراند

«مارک لاندر»، در گزارش 5 آوریل برای نیویورک تایمز، نوشت دولت بریتانیا اعلام کرد که نخست‌وزیر هم در حال مداواست و در کنار انجام آزمایش‌ها، به وظایف روزمره خود هم می‌پردازد. این گزارشگر می‌افزاید، اما عدم اطمینان ناشی از تداوم بیماری نخست‌وزیر بود که «حس بحران» را به جامعه تزریق کرد و ملکه را واداشت تا در یک نطق کم سابقه تلویزیونی این روزها را یادآور روزهای سیاه جنگ جهانی دوم بداند. ملکه در بخش دیگری از سخنرانی خود گفت: «من با شما در مورد فزاینده ترین چالش عصرمان صحبت می‌کنم. اختلالی که باعث غم و اندوه در میان بسیاری از خانواده‌ها، مشکلات مالی برای برخی دیگر و تغییرات دگرگون‌کننده در زندگی روزمره‌مان شده است». اظهارات وی در قلعه ویندسور ضبط شده است جایی که خود را در برابر ویروسی که گفته می‌شود لااقل 40 هزار نفر را در بریتانیا مبتلا کرده از دیگران جدا و محصور کرده است. در کنار شاهزاده چارلز، پسر ارشد ملکه هم به کرونا مبتلا شده است.

ملکه با اظهارنظری شخصی و تاریخی، جدایی اجباری فعلی مردم از یکدیگر و قرنطینه را با فداکاری خانواده‌ها در دوران جنگ جهانی دوم مقایسه کرد که والدین فرزندانشان را به‌خاطر امنیت خود روانه جبهه‌ها می‌کردند. او گفت کشورش متعهد است تا با این شرایط دست و پنجه نرم کرده تا بحران از سر کشور برطرف شود. ملکه در بخش دیگری از اظهارات خود گفت: «امروز یکبار دیگر بسیاری حس دردناک جدایی را از عزیزانشان تجربه می‌کنند. اما امروز، هم مانند آن زمان، این تنها کاری است که می‌توان انجام داد». گزارشگر نیویورک تایمز می‌افزاید، جانسون، نخست‌وزیر 55 ساله، پیش از انتقال به بیمارستان در کنار خانه شماره 10 داونینگ استریت در خانه‌اش در قرنطینه بود اما مقام‌ها می‌گویند که تب او مدام بالا می‌رفت. هفته گذشته، نزدیکان جانسون می‌گفتند احتمالا تا پایان هفته حال او رو به بهبود برود و قرنطینه او روز جمعه 15 فروردین ماه پایان یابد. اما در پایان هفته او آشکارا ضعیف شده بود و پایان قرنطینه خانگی مصادف شد با بستری شدن در بیمارستان.

یکی از سخنگویان دولت بریتانیا روز یکشنبه گفت: «نخست‌وزیر، به توصیه پزشک مربوطه برای انجام آزمایش‌ها بیشتر در بیمارستان بستری شد. این یک اقدام احتیاطی است زیرا نشانه‌ها و علائم کووید 19 طی 10 روز گذشته همواره همراه نخست‌وزیر بوده است». قرار است «دومینیک راب»، وزیر خارجه، اداره کابینه را به دست بگیرد. طبق برنامه جانشینی از سوی دولت، در صورتی که جانسون از انجام وظایف خود ناتوان شود، وزیر خارجه وظایف او را انجام خواهد داد. «کرونا» اگرچه نام یک ویروس است اما معنای دیگرش «تاج» و «تاج دار» است. این ویروس «تاج دار» که هم‌اکنون در صدر اخبار جهان نشسته است هیچ حد و مرزی نمی‌شناسد و بستری شدن جانسون تصویر تیره و تاری را نشان می‌دهد که چگونه یک ویروس دولت‌های بزرگ جهان را با جدی ترین چالش مواجه ساخته، مقام‌ها را از بریتانیا گرفته تا برزیل مبتلا می‌سازد، فقیر و غنی نمی‌شناسد، مقام‌های رسمی و افراد بی نام و نشان را به یکسان روانه گور می‌کند و رهبران برخی کشورها را هم به حالت انزوا و قرنطینه فرستاده است.

به نوشته گزارشگر نیویورک تایمز، سخنرانی ملکه انگلیس «چهارمین» سخنرانی او طی سلطنت 68 ساله اش است که «مردم بریتانیا» را – جدا از تبریک سالانه اش به مناسبت کریسمس- خطاب قرار می‌دهد. این سخنرانی او البته در فضایی متفاوت از سخنرانی معروف پدرش «جورج ششم» در سپتامبر 1939 ایراد می‌شود آنگاه که بریتانیا در برابر آلمان صف آرایی کرده و در آستانه جنگ قرار گرفته بودند. همچون پادشاهِ 8 دهه پیش، ملکه نیز به صفات مهم همبستگی و یکپارچگی در کشورش متوسل شده و صریحا این بیماری همه گیر را به مثابه لحظه‌ای خاص برای بریتانیای معاصر به جنگ تشبیه کرد. او گفت، این بار کشور باید بار دیگر در برابر دشمن به پیروزی دست یابد؛ دشمنی که این بار نه بمب‌های رعدآسا و قابل رویت که به‌صورت بی نشان و در برخوردهای معمولی افراد منتقل می‌شود. این دشمن یک بیماری خطرناک است. ملکه در بخش دیگری از نطق خود گفت: «امیدوارم در سال‌های آینده همگان از نحوه واکنش ما به این چالش احساس غرور کنند و آنهایی که بعد از ما خواهند آمد بگویند که بریتانیایی‌های آن نسل قوی‌تر از هر نسل دیگری بوده‌اند. ویژگی‌های خودانضباطی، عزم فروتنانه و احساس همدلی ویژگی‌های معرف کشور ماست».

کاخ باکینگهام اقدامات احتیاطی و بهداشتی سفت و سختی را برای ملکه که این ماه وارد 94 سالگی می‌شود اتخاذ کرده است. بطور مثال، سخنرانی او در یک اتاق بزرگ و در کنار یک دوربین و یک اپراتور که تمام موارد بهداشتی را رعایت کرده بود ضبط شد؛ در‌حالی‌که فرد دیگری هم با ماسک و دستکش از اتاق بغل نظاره‌گر بود. نگرانی از سلامت ملکه زمانی افزایش یافت که پرنس چارلز دو هفته پیش علائم خفیفی از کرونا را بروز داد. او در 12 مارس با مادر تاج دار خود دیدار کرده بود آن هم فقط یک روز پیش از اینکه مشاوران پزشکی اش به این ارزیابی رسیده بودند که او احتمالا ناقل و مبتلا بوده است. پس از قرنطینه‌ای 7 روزه در اقامتگاهش در «برک‌هال»، چارلز از طریق یک لینک ویدئویی دوباره ظاهر شد تا اعلام کند که یک بیمارستان جدیدی را که در کمتر از دو هفته در «داک لند» لندن ساخته خواهد شد را به بیماران کرونایی اختصاص خواهد داد. روز شنبه 16 فروردین ماه هم دوست 32 ساله نخست‌وزیر به نام «کاری سیموندز» اعلام کرد که باردار است و نشانه‌هایی از کرونا را دارد. این زوج ماه گذشته پیوند زناشویی خود را اعلام کرده بودند. همچنین سایر مقام‌های ارشد از جمله «مت‌هانکوک» وزیر بهداشت و «کریس ویتی» رئیس کارکنان بهداشتی هم اعلام کردند که به‌دلیل نشانه‌های کرونا خود را قرنطینه می‌کنند. با 41 هزار و 903 مورد ابتلای تایید شده و 4313 مرگ ناشی از آن، بریتانیا هم همان مسیر سخت کشورهای اروپایی را دنبال می‌کندبا این حال، دولت بریتانیا از جمله دولت‌هایی بود که دیرهنگام به جرگه کشورهایی پیوست که فاصله‌گذاری اجتماعی را دنبال می‌کنند. جانسون هم در ابتدا از بستن رستوران‌ها و میخانه‌ها امتناع کرده بود. جانسون اکنون به یکی از چهره‌های سرسخت تعطیلی تبدیل شده و در پیامی ویدئویی مردم را ترغیب کرد که در این روزهای بهاری در پارک‌های لندن تجمع نکنند. واکنش بریتانیا به این بیماری همه گیر پس از آن شروع متزلزل، بهبود یافته است.

دولت بریتانیا وعده داده است که تا پایان آوریل هر هفته 100 هزار تست کرونا را انجام دهد که افزایشی 10 برابری از نرخ فعلی است. نگرانی از اینکه «سرویس بهداشت ملی» بر اثر سیل بیماران دچار خستگی و فرسایش شود تا حدودی فروکش کرده است. به نوشته گزارشگر نیویورک تایمز، ملکه برنامه عمومی خود را لغو و کاخ باکینگهام را در 19 مارس ترک کرد، 4 روز پیش از اینکه جانسون دستور قرنطینه سراسری در کشور را بدهد. شاهزاده فیلیپ، همسر 98 ساله ملکه، هم از اقامتگاهش با هلیکوپتر به کاخ ویندسور نقل مکان کرد. اگرچه کاخ سلطنتی در سال گذشته اخبار بدی را از سر گذراند- از جدایی پرنس هری و همسرش مگان تا معاملات کثیف پرنس اندرو با جفری اپستین، سرمایه دار بدنام و متهم جنسی- اما ملکه همچنان در چشم انگلیسی‌ها چهره‌ای محترم است. ملکه این روزها دیدارهای خود را با مقام‌های کشوری با تلفن یا ویدئو انجام می‌دهد. ملکه الیزابت در سال 1991 به‌دلیل آغاز جنگ خلیج فارس، 1997 به‌خاطر خاکسپاری شاهزاده دایانا، همسر اول چارلز و سال 2002 نیز به مناسبت فوت مادرش سخنرانی‌های ویژه داشت. مطابق فهرستی که دانشگاه آمریکایی جانز‌هاپکینز بر پایه آمار منابع مختلف کشورها ارائه می‌کند شمار قربانیان بیماری کووید-19 در بریتانیا تا بامداد دوشنبه 18 فروردین به نزدیک پنج هزار نفر رسیده است. تعداد کشته‌شدگان بر اثر ابتلا به ویروس جدید کرونا در بریتانیا طی یک روز بیش از 620 مورد افزایش داشته است. دانشگاه‌هاپکینز تعداد مبتلایان شناسایی شده به بیماری کووید-19 در بریتانیا را 48 هزار و 440 نفر اعلام کرده است.

قیمت بک لینک و رپورتاژ
نظرات خوانندگان نظر شما در مورد این مطلب؟
اولین فردی باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید
ارسال نظر
پیشخوان